Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 1425
Copyright (C) HIX
2002-04-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Auto "hifi" (mind)  63 sor     (cikkei)
2 nyolc ohm (mind)  14 sor     (cikkei)
3 ertelem... (mind)  62 sor     (cikkei)

+ - Auto "hifi" (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Erdeklödessel olvastam  Hazban alnevü listatag reszletes tajekoztatasat az
auto"hifi" rejtelmeiröl,melyhez  batorkodnek nehany kiegeszitö megjegyzest
füzni.Megtudhattuk belöle peldaul ,hogy a legkorszerübb auto"hifi"-ben mar
transzverterek gondoskodnak a nagyobb tapfeszültsegröl.Egy ujszülöttnek
persze minden vicc uj.En meg hallottam-sajnos- olyan csöves autoradiot
nehany evtizeddel ezelött(Moszkvics 407),amelyhez egy ilyen szerkezet
allitotta elö az anodfeszültseget,csak az meg egy mechanikus szaggato
volt,es ugy hivtak,hogy vibrator.(ma egesz mast ertünk ez alatt -: )
A lenyeg,hogy az un.auto"hifi"ma  divatcikk ugyanugy,ahogy a trapeznadrag,a
pirszing, vagy a hazimozi.Es nem utolsosorban bomba üzlet.Persze elsösorban
a gyartoknak,masodsorban a kereskedöknek.Ma mar a valamikori
legelvetemültebb  hifi gyartok es kereskedök is kenytelenek beszallni ezen
divat diktalta üzletagakba,ha nem akarjak,hogy felkopjon az alluk.Neha
elszörnyülködök azokon a hotsilany bovli autohangszorokon,melyeket horror
aron kinalnak egyes üzletekben.De hat mint a közmondas is tartja:amig
loszar van,vereb is van.
Munkahelyemböl adodoan volt szerencsem Mercedes S osztalyba gyarilag
beepitett Bose Sound Systemet hallani.Tenyleg jobban szol,mint egy 100
DM-es autoradio.Sokkal jobban.Pont ugy ,ahogy  12 db hangszoro szolhat egy
2 köbmeteres vaslemezzel es üveggel burkolt üregben.(Sokszor meg egy
atlagos meretü lakoszobaban is meg kell küzdeni a szobaakusztikaval,hogy ne
tegye teljesen tönkre a hangzast.)Meg kell adni latvanyos ez a hang,de
messze van a termeszethüsegtöl.Az auto ara ugy 35 millio körül van,melyböl
kb. fel millio esik a hangositasra.Nyilvan van ennel dragabb autohangosito
rendszer is,az lehet,hogy egy kicsit jobban szol.
Az autonak azon kivül,hogy lemezböl van,van meg egy sajatossaga:nevezetesen
gurul.Ez a gurulas termeszetesen nem megy zaj nelkül,ezert az utasterben a
sebessegtöl függö zajszint uralkodik.Maradjunk az S osztalynal:egy
legrugozasu auto (amely csendesebb a mechanikus rugozasunal) utasteri
zajszintje az alabbi:
80 km/o   57 dBA
100 km/o  61 dBA
120 km/o  63 dBA
140 km/o  68 dBA
160 km/o  71 dBA
180 km/o  74 dBA
Ez elsösorban futomü es szelzaj.
Ahhoz,hogy a 60-70 dB-es alapzajszintben ne vesszenek el a halkabb
reszletek olyan nagy hangerövel kene hallgatni a zenet,hogy az
hangeröcsucsokban 110-120 dB-es hangeröt jelentene.Ki az,aki ilyen hangerö
mellett meg a közlekedesre is tud figyelni?Marad tehat a kisebb hangerö
reszletek nelkül az utaster optimalisnak nem nevezhetö akusztikai
környezeteben.(üreg-es lemezrezonanciak,allohullamok,visszaverödesek,stb.)
Es ehhez kepest milyen viszonyok uralkodnak mondjuk egy öreg Golf vagy egy
Opel belsejeben?Es meg nem is beszeltünk a dieselekröl.
Az emlitett auto"hifi" versenyekröl csak annyit:ha a hangminösegi etekelest
allo helyzetben csinaljak,annak nincs sok ertelme,mivel az autoban menet
kozben szoktak zenet hallgatni a hozza tartozo alapzajjal együtt.Egyszer
lattam a TV-ben egy hangnyomas versenyt egy Boeing 737-es es egy fülbevalos
auto"hifis"között.Az utobbi nyert.Azt hiszem,ehhez csak gratulalni lehet.Ez
aztan a hifi! Bar a Boeing hangja mintha termeszethübb lett volna.
A nagyon draga autohangosito berendezeseket (nevezzük inkabb igy) a
sznoboknak talaltak ki,akik azert veszik meg,hogy neha bemutathassak az
egy-ket milkos cucc hangjat olyanoknak,akik jo hangzast meg eletükben nem
hallottak es ettöl elajulnak..Az olcsobbak meg inkabb csak parasztvakitasra
valok:szep kek membranu hangszorok piros szegellyel es digital turbo
felirattal valahonnet Kinabol.Ezeknek mertekegysege a watt es zenenek
nevezett dum-dum emelgeti a csomagtarto fedelet nemi lemezrezonancia
kisereteben.Gyerekkoromban en is hallottam ilyet a közeli vagongyarbol,csak
azt gözkalapacsnak hivtak.

üdvözlettel
Ficzek György
+ - nyolc ohm (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ez tok jo, egy csomoan valaszoltak a kerdesemre, mi tobb, uj erdekes
temakat is belevittek
a tarsalgasba!
Szoba kerult itten az erositok osztalyzasa, errol szeretnek most
kerdezni:
Nem sorolnatok fel, hogy a kulonbozo osztalyu erositoknek mi az
elonyuk-hatranyuk? (hifis szemmel)

koszi (az eddigi valaszokat is).


ui: sok penzbol konnyu jo hangfalat epiteni, a kihivas viszont az, ha
nagyon szuk keretbol kell
a leheto legjobbat kihozni.
+ - ertelem... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali Hangosok!

"Felado :  [Hungary] 
> Temakor: autohifi, mint olyan... ( 54 sor ) 
> Idopont: Fri Apr 19 11:23:39 CEST 2002 HANG #1424 

Az, hogy az autohifi=dum-dum-dum-dum-al eleg eros sarkitas, mivel 2 
iranyzata van az autohifinek: 

- Dragster hangnyomasra epult autok /es ide tartoznak az ehhez hasonulni 
igyekvo Ladak, Trabantok, egyeb autok a varosban, a hamburgeres elott :)) 
/. Ezek kizarolag arra epultek, hogy egy hangnyomas versenyen minel 
nagyobbat szoljanak, amit egy dB skalaju hangnyomasmerovel regisztralnak. 
Altalaban megkeresik az auto sajatfrekvenciajat, es egy ilyen frekiju 
hanggal vezerlik (altalaban nehany masodpercre tul) az erositoket, a 
torzitas nem szamit. 170dB felett jarnak mar... Elso ranezesre semmi 
ertelme, mivel pl. ezekben az autokban zenet hallgatni nem lehet (a verseny 
idejere ki is kell szerelni az egyeb hangszorokat, csak a melynyomok 
maradhatnak),"

Második ránézésre sincs értelme.
A hi-fi magas hanghuséget jelent. Autóban is.
Vagyis az autóHIFI-nek lehet 2 irányzata, de ebbol egyik sem az, amirol írtál! 
L

"de ilyen alapon a Forma1-nek sincs ertelme, mert ugysem 
lehetne egy ilyen autoval vegigmenni a foutcan..." 

Ha életedben egyetlen egyszer láttál volna F-1-es versenyt Monte Carlo-ban, ezt
 a madárságot sem írtad volna le!

"- Hangminosegre epitett installaciok: ezek igen komoly kiviteluek. Itt nem 
Scooter a teszt hanganyag, a versenyeken pontozzak a szinpad melysegetol 
kezdve, az egyenletes frekvenciameneten keresztul, a szubjectiv; hallas 
utani megiteles mellett, pl. a kivitel igenyesseget is. Elvaras az, hogy az 
auto ne korlatozza a hangot sem tererzetben, sem frekvencia anomaliakban. 
Nagy nevek itt a Focal, MB Quart, Audison, DLS, Nakamichi, 
"mikro"dimension, Boston Acoustics, Rainbow, Phoenix Gold, Helix, Bose, 
Phase Linear...stb."

Vagyis pont azok, akik minoségi dolgokat igyekeznek gyártanak és nem…
 
"Nem reklamozok, semmi kozom ezekhez a markakhoz, vagy 
forgalmazasukhoz, de nemcsak Sony, Kenwood, Pioneer, stb. letezik es a 
csinn-bumm."

…profitot.
 
"Az erositok felepiteseben egyeduralkodo volt az AB, B osztalyu, most mar 
nem ritka a tiszta A osztaly, vagy hangnyomasnal a D osztalyu digitalis sub 
erosito. 

Egyeb high end trukkok is bekerultek a palettaba:"

TRÜKKökrol szó sincs. Muszaki megoldások vannak…

Hali,

Surfer

____________________________________________________________
EGON - az ingyenes levelezorendszer  http://egon.gyaloglo.hu

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS