1. |
Rejtely (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
2. |
nemzettudat, kozosseg (mind) |
87 sor |
(cikkei) |
3. |
erzelmi alapon? ! (1643) (mind) |
26 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Rejtely (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
T. vita!
Kopja szerint a nekem irt levelét latszolag olvasatlanul visszakuldtem, de
"belekukucskaltam". (Nem is tudom, hogy ez muszakilag, megoldhato-e.) A
dolog egyszerubb: Kallo a levelenek visszaigazolasat keri egy kulon fajlban
vagy micsodaban. Ehhez joga van, de ilyesmi (es ez az en hibam) arra
emlekeztet, hogy a hatosagok az idezeseiket szoktak ilyen feltétellel
kikuldeni, (egy idoben eleg sokat kaptam) ezert az igazolasokat hol
visszakuldtem, hol pedig nem. Tehat: a levelet megkaptam, ezt a kulon izet
pedig nem bontottam ki.
Uj levelet a Vitan Schwarcz doktor miatti szerencsetlen ötletem miatt kezdem
el.
Nem volt erdemes. Szamoca
|
+ - | nemzettudat, kozosseg (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello Mindenki!
Eloszor is elnezest kerek, mert felreertes volt az elozo
levelemben. A jelenesek konyvenek bevezeteseben valoban van
egy resz a laodiceaiak szamara, de van egy ladoceiaknak irt
level amely apokrif irat ! Regebben azt hitték, hogy ez Pal
efezusi levele (utalas van ra: Kol 4,16-ban).
Meg egyszer elnezeset, foleg Makviragtol!
Mas:
A kozosseg-temahoz kicsit megkesve:
Minden ember alapvető igenye, hogy tartozzon valahova, egy
kozosseghez, hogy legyenek baratai. Hogy ez milyen kozosseg
az mar embertol fugg, lehet ez nemzet, varos, barati kor
stb. Viszont minden emberben van egy ezzel parhuzamosan
letezo, ambivalens erzes, hogy ezekben a kozossegekben meg
tudja orizni az egyeniseget. Ez a kettoseg abbol fakad,
hogy legtobben nem vagyunk sem totalisan induvudualisak sem
totalisan kommunalis beallitottsaguak.
Ezek tehat olyan alapveto lelki-szellemi tulajdonsagok
amelyek majd’ minden emberben megvannak (kivetel mindig
letezik). Ezek az erzesek valtozhatnak az idok folyaman egy
emberben is, pl idosodven megvaltozunk, rajovunk, hogy
milyen kozossegek, barati korok voltak igazan a jok. De
ezek az erzesek valtozhatnak esemenyek hatasara is,
hirtelen. Kozismert teny, hogy Argentina lakossaganak kb
90% feher, ezzel teljesen elter a del-amerikai lakossagtol,
nagy az europai kulturalis befolyas, es igen gyenge az
argentin nemzettudat(persze ott is vannak zaszlolengeto
sovinisztak - itt utalok az argentinok XX.szazadi
legnagyobb irojanak, Jorge Luis Borges-nek a riportjara),
de bizonyos esemenyek hatasara ez az ontudatossag igencsak
a magasba csap, pl amikor 1986-ban megnyertek a vb-t, de
a ’82-es haboruban is ez tortent. Itt latszik a ket fo
tendencia, hogy a kozosegek egyes tagjainak akkor no meg az
osszetartozas-erzese ha baj van (pl haboru- ez a
magyarokanal is nagyon jellemzo !), vagy akkor ha valami
olyan dolog tortenik ami kiemeli oket a tobbi kozosseg
sorabol ( pl a foci vb megnyerese, a magyaroknal nemezeti
gyasz volt ’54, a nemeteknel meg a haboru okzota
sebek utan nagy dolog volt a gyozelem). Persze ehhez hozza
tartozik, hogy vannak akiket epp ez taszit a kozossegbol,
de igazabol ok nem is igazan alkalmasak ilyen kozossegi
eletre. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy barmivel
rosszabbak lennenek masoknal, csak nem lehet oket
mozgositani kozos celok erdekeben.
Erdekes megfigyelni, hogy ugyanabban az emberben
mennyire tud valtozni a kozossegi-tudat helyzettol fuggoen.
Pl vegyuk a sokat emlegetett foci ugyet. Amikor magyar-
akarmi mas orszag meccs van, jol megfer egymas mellett az
UTE megy a Fradi szurkoloja, es egyutt orulnek a
magyar goloknak(mert ok is magyarok, es magukenak is erzik
a dicsoseget). Viszont ugyanez a ket ember mar agyonverne
egymast egy UTE-Fradi meccsen. Miert? Mert ott mar
lenyegtelen, hogy magyarok(az ellenfel is az, nem lehet
odavagni neki, hogy bunko magyar), ott olyan kozosseg-
motivumokat keresnek, ami megkulonbozteti oket a masiktol
(en UTE-s vagyok, te fradis). Itt a fo mutivum ami
osszetartja a Fradi-tabort az a kozos ellenseg. De van mas
ero is ami osszehoz embereket egy kozossegbe, ez a kozos
cel elerese es az ekozben kialakulo eros osszetartozas-
erzes. En igazabol ez utobbit tartom
epitonek.
Osszefoglalva: az emeber alapveto igenye, hogy tartozzon
valahova, egy kozosseghez, de meg tudja orizni sajat
arculatat is. Ez emberenkent valtozo, hogy ez a ketto
milyen aranyban van meg. Igazbol mindegy, hogy ki milyen
kozosseghez erzi magat kozel(pl egy nemzethez), ha az az
erzes epito cselekedeteket valt ki belole. Lehet valaki jo
hazafi, es buszke magyar, ugyanakkor erdeklodik mas kultura
irant is es szivesen ismeri meg ezeket.De ha valaki buta
sovinizmusbol uldozi a mas kulturakat az mar megint nem
epito-kozosseg-tudat. Ez utobbi csak egy pelda, a kozosseg-
tudat akkor igazan egeszseges ha kepes tisztelni a mas
kozosseghez tartozokat (meg ha nem is szimpatikus szamara)
es nem elpusztitani vagy betiltani akarja oket (igaz?) !
Erdemes olvasgatni Forgacs Jozsef: A tarsas erintkezes
pszichologiaja cimu muvet.
Tisztelettel:
Somogyi Gabor
|
+ - | erzelmi alapon? ! (1643) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Juan!
Szerinted az antiszemitizmus erzelmi alapokon jon letre. Ez nem áll.
Ahol egykor éltem, tudtuk, hogy ki a zsidó, ki a tót, ki a magyar vagy a
svab. Mindenkiben, még a gyerekekben is volt valami idegenkedo erzelem a
masik fajtaja, mentalitasa irant. Ez persze nem akadalyozta a baratsagok,
vagy akar a szerelmek kialakulasat sem, viszont nem tartottak
antiszemitanak azokat, akik kisebb-nagyobb mertekben nem szerették a
zsidokat, vagy egy vitas ügy utan szidtak a zsidot. Az sem xenofob, aki
valamilyen valodi vagy vélt serelem miatt szidja a masik fajtajat.
Legfeljebb korlatolt vagy eloiteletektol terhelt a megnyilvanulasa. Vegyuk
vegre tudomasul: emberek vagyunk, szeretunk es gyulolunk.
Az antiszemitizmushoz elmélet kell. Egy torz vagy eltorzult ideologia, ami
aztan erzelmekben is megjelenik. Ott mar az ideologianak kell mükodni, ha
valaki pl. egyszerre nemkivanatos idegennek nevezi a mellette 30 eve ottlako
szomszedjat. Ebbol a szempontbol en az antiszemitizmus pregnans itteni
megjelenesenek tartom egy Teddy nevu ur szoveget, amit megkuldtek nekem. O
mar megszuletesetol hitvanyabb embernek tart egy zsidot vagy arabot, mint a
sajat becses szemelyet.
Aztan mar maga ez a Teddy is jelentkezett, de en valaszra se meltattam. Nem
azert, mint nem lettem volna kivancsi az ot mozgato elvekre, de itt is
mukodott nala az altalam megvetett gyakorlat: "szidjuk a zsidot, a
fajtajat is, csak eppen ne valljuk be".
Szerintem az antiszemitizmusrol valo gondolkodast ott kellene elkezdened,
hogy tisztazd magad elott is: mi az, ami nem antiszemitizmus, holott
egyesek annak nevezik.
Schwarcz doktor
|
|