Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 2818
Copyright (C) HIX
2005-03-16
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Tajekozodas (mind)  32 sor     (cikkei)
2 Re: magan repules (mind)  136 sor     (cikkei)
3 re: Re: re: magan repules (mind)  9 sor     (cikkei)
4 Re: Re: Re: Perpetum mobile! (mind)  20 sor     (cikkei)
5 Re: *** HIX TUDOMANY *** #2815 (mind)  79 sor     (cikkei)

+ - Tajekozodas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szereny velemenyem, bar senkit sem akarok kritizalni, de talan lenne
erdekesebb dolog is, mint a burgonya baratunk 'aranyos szomszéd néni
popojanak viszketese'.
  Megaztan hogyan is akarunk repulni ha a tajekozodas minden
csinjat-binjat nem ismerjuk?
  Egy utobi televizios musor szereny magyar vilagbajnok galambversenyzonkrol
 hivta fel figyelmem. Kulonbozo modszerekkel arra kesztetik galambjukat
hogy mindenkep hazaterjenek. Peldaul elzarjak parjatol par napig csak
racson keresztul mutogatjak, aztan elviszik jo messzire es szegeny allat
tizennegy orakat repulve egyfolytaba hazater. Utana engednek neki is egy
kis szexet. (Allatvedok figyelem, hat ez nem allatkinzas:-)) )
  Ami a lenyeg, kerdesek sorozatai tevodnek fel. Peldaul honnan tudja
szegeny galamb, merre induljon hazafele, hisz nem is latta az utat
amerre vittek, igy semmi 'reper' nincs amihez igazodjon vagy
tajekozodjon.
  Versenyzo urunk mondasai szerint a tudomany sem selyti a galambok ezen
kepessegeit.  Japan kutatok ugyanezt kiserletkent elvegeztek, (ismet egy
allatkinzas) de szegeny galambnak bekotottek a szemet. Es okelme igy is
hazarepult.
  Hat akkor hogy is talyekozodunk?
  Feltuno hogy mostanaban tengeri viziallatok zomei szarazpartra tevodnek.
(delfin, foka, stb.) Valtozhat e valami a Fold magneses tereben,
gyengul, stb. Ahogy a kutatok irjak, Foldunk magneses polusvaltasra
keszul. El fogjak e veszteni madaraink tajekozodasi kepessegeit?
    Udv. Csaba.




-- 
This message was scanned for spam and viruses by BitDefender
For more information please visit http://linux.bitdefender.com/
+ - Re: magan repules (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok, Szia Miki!

On Mon, Mar 14, 2005 at 05:53:11PM +0100, ... wrote:

> Akkor jo, ha az uzemanyag toredeke a gep tomegenek. 

Igen... foleg egy vitorlazo repcsinel. Amiben ugye az uzemanyag tomege
kb. nulla kg... :)

> Ha a szarny tul kicsi, akkor a torzs legellenallasa dominal. 

Ha a szarny tul kicsi, nem lesz eleg felhajtoero... vagy nagyon gyorsan
kell menni... ergo: erosebb hajtomu kell.

> (Fesztavot emlegetek, de a szarny_felulettel_ aranyos a legellenallas!)

Nem ugyanaz!!! (Bocs, de ez fontos) A legellenallas ugyanakkora
szarnyfelulet mellett egy karcsu (nagyobb oldalviszonyu) szarny eseten
kisebb (nezz csak meg egy vitorlazo gepet).

> 4) Sebesseg:
> Egyenesen aranyos a legellenallas vele? Ha igen...

Nem. :) Negyzetesen...
 
> Vhol ugyan azt olvastam, hogy a legellenallas a v-vel negyzetesen no. 
> De ennek ellenmond, hogy a felhajtoero egyenesen aranyos a v-vel. 

A legellenallas (es a felhajtoero is!) a sebesseggel _negyzetesen_ no.
Aki mast ir, az butasagot ir... (lasd fenn)

> 5) A szarny allasszoge:
> De minden nagy repulogep a 0 fokos allasszogre torekszik...

???

(...)

> Leszallaskor van szukseg mindenfele trukkokre, hogy - ugyan pazarlo
> fogyasztas mellett - de kis sebesseggel, nagy legellenallassal (fekezo
> erovel) tudjon ereszkedni a madarka. Egyik, hogy a vizszintes
> vezersik elmozdul, a gep az orrat felhuzza, de kis motorteljesitmeny
> miatt nem tud emelkedni es igy az allasszog megno, vele a felhajtoero
> es a legellenallas is.

Azt hiszem, tisztaznunk kellene az allasszog fogalmat...:) Mivel a
vizszintes vezersik (definiciojanal fogva) a repules sebessegvektora
iranyaban all, az allasszog a vizszintes vezersik es a szarny sikja
altal bezart szoget jelenti (ezt egy kicsit leegyszerusitettem, de a
lenyeget tekintve igaz). A mai repulok 90 %-anak allithato a vizszintes
vezersikja (ertsd: az allasszog). Nem csak az utasszallitoke...

Altalanosabban fogalmazva az allasszog a gep sebessegvektora es a szarny
sikja altal bezart szoget jelenti.

Leszallas elott azert kell a nagy felhajtoero (nagy legellenallassal
parositva), mert kis sebessegen is tudni kell iranyitani a repulogepet.
Nem tul egeszseges lepottyanni leszallas elott... :) Ezert engedik ki a
fekszarnyakat (flaps).

> Lehet, hogy a vadaszgepek szarnya azert "lecsapott", hogy a ket ero
> tamadaspontja egybeessen es igy gyors manoverekhez eleg legyen a
> tehetetlensegi nyomatekot, a teta't lekuzdeni, es az inga hatassal ne
> kelljen torodni? Csak egy feltetelezes..

A vadaszgepek szarnya azert "lecsapott" hogy fordulekonyabbak legyenek.
A modern gepek vezeteset alaphelyzetben (nagyjabol egyenes repulesnel)
foleg a fedelzeti szamitogep latja el (fly by wire). Ez az elrendezes
(a "lecsapott" szarny) instabil konstrukciot eredmenyez. A stabil
felepiteshez "felfele" (szaknyelven: pozitiv V-be) kell allitani a
szarnyakat.
 
> >a 2 m2-es szarnyfeluletet es a 10 loeros motort en
> >kevesnek tartom... legalabbis en nem ulnek bele... :)
> Nem ulni, hanem fekudni kell bele. :-)
> Kis homlokfelulet -> kis motor, nagy sebesseg.

Fekudni sem fekudnek bele :-)) A 10 loero meg hagyjan, de a ket
negyzetmeter nagyon keves. Hidd el... :))) Nagyjababol egy
nagyobb iroasztal lapjanak merete. Szerinted ez mire eleg? :)
A repulogep tervezesnel a biztonsagi tenyezo minimum 3... Tehat aminek a
szarnyfelulete 6 m2-nel kevesebb, az nem melto az ember bizalmara... :)
Aki mast allit, az egy eletbiztosito ugynoke... :))))
 
> >sajnos nagyon erzekenyek a szelre,
> Lassu repulonel nagy szarny kell. De abba konnyen belekap a szel es a
> szembeszel/hatszel is jelentos arannyal bir a repules sebessegehez
> kepest. A gyors gepeknel kis szarnnyal ez mind forditva van, ami
> szerintem jo dolog.

Ezt szaknyelven feluleti terhelesnek hivjak (a gep sulya osztva a
szarnyfelulettel). Minel nagyobb, annal erzelketlenebb a szelhatasokra.
De annal rosszabbak a lassanrepulo tulajdonsagai. Megincsak ott vagyunk,
hogy valamit valamiert.
 
> > nyaron szellozesi lehetoseg...
> Egy repulon azert ez csak nem gond :-))

Hat igen, ez nem _akkora_ problema. :))
 
> > es bizony 180 km-es sebessegnel mar nagyon meg kell
> > markolni a botkormanyt a repulo iranyitasahoz.
> Egy auto kormanyat igen, mert nincs stabilizalo vezersikja.
> Szerintem egy repulonek - az autokkal ellentetben - a sebesseg inkabb
> stabilizalo tenyezo.

Hidd el, epp ezert. :))) Ha egyenesben akarod tartani a repcsit, akkor
igazad van. De ha el akarod teriteni ettol, akkor nem art kigyurni
magad. Higgy nekem, tapasztaltam... :))
 
> >A "nyil formaju" szarny nagy sebessegeknel elonyos,
> >kis sebessegnel nem keletkezik rajta eleg felhajtoero.
> Ez abszolut sebessegre ertendo, vagy a szarny meretehez kepesire?

Igen... :) Kulcsszo a Reynolds-szam... Vegy egy A/4-es lapot. Vagy
inkabb kettot. Az egyikbol hajtogass egy "repulo nyilat", a masikbol egy
hagyomanyosabb repulot. Dobd el mindkettot. Melyiket kell jobban
(gyorsabban) elhajitanod? :)
 
> >"Repulogep nelkul az eg csak levego."
> :-))  Ez nagyon tetszik!

:) Nem en talaltam ki, hanem Hadi "Dino" Istvan alezredes, jelenleg is
aktiv repulogep vezeto. Kecskemeten, a repteren megtalalhatod... :)
 
> Ismeritek hogyan bucsuztatja a csataba indulo
> pilotat az aggodo mama?
> - Kisfiam, aztan csak lassan es alacsonyan! :-))

:)))
Ket lehetoseg van: a fiu vagy harcihelikopter-vezeto, vagy mostohafiu...
:)))
 
Udv && good landing, (es ne felejtsetek el kilebegtetni!) 
-- 
Tibcsi(R) - kistee1_kukac_axelero.hu
+ - re: Re: re: magan repules (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>Most is zsufolt a legter
> Hmm.. Minden viszonylagos.
> Autobol sok van az utakon, de repulobol alig van az egen.
> Eleg felnezni az egre: ures.
Azert ennel tovabb kene latni.
Minden jarmunel a minimalis tavolsag az, amelyen belul biztonsagosan meg
tud allni, ha a masikkal tortenne valami. Ez autonal mondjuk 30m,
repulonel mondjuk 3km + kell egy iranyitotorony is hozza, 100 gepenkent.
Ezert zsufolt a legter, hiaba nincs kitapetazva repulovel.
+ - Re: Re: Re: Perpetum mobile! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Ha jól tudom 1556-ig tartott az a tévhit is,
>hogy a nehezebb test hamarabb földet ér!

En meg ma is igy tudom. Probald ki.
Olomgolyot es tollpelyhet ejts el
egyszerre.

Az egy masik kerdes, hogy a gravitacio
egyforman hat rajuk. A legellenallasuk
kulonbozo.

Azert, mert _voltak olyan_ allitasok a tudomanyban 
is, amelyek utobb nem bizonyultak igaznak, 
vagy csak korlatozott korulmenyek kozott igazak,
nem kovetkeztethetsz joggal arra, hogy _minden_
tudomanyos allitas idovel hamisnak bizonyul,
es meg kevesbe arra, hogy _minden_ jelenleg hamisnak
tartott allitas idovel igaz lesz.

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: ras-c5800-1-49-142.dialup.wisc.edu)
+ - Re: *** HIX TUDOMANY *** #2815 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

János:
>>Remélem a kérdés bekerül a jövo tankönyveibe. Elore is köszönöm.

>Aligha. 
Én már elkerülhetetlennek látom azok után, hogy felvillantottam.
Hogy felfedeztek olyan iszaplakó szivacsfélét mely ismeretlen 
elvu hidegtechnológiával(!) képes optikailag szupertiszta s egyben 
törhetetlen üveghajat növeszteni, az természetes, csak ido kérdése 
és kialakulhatott, ha volt praktikus oka. Teremtésrol szó nem lehet, 
igaz? 

http://www.sg.hu/cikk.php?cid=28669

Az evolúciókutatók hamarosan ki kell térjenek rá, hogy az emberi 
átlátszóbbság kalakulását mi gátolta. Az elvontan gondolkodva 
következtetni képes emberi faj számára ugyanis nagyban javíthatta 
volna a fennmaradási és elszaporodási esélyeket. Ezzel szemben azon 
teremtésmítoszok fejlesztoinek, akik optiailag láthatatlan teremtot 
feltételeznek, magyarázatot kell találniuk, miért nem kaptunk már 
régesrég egyszeru lehetoséget, hogy egymásba ill. a ránk bízott 
teremtményekbe láthassuk tüneteket figyelni, s bajokat idejekorán
megelozni.
Mindkét oldal olyan kérdést kapott, mely nem veheto félvállról. 
De egymás leckéztetése helyett szebb volna ha a csorba mihamarabbi 
kiköszöbölésére koncentrálnának inkább az eddig nem egy oldalon 
állók. 

>A jovo tankonyvei (remelem) nem egyes kerdesekkel foglalkoznak 
>majd, hanem azzal, hogy altalaban hogyan kell helyesen es 
>ERTELMESEN kerdezni, valamint hogyan kell a kerdesekre adando 
>helyes valaszokat megkeresni.

Akkor okvetlenül kell legyen bennük fogalomtár, mindezek 
definíciójával:
-alantas kérdés
-alapveto kérdés
-becsapós kérdés
-bölcs kérdés
-csalafinta kérdés
-eldöntendo kérdés
-eldönthetetlen kérdés
-egyértelmu kérdés
-fogas kérdés
-fogós kérdés
-gondolatébreszto kérdés
-értelmes kérdés
-értelmetlen kérdés
-érdektelen kérdés
-indiszkrét kérdés
-kellemetlen kérdés
-keresztkérdés
-kínos kérdés
-körkérdés
-lényegretöro kérdés
-logikus kérdés
-módszertani kérdés
-messzire vezeto kérdés
-nyitott kérdés
-perdönto kérdés
-provokatív kérdés
-rávezeto kérdés
-röhelyes kérdés
-sarkalatos kérdés
-súlyos kérdés
-súlyponti kérdés
-tabu
-találós kérdés
-utánjárást igénylo kérdés
-újabb kérdéseket felveto kérdés
-unalmas kérdés
-választ sugalló kérdés 
-válaszra érdemes kérdés
-végso kérdés
-villámkérdés
-stb.

Vajon a kérdésem minumum mely kategóriákba sorolandó?

Burgonya

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS