Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 588
Copyright (C) HIX
2000-12-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Apokrifek (mind)  142 sor     (cikkei)

+ - Apokrifek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Filozofia!

Sok szo esett mostanaban az apokrifekrol. Ido hijan nem tudok
azzal foglalkozni, hogy roviditsem, osszefoglaljam, ezert inkabb
valtoztatas nelkul idezem a HTMLSzemlebol vett cikket ezen
iratokrol, amely a Magyar Nemzetben jelent meg december 4-en:


> =================================================================
Mit rejtenek az elrejtett iratok?

Bakonyi Adam 

Reneszanszukat elik az ugynevezett apokrif - elrejtett - iratok,
evangeliumok, amelyek nem kerultek be a kanonizalt bibliai konyvek
koze. A mai okkult aramlatok eloszeretettel hivatkoznak rajuk,
ugyanazt sugallva, mint hajdani gnosztikus elodeik: ezek
tartalmazzak azt a tudast, amely nelkulozhetetlen az udvozuleshez.
A kozelmultban kisebb vihart kavart Stigmata cimu film is egy
apokrif evangelium - es egy allitolagos Jezus-mondas - alapjan
jutott arra a vegkovetkeztetesre: nincsen szukseg egyhazra. Az
apokrif iratok tartalma es feldolgozasa egyaltalan nem olyan
"titkos" es "misztikus", mint ahogy azt egyesek - feltehetoleg jol
kifizetodo erdekbol - allitjak. Dr. Bojki Janos, a Karoli Gaspar
Reformatus Foiskola professzorat kerdeztuk az elrejtett iratok
"titkairol". 

- Apokrif, azaz elrejtett iratok meg ma is kerulnek elo - mondja
Bojki Janos -, evangeliumokrol hatrol-hetrol, az apostolok
cselekedetei mintajara keszult, egy-egy apostolhoz kotodo
konyvekrol otrol tudunk. Ezek a II-III. szazadbol valok. Apokrif
apostoli leveleket, sot Jezusnak tulajdonitott leveleket nyolcat-
tizet, apokrif, apokalipsziseket, mennyei jelenesek hatot
ismerunk. A kanonizalt evangeliumok azonban - meg a legregebben
keletkezett Janos evangeliuma is - az I. szazadban irodtak. 

- Hogyan, milyen szempontok alapjan tortent a kanonizalas? 

- Az egyhaz felismerte a kereszteny iratok egy reszeben azt a
belso osszefuggest, koherenciat es kozpontot, amit hite alapjanak
tart: ez az Ur Jezus Krisztusnak a halala es feltamadasa,
megvaltoi munkaja. Amikor ezek egy reszet hitelesnek tartottak -
mar az I. szazad masodik feleben az apostoli levelek is ideztek
beloluk. A "kanon" szo merteket jelent. Igy valtak az evangeliumok
az elet zsinormertekeve. 

- Megis mi alapjan iteltek egy iratot az elutasitott kategoriaba? 

- A kanonikus evangeliumokban Jezus szuletese az inkarnacio
csodaja, az Isten testet oltese, azonban a gyermek Jezus ember
voltat is komolyan veszik. Azt, hogy apolni, polyalni kellett.
Pedig az Istent nem kell bepolyalni, azonban az egyhaz
hangsulyozza Jezus valosagos Isten, valosagos ember mivoltat.
Ellenben az apokrif Tamas gyermekseg evangeliumban, mindenfele
kedves es kegyetlen legendak jelennek meg. Eszerint amikor a
gyermek Jezusnak iskolatarsai nekimentek, azok meghaltak, igaz,
hogy a tortenet vegen visszavaltoztatja oket egeszsegesse, megis
latszik az az emberi spekulacio, amely Jezus isteni hatalmat a
gyermeksegere vetiti vissza. 

- Mit tudunk az apokrif iratok szerzoirol? 

- Van egy-ket ismert szerzo - akar egyhazatyak is - akik mind a
keresztenyseg hataran, altalaban onsanyargato, absztinens eletet
eltek. A csaladtervezesrol van egy egeszen abszurd, groteszk
tortenet egy Zoszimosz nevu egyen latomasarol. O egy olyan
tarsadalmat kepzelt el, ahol minden csaladnak ket gyereke van,
abbol az egyik szerzetes lesz, mig a masik viszi tovabb az
emberiseget. 

- Van-e valamilyen kulonbseg, elteres az apokrif evangeliumokban,
amely teljesen mas ertelmezest adna Jezusnak, vagy akar az
egyhaznak, amiert valoban "el kellene titkolni" azokat? 

- Ha a szajhagyomany egy tortenetet ujra meg ujra elbeszel, akkor
annak csak a kozepen nem valtoztat. Ezert az apokrif
evangeliumokra jellemzo az, hogy vagy Jezus gyermekkorat szinezik
ki, vagy foltamadasa utan kulonfele talalkozasokat kepzelnek el,
ahol Jezusnak mindenfele titkos, vagy mas tanitasa jelenik meg. Az
oskeresztenyseg egyes gyulekezetei mind mas-mas apostoli missziora
vezethetok viszsza, es mindegyik igenyelte, hogy "az en vezetom is
talalkozott a feltamadottal", es a mi csoportunknak kulon
kijelentest adott. A masik pedig, hogy a II. szazadban letrejott
egy vallasfilozofiai aramlat, a gnozis - tudas -, a gnosztikusok,
akik hasonlitanak a mai New Age aramlatokra, akik eklektikusan
atvettek egy kis ujplatonizmust, egy kis keleti misztikat, egy kis
keresztenyseget, egy kis zsido apokrifat es jol oszszekevertek. Ez
adott annyit a keresztenysegbol, hogy a johiszemu olvaso azt
gondolta: "hat ez az en hitemnek a konyve". De a gnosztikus szerzo
aztan beletett olyasmit is, ami ellenkezett a keresztenyseggel. A
gnoszticizmus olyan szeles volt, hogy voltak benne kereszteny es
kifejezetten keresztenyellenes elemek is. 

- Melyek ezek? 

- Egy apokrif apostolok cselekedetei beszamol arrol, hogy
nagycsutortok elotti ejszakan Jezus azt mondja Janosnak: "Holnap a
fakereszten meg fog halni egy ember, en azonban a fenykereszten
csak nevetek ezen es a mennybe megyek." Itt is latszik, hogy a
szerzo a Jezust es a Krisztust kettevalasztotta. Azt a nagy
titkot, ami minden kereszteny egyhaznak a hite: Jezus valosagos
Isten es valosagos ember. A gnozis igy valojaban onmegvaltast
hirdet, sot vilagszemlelete szerint a teremto es a megvalto Isten
nem is ugyanaz. A teremtes szerintuk egy tevedes es a teremtesbol,
a vilagbol valt meg a gnozis, mig a keresztenysegben a vilagot
valtjak meg es ez oriasi kulonbseg. Jellemzo rajuk, hogy egy
jambor kereszteny iratba betetet tettek, ahol mar gnosztikus
tanokat nyilatkoznak. Nehez eldonteni ezeknel a beteteknel, hogy
minek a jegyeben irodtak. Mint peldaul az ezekben az irasokban
gyakran elofordulo aszkezis, amely a szuzesseg miatt meg a
hazassagot is tiltotta. Ezekrol nehez megallapitani, hogy egy
tulzo kereszteny, egy vallasos platonista, vagy egy onmegvalto
gnosztikus nezet. Ezek az irasok semmikeppen nem tekinthetok
hitelesnek. Az apokrif iratokat mindazonaltal nagyon sokan
olvastak az okorban, fokent a kozepreteg, amelynek a
szenzacioehseget kielegitettek az azokban szereplo meses
tortenetek. Megis legalabb annyi misszios ertekuk volt, hogy meg
ha ilyen modon is, de olvasoik kapcsolatba kerultek a tannal. 

- Ez ertheto, azonban ugy velem, nagyon veszelyes a "mindegy mit,
csak halljanak Jezusrol" hozzaallas, hiszen fokent a mai New Age-s
mozgalmak elnek ezzel a lehetoseggel, mintegy Jezus szemelyet
felhasznalva arra, hogy vegul teljesen mas tanitast kapjon a
felkeszuletlen olvaso... 

- Nem veletlen, hogy az egyhaz egyes iratokat elfogadott, masokat
nem. Es nem igaz, hogy ezeknek iroit uldozte volna. Akadtak ugyan
meg kereszteny teologusok is - fokent az aszkezis gyakorloi -,
akik akar ellentetes nezeteket is vallottak, kulon utat jartak. De
a kereszteny embernek a hite anynyira az Ujszovetsegben, Jezus
szemelyeben gyokerezik, hogy mindig tudta: nem az emberi, a
vallasfilozofiai bolcselkedesek kulonbozo probalkozasait kell
kovetnie. A korai keresztenyek sem a kesobbi dogmak szerint
igazodtak, hanem az egeszseges es epito apostoli igehirdeteshez.
Igen, voltak szakadarok, tevtanitok, de meg az Ujszovetsegben is
megjegyzi Janos: kozulunk mentek ki, de nem voltak kozulunk valok.
A mai korban is tudnia kell egy keresztenynek, hogy nem mind arany
ami fenylik. Jezus is mondja: "nem mindenki aki azt mondja Uram,
Uram megy be a mennyek orszagaba." 
> =================================================================

Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS