Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 70
Copyright (C) HIX
1998-06-26
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Octavia + lampa (mind)  54 sor     (cikkei)
2 lampak (mind)  51 sor     (cikkei)
3 Vegyes reagalasok (mind)  73 sor     (cikkei)
4 Olcsosag (mind)  102 sor     (cikkei)
5 vegyes temak (mind)  58 sor     (cikkei)
6 Eredeti vagy utangyartott alkatresz ? (mind)  18 sor     (cikkei)
7 pontossag, biztonsag, koltseg, segitseg...! :) (mind)  158 sor     (cikkei)
8 leallitom <=> nem allitom (mind)  73 sor     (cikkei)
9 Gyerekulesrol a Nepszabadsagban (mind)  3 sor     (cikkei)
10 Kuplung (mind)  20 sor     (cikkei)
11 Re:Garazsbezarashoz leallitas (mind)  7 sor     (cikkei)
12 atmero (mind)  11 sor     (cikkei)
13 futomu 2. (mind)  111 sor     (cikkei)

+ - Octavia + lampa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Dusi kerdezte, milyen az Octavia. Volt szerencsem kb 300 km-
t (200 autopalya, a tobbi fout es varos) hajtani egyet, 
leirom a velemenyem.
Az Octavia a VW konszern un. A platformjara epul, 
ugyanarra, amire a Golf IV, Audi A3, New Beetle, es kis 
modositassal az Audi TT is. Emiatt a geom.meretek, 
futomumegoldasok, eroatvitel elrendezese,stb.
gyakorlatilag megegyezik a felsoroltakeval.Az utaster 4 
fonek kenyelmes helyet biztosit, nagy mereteimmel a sajat 
magamnak beallitott vez. ules moge is beferek. Ergonomiaja 
Audis, minden a helyen, kilatas jo. (a Coszlop sokat takar, 
de egyik divatos kasznibol sem latsz ki hatrafele...) 
A muszeregyuttes egyezik a VW-Audi-val, csak szurkere 
vannak foliazva, es mas betutipust hasznltak. Kapcsolok
u.a., finoman mukodik minden.
Rugozas kenyelmes, nem tul feszes, de az auto nagyon 
stabil, (170nel is). Rel. nagy tomege miatt szeliden 
hintazik. A fekek nagyon jok, meg a hatul dobfekes 
(1,6-75LE) valtozate is eleg. ABS extra, a magasabb
felsz. hez jar. Kormanyszervo szeria, konnyu jarasu, 
de ad eleg utkapcsolatot, nem "suketen" kormanyzol. 
Motorok: 1.6i VW motor 75, ill  Audi motorok 101LE-vel, 
1,6 - 101LE, 1,8-5V 125 LE, 1,9 TDi - 90LE. 
A kombi megjelenesekor megkapja az 1,8T (150LE) es az 
erosebb TDi (1,9-110 LE) motorokat is.
En a 75 LE valtozatot kergettem, autopalyan tartosan 
160-170 nel utaztunk, esoben, negy szemellyel. 
A fogyasztasat nem tudom, mert nem teli tankkal kaptam meg  
(sacc alapjan 9 korul lehetett). Masnap ugyanezzel ment a 
kollegam (o telitankolva vette at, es sajat allitasa
szerint 130cal utazott szaraz uton), neki 8 alatt evett. 
A gyorsulas ezzel a motorral nem hajmereszto, de polgari 
autozasra tokeletesen eleg.
Felszereltsege atlagos (magassagallitos szervokormany, 
1 legzsak, fordsz.mero, aprosagok.) Erdemesebb a GLX 
(SLX, mittudomen, szoval a jobb felsz) valtozatokat 
valasztani, ahhoz 2 legzsak, ABS, 15"-os alufelnik, motoros 
ablakok, kozp. zar, klima, DE-fenyszorok (szoval minden) 
van. Elonye: 2,6-2,7 mio Ftert kapsz egy szolidan
diszitett, de technikajaban korszeru teljes erteku 
csaladi autot. (Ugyanennyiert lehet venni Polo Classicot 
is, ami csak feleakkora...).
A csomagter irdatlan nagy (>500liter, total szogletes,= 
rakodhato), az utaster jo 4 szemelyes. 3an meg az A8-as 
Audiban sem kenyelmes hatul.
A kidolgozasra nem lehet panasz, semmi nem mocorog
rossz uton sem. Hatrany: latszik rajta, hogy par aprosagot 
azert vettek vissza, hogy ne legyen konkurrenciaja a
tesoknak. Pedig a karosszeriaforma sokkal kedvezobb 
azokenal. Ezert szurke a muszerfal, es nem fekete, ezert 
nem egyezik a bizt. ov szine a karpitokeval (mindig fekete 
az ov), stb. Szerintem tuti auto.

Fogash
+ - lampak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Lampak: a nappali (fenyes idoben!) tompitott fennyel 
autozas nem azert jo, mert  te jobban latsz, hanem mert 
teged jobban latnak. Gondolj a vegtelen hosszu napsutotte 
egyeneseken szembe szaguldo aszfaltszurke csodakra. 
Lampaval x millio km-rol eszreveszed, anelkul meg csak 50
meterrel kozelebbrol, mint kellene. Miota kotelezo, azota
kimutathatoan csokkent a lathatosagra, teves tav.becslesre
visszavezetheto balesetek szama. Mellesleg Ausztriaban epp a
(jolsikerult) magyar pelda alapjan szorgalmazzak a 
bevezeteset. De ha az ilyen adatok valakit nem gyoznek meg, 
mondja el miert artalmas bekapcsolni nappal a tompitott 
fenyszorot? (a refi nappal is vakit, ez nem kerdeses!) 
Hiszen ingyen van, nem kopik, akkor miert ne? Az a fel
deci tobbletfogyasztas 100 km-enkent? Kisegit az a 20-30 
forint valakit? Vagy ennyire keveset er egyesek elete?

>Jo nappali megvilagitasnal en semmit de semmit nem latok 
jobban egy vilagito autobol. Az amugy biztonsagmanias 
nemeteknel nem is ajanljak jo idoben a nappali tompitottat.
  irja Sarlos Z. a #67ben. Csak probald ki, nem olyan "jo 
ido van" tipusu megvilagitasnal, hanem igazi verofenyben. 
Vagy ket fasor kozott vezeto uton. A szemedet kinezed, mire 
(esetleg napszemuvegben) eszreveszel egy hatter-szinu 
jarganyt. Vagy akar az autopalyan. Mesz normalisan, neha 
belenezel a tukorbe. De ha valaki lampaval jon, vagy 
villant, azonnal odakapod a tekinteted, hogy mi az. 
Igy van?
A lampaval kozlekedesnel a kocsid fenyt BOCSAT KI,ami 
tobbletet jelent a kornyezeti megvilagitashoz kepest, 
mellesleg mindig kontrasztot ad. Lampa nelkul a kocsirol 
VISSZAVERODO fenyt kell meglatnod, ami a kocsi
szinetol fuggoen valtozo mennyisegu fenysugarat jelent, es a
kontrasztossag egyaltalan nem garantalt. A figyelemfelkelto 
hatas dombvideken v. kacskaringos uton is jol johet. 
Belathato egy 4 kanyarral arrebbi rovidke kis utszakasz. 
Jon egy auto lampa nelkul, feltunik egy pillanatra, de 
valoszinuleg nem veszed eszre, hacsak nem erosen oda 
koncentralsz. Mesz a kacskaringos uton, es vegig azt kell
figyelned, hogy jon-e valaki? Ha lampaval jon, akkor a 
rovidke belathato szakaszon egy felvillanast eszlelsz 
(hiszen erre osztonosen odakapod a szemed), es utana 
biztosan tudod, hogy mindjart jon szembe
egy auto, tehat nem erdemes levagni a kanyarokat, stb. 
Lehet, hogy kicsit hosszu lett, de szamomra (akinek nem 
inge...) a lampaval kozlekedes elleni erveles -
hogyismondjam - kisse ortodox allaspontnak tunik. A nemetek 
szerintem egyszeruen azert nem favorizaljak, mert
kulfoldon talaltak ki...(En ott is mindig bekapcsolom.) 
Mellesleg a "biztonsagmanias" nemeteknel mobiltelefonalni 
is lehet vezetes kozben...
Fogash
+ - Vegyes reagalasok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

cippzar elv:
Irta : Varga Tibor
>Fent sem lehet a cippzar elvet alkalmazni.
>Csak az udvariassag elvet !
>Ezt szoktam is.
>Ti is ?
>A lenti rajzon lathato esetben kellene a
>cippzar elvet alkalmazni.
Azon a bizonyos lenti rajzon sem "kell" a cippzar elvet
alkalmazni, ott van a jo oreg jobbkez szabaly.
Cippzar elv maga az udvariassag elve es az
osszes felsorolt esetben tanacsos hasznalni.
Remelem mindenki igy teszi.
*********
Irta :  [Hungary]
>Gondolkoztatok-e mar azon, mennyibe kerul 1 km autozas?
En bizony igen.
Sacc/kb 20Ft jott ki. Nem is mertem tovabb szamolni.
Tulajdonkeppen a fogyasztast ki is lehetne
venni a dologbol, mert azt ugyis nezi az ember,
de az e folotti koltsegekrol nem igen veszunk
tudomast.
Nemet autos teszteknel mar lattam is ilyen adatot
olyan 1DM korul szortak.
*********
Irta :  [United States]
Automata ablaktorlo:
Engem is piszkosul erdekel a mukodese.
Vajon lehet hazilag csinalni ilyet?
*********
Lampa fel-le:
Mar tobb embertol is hallottam ezt a modszert, sot
tudomanyos magyarazatot is.
Az egyik kollegamnak, jo masfel eve igencsak
elkezdett dogledezni az aksija, erre valahonnan
eloszedett egy csodaszerkentyut. Na ez nehany oran belul
eletet varazsolt az aksiba. Masnap mar ugy indult az
auto mint a szel. Az akku azota is jo eroben van.
A kutyu egy kis muanyag hazban van. Kijon belole
ket drot, azt kell az aksira kotni.
Meg azt is tudom, hogy mukodik:
Folyamatosan kis arammal suti az akkumulatort.
Ezt az energiat tarolja es idonkent (20 sec)
egy nagy energiaju impulzus formajaban visszaloki
az akkuba, akinek ez nagyon tetszik.
*********
Irta :  [Hungary]
Utangyartott alkatreszek:
>>  Mi olcsobb a 20 000Ft-os gyari kipufogo dob, ami bir 6-7 evet,
>> vagy a 9 000Ft-os utangyartott egy-ket ev elettartammal?
>Az "utangyartottnak is vannak fokozatai. Walker kipufogot a vilag majdnem
minde
>n
>tipusahoz lehet kapni, a gyari arnal ezrekkel olcsobban. Mellesleg (EU
tipusok)
>majd minden auton az eredeti is Walker, csak Opel, VW, stb emblema van
beleutve
Szandekosan nem akartam nevet emliteni, de epp a Walker kipufogora
gondoltam. Lehet, hogy a Walker gyari beszallito, de hogy nem
ugyanzat kapod Walker neven az biztos. 
Mar ranezesre sem ugyanaz a Kadettem gyari hatso dobja, mint a Walker,
de ez nem lenne baj.
Tobb autostarsamnal volt altalanos tapasztalat a Walker rendkivul rovid 
elettartama. A kollegamnak peldaul 2 ev alatt nem egyszeruen kilyukadt,
hanem leesett a Walker kipufugo dob alja, javithatatlanul tonkrement.
A szerelom szerint mostanaban mar javult a minosege, de
ennek ellenere o sem ajanlotta.

Ennyi

***********************************
    Akos   
***********************************
+ - Olcsosag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Motorizalt Nemzedek,
     
     
     >Forrasa alapjan ketfele "olcso" alkatreszt kell megkulonboztetni: az 
     >egyik az utangyartott (altalaban ez a legolcsobb, es silanyabb is), a 
     >masik a gyari beszallito sajat neve alatt forgalmazott. 
     
       Ezt en is elfelejtettem multkor emliteni. Nevezetesen, hogy a 
     "letfontossagu" alkatreszeknel pl. gyuru a dugaszra nem erdemes a Stux 
     Bela BT garantalt sufni minosegu vackaval (elnezest, ha van egy ilyen 
     nevu olvaso) kiserletezni. Tobb kart okoz mint amennyit sporolunk 
     vele. Persze van kivetel mint pl. az SKF (gondolom) de ahhoz tudni 
     kell, hogy mi is az az SKF. Viszont egyszeru dolgoknal mas az abra. 
     Ezt persze mindekinek maganak kell eldontenie es kell hozza nemi 
     muszaki erzek vagy egy barat aki ebben segit. Az utangyartott 
     plehelemeknel ismerosom szerint sokszor az inkabb a baj, hogy a gyarto 
     az eredeti, de mar lehasznalt presszerszamot  veszi meg es azzal 
     nyomja tovabb az ipart es a lemezt. Aminek ettol persze a toleranciaja 
     mar a facanosban van. Azutan meg szenvedhet a karosszerialakatos a 
     fakalapaccsal :-(
     
       Egy volt kollegam miutan masodszor is sikeresen osszetorte a hutot 
     elment egy  kisebb boltba ahol demonstralando  az arakat ele raktak 
     egy "eredeti" gyari darabot es egy olasz hangzasu nevvel ellatot 
     masikat. Jol lathato volt, hogy a ketto egy es ugyanaz, csak a 
     masodiknal a muanyag felsoreszen egyszeruen hianyzott a markajelzes de
     a helye megvolt. Igy sporoltunk ugy 40%-ot.
     
       A pirosnal valo motorleallitast illetoen en abbol indulok ki, hogy a
     statisztikak szerint az aksi es az onindito leheli ki leggyorsabban a 
     lelket. Nos, az inditasnal pont ez a ket komponens nyirodik a 
     legrendesebben.
     
       Emlekezem meg, hogy anno nagy buszken, azt hiszem a Martirok utjan
     a villanyrendor melle kiraktak egy nagy tablat, hogy kornyezetvedelmi
     kiserlet. Tartozott ehhez egy masik lampa is; a MOTOR KI es a MOTOR 
     BE. Mar elore rohogtem amikor lattam,hogy egy szerencsetlen Trabantos
     ezt komolyan is vette es leallitotta a mocit. MOTOR BE kigyullad, 
     Trabi elkezdi: Krrrrrr...Krrrrr..Krrrrr. Sarga lampa is kigyullad, 
     Trabika meg mindig csak fura zajokat es bodor fustot ereget magabol. 
     Lampa zold es Trabantosunk mar teljesen alcazta magat a kekes-szurkes 
     kodben. A sor megette pedig mar igencsak turelmetlen es vidam dudaszo 
     hallik. A zold utan eljon a sarga es akkor vegre megtortenik a csoda, 
     a Trabi beugrik. Ezen felbuzdulva gyorsan atrobog a mar piroslo sargan 
     a tobbi delikvens pedig tovabb varhatja az aldast, allo helyzetben. De 
     csuggedesre semmi ok mert a sorban a negyedik auto esmet egy gothosen 
     horgo Moszkvics. Ez olyan kornyezetvedelem Made In Hungary volt.
     Komolyra forditva a helyzet mara mar szerencsere egy kicsit javult.
     
     
     >Hogyan mukodik az ilyen? Hogyan erzekeli, hogy mennyire
     >nedves a szelvedo?
     
     Tudomasom szerint a lapat ellenallasabol kovetkeztet az uvegre tapadt
     viz mennyisegere. A baj az, hogy 100km/h felett a menetszel nyomasa 
     miatt egyre megbizhatatlanabb.
     
     > Vagy ti meg nem lattatok feherre fakult indexburat?
     
     Feherre fakult Zsiguli stopplampaburat mar tobbet is. Nagy trefa 
     amikor ejjel az autopalyan a kanyar utan hirtelen feltunnek a feheren
     pislakolo fenypontok, mondjuk a belso savban.
     
     >Ha kisebb a gyujtotrafo tapfeszultsege, akor 
     >kisebb a szikra teljesitmenye is. 
     
     Nem vagyok jarmugepesz csak villanymernok. En ugy tudom, hogy a modern
     tranzisztoros gyujtasnal a gyujtoelektronika arra ugyel, hogy a 
     trafoban mindig elegendo energia halmozodjon fel a gyujtashoz. Csak 
     meretezes kerdese, hogy ez joval 12 Volt alatti feszultsegen is 
     bekovetkezzen. Mar csak azert is mert nagy fordulaton is kell a 
     trafonak elegendo energiaju szikrat adnia. Ilyenkor persze nem a 
     feszultseg szukos hanem az ido.
     
     >eppen tegnap mentem le Pecsre es vissza. elozesnel *rengeteget*
     >szamitott a rendelkezesre allo tavolsag felbecsulesenel, ha egett
     >a szembejovo lampaja 
     
     Ez persze szubjektiv. Az ember mast lat es ettol aztan az az illuzioja 
     tamad, hogy tobbet is lat. Szerintem a mozgas a perdonto, azt kell 
     figyelni es itt (jo idot feltetelezve) szamomra irrelevans, hogy 
     vilagit-e vagy sem. Latni ugyis latom. Azonkivul rengeteg tapasztala- 
     tom szerint a tulbuzgo aki mindjart reflektorral megy. Este aztan meg 
     gyonyorkodhe tek a szamtalan felszemu Jumurdzsakban mert hat a korte 
     is hamarabb leeli az eletet. Az eddigi 400e Km-et fokepp a germanoknal 
     vezettem es soha semmi gondom nem volt a nappali fenytelensegbol.
     
     >A felmerult kerdesre tapasztalataim a 14- rol 13" -ra
     >valo atszerelessel kapcsolatban vannak.
     
     A magyar eloirasokat konkretan nem ismerem de a german muszakiban 
     bennt foglaltatik az engedelyezett felni es kopenymeret. Ha nem
     stimmelek es a rendor ezt kiszurja mar indul is komotosan a 
     rendszamtablaim fele. Nem minositesnek szantam, hanem egy kovetendo 
     peldat szerettem volna ismertetni.
     
     
     Elnezest, hogy hosszu lere eresztodtem.
     
     Sarlos  (Mazda 626 az ek orru, Mazda 323 a Golf klon, Nissan Sunny a   
              gombocka, Nissan Primera az elso szeria es Mazda 626 a "Xedos 
              light")
+ - vegyes temak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Feladó: Lengvary A. >
> Címzett: HIX AUTO >
> Tárgy: vegyes temak
> Dátum: 1998. június 25. 22:54
> 
>  Felado :  [Hungary]
> > Temakor: vegyes temak ( 53 sor )
> > - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> > sebessegmeresi hiba: trafipax<--> muszer
> > A trafipaxos kocsi azt meri, hogya karosszeria milyen sebesseggel
halad.
> > A gyari viszont azt -tudtommal-, hogy a gyarilag felrakott gumikkal
> > mennyivel halad elore a kocsi karosszeriaja.
> > Ha valaki mas mereture csereli a gumikat(nem csak arra az esetre kell
> > gondolni, hogy ladara bmw felni, hanem akar az egyszeru teli/nyari
> > gumivaltasra), akkor elmeletileg a kocsi sajat sebessegmeroje mar hibas
> > erteket fog mutatni . Igy van, vagy tevedek? Igaz, hogy nagyon
egyszeruen
> > ki lehet szamolgatni a kerek keruleti sebsseget mas-mas atmerok eseten,
> de
> > valakinek nincs tipppje igy rogton, hogy mekkorak az elteresek?
>
> ----------------------------------------------------------------------------

> 
> Hello!
> 
> --  A trafipaxos kocsi sebessegmeroje profi meromuszer hiszen 
>     nagy pontossaggal kell, hogy merjek a gyorshajtok sebesseget.
>     ( Sajnos eleg pontosan mer, a Rendorseg szerint 1 szazalek )
> --  Az autokba szerelt sebessegmeroknel nincs szukseg preciz
>     meresre, a vezeto celja eljutni egyik helyrol a masikra es nem
>     az eppen aktualis sebesseg hajszalpontos ismerete.
>     Ennek megfeleloen a pontossaga is kicsi.Nyugati kiadasu autos 
>     magazinokban szokas ellenorizni a sebmero pontossagat.
>     Kb.: 10...20 szazalek az elteres.( Gyari kerek es gumi )
>     Raadasul mindig ugy ter el, hogy az auto sebmeroje tobbet mutat a
valos
> 
>     sebessegnel es sohasem kevesebbet. ( Gyari gumimeret eseten )
>     A sebmero hajtasa vagy a sebvaltorol vagy a diferencialmurol
tortenik,
>     valojaban nem sebesseget hanem a kereket hajto tengely fordulatszamat
>     erzekelik. Mivel fordulatszambol szarmaztatjak a sebesseget ezert
eltero
>     atmeroju gumi felszerelese eseten a pontatlansag meg tovabb no.
>     Pl.: nagyobb atmeroju gumi felszerelese eseten a "km ora" a megelozo
>     allapothoz kepest kevesebbet mutat hiszen a nagyobb atmeroju guminak 
>     a kerulete is nagyobb tehat ugyanakkora kerekfordulatszamnal a
befutott
>     ut nagyobb. Viszont a "km ora" valtozatlan erteket mutat.
>     Egyszerubben az attetel modositasa reven novekedett a sebesseg de 
>     a sebmero nem vett tudomast rola mert nem a sebesseget meri az
>     utfelulethez kepest hanem csak a kerekhajtas fordulatszamat erzekeli.
>     Ezen dolgok miatt az autogyarak szandekosan tervezik ugy a sebmerot,
>     hogy az a valosagos sebessegnel mindig tobbet mutasson.        
>     
> Udv.. Lengvary A.
+ - Eredeti vagy utangyartott alkatresz ? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

> Kopo, illetve a biztonsaggal kapcsolatos alkatreszekbol nem nagyon szabad
> utangyartottat venni (biztos vannak kivetelek). Ugy gondolnank hogy egy
> karosszeriaelem nem tartozik ezek koze, de ez nem igy van. Hallottam mar
> olyan utangyartott motorhaztetorol, amelyik utkozeskor nem gyurodott,
mint
> a gyari, hanem egyben leszakadt es _fejetlenseget_ okozva atszallt az
> utasteren.
Ocsem Plymouth Horizon nevu autot vett mar 3-4 eve.
A kocsit torotten hoztah be az orszagba. A motorhazteto
itt kerult ra. Amikor vette 4 eves volt. A motorhazteto 1 eves korara
elkezdett rozsdasodni. A karosszeria tobbi resze nem.
Pedig a motorhazteto csere Chrysler szakszervizben tortent.
Lehet, hogy ok is utangyartottat hasznaltak ? Vagy nem tartottak
be a gyari eloirasokat ?

Udv. Tibi
+ - pontossag, biztonsag, koltseg, segitseg...! :) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

 kerdi:
>(mellesleg regi Lada 1500-os kerek kilometeroraja pont passzol bele,
>haverok megbamultak a 180-as vegallast, ha tenyleg nem is ment
>annyival...)

pontossag:
Ezt a cseret en is elkovettem. Igaz VAZ 2105 (Lada 1300s)-ben. 
Alig vartam, hogy tonkremenjen az eredeti muszer... :) (Volt otthon 
egy komplett 1500-osbe valo muszergarnitura - amiert is anyamek 
korbetroliztak egesz Leningradot anno, de nem kerult felhasznalasra. 
Nem erdekel valakit...? ;D) Nos valoszinuleg csak a spiral lazult le, 
de en mindjart nekiestem a cserenek. Elotte kicsit megdizajnoltam, ti. 
a Lada oraja 10-rol indul. Atfurtam a pockot (nem a ragcsalot ;D) a 
szamlapon 0-hoz, ebbol kifolyolag hitelesiteni kellett. (Meg is vettem 
a "Meromuszerek az autoban" c. szakkonyvet, hogy pontosan a kiteritoero
/rugalmassagi modulus fuggveny figyelembevetelevel tortenjek a beallitas. 
Vegulis az autopalya modszert (kilometerko/stopper) alkalmaztam, igaz 
az osszes jellemzo sebessegnel (30,60,90,120,150 km/h). :)
Nos ez tenyleg 180-ig van skalazva, de a tuskehez koppanasig van meg vagy 
egyharmad skalaiv. ;) Viszont van napi szamlaloja is (sose hasznaltam). 
Amugy amilyen hulye vagyok, cserenel az uj orat is beallitottam az 
eredeti oraallasanak megfeleloen furogeppel. (Sot, 900 km-rel tul is 
hajtottam. Igy valojaban ennyivel kevesebb van a kocsiban, de ugysem 
hinne el senki.)

biztonsag:
>>A gyerekulesed tobbi biztonsagi jellemzoje is hasonlo szintu?! ;-)
>Az ules egy megbizhato, nem gagyi gyartmany. 
Komolyan gondoljatok, hogy egy olcsobb(mondjuk 5-6000 Ft-os nikecell) 
ules nem olyan biztonsagos, mint a 18000 Ft-os Cam, Romer, stb? 
Kulonben sem ertem "mi kerul ebben a fotelban (sok)1000 Ft-ba"... 
Az biztos, hogy jo kis haszon lehet rajta. Ha mar kotelezo, legalabb 
az Afa-t 0%-ossa illett volna tenni. Amugy nekunk is ilyen bovli 
(mondjuk kozepkategorias - 13e Ft, valami Paris) csonthejas (ertsd: 
muanyag, csak egy vekony parna van rajta) gyerekulesben ul a fioka. 
Szerintem nem is lehet rendesen rogziteni a biztonsagi ovvel. Talan a 
hungarocelles jobb is, ahol a gyari ovvel lehet az ulest gyerekestul 
rogziteni. Amugy a gyerek lassan kinovi. De minden altala "hasznalt" 
autoban van magasito parnaja (amivel a felnott ovbe lehet kotni). 
 irta:
>eppen tegnap mentem le Pecsre es vissza. elozesnel *rengeteget*
>szamitott a rendelkezesre allo tavolsag felbecsulesenel, ha egett
>a szembejovo lampaja (hala istennek ez ugye kotelezo).
Egy rovid tortenet: A szabaly bevezetes (93.marc.10.) heteben Dabas 
"kulteruleten" (ertsd: a faluvege tablat elhagytuk, de Pest fele meg 
baloldalt hazak sorakoznak) latom, hogy feher golf olalkodik. Na gyors 
"safety check": hopp, lampa felkapcs.! Odaerve - nana, hogy lemeszelt - 
aszongya a kozeg: "Nem szeretem a jellemtelen embereket! Lattam, hogy 
csak miattunk kapcsolta fel a lampajat. Mi: "???" Epp nem volt nalam 
a tarcam, de a kollegam nyujtogatta a fulem mellett az Ady-t. Zabos 
voltam ra... Talan inkabb fel kellett volna jelentetni magamat. De 
500 Ft-ert megse cirkuszol az ember, mert meg tobb lesz belole...
Amugy egy tiz evvel ezelotti enyhe gyorshajtason kivul semmi priuszom 
nincs. Egyebkent nincs valami turelmi ido kresz-modositaskor? 
Mindenesetre nalam az ellenkezo hatast valtottak ki: azota szigoruan 
csak a "lakott terulet vege"-tablanal kapcsolom fel, varosban meg 
szurkuletben sem. Nana, hogy dacbol! Bar kiszamolta valaki, mennyi 
tobbletfogyasztast jelent ~50W allando terheles? :) Meg az izzok 
elettertema mennyivel csokken? (Na jo, azert nem vagyok Mr.Bean!)
Foleg az iranyjelzok vannak igenybeveve: "jo, nem jo, jo, nem jo..." :)
Biztos sokan ezert nem hasznaljak. :(( En - anyosommal ellentetben, 
aki az Y-forduloban jobbra-balra-jobbra-balra indexel - altalaban 
hasznalom az iranyjelzot, de ha mogottem (elottem, vagy akarhol) 
jonnek, _mindig_. Hiszen ez a defenziv vezetes lenyege: szamitsunk 
a tobbi kozlekedo cselekedeteire. 

Jomagam a Ladaban mindig bekotom magam. Hianyerzetem van nelkule. 
A kispolszkiban viszont altalaban nem hasznalom. Az a hulye ules 
mindig racsukodik... :( Kulonben is olyan erzese van az embernek, 
mintha egy hatizsakot adtak volna ra. Meg baleset eseten inkabb 
kiugranek, az ov csak akadalyozna. :) Hiaba, ebbol a kocsibol 
menekulhetnekje van az embernek... (felesege :D) Autopalyan meg 
ritkan szoktunk szaguldozni vele. 

 kerdi: Mennyibe kerul 1 km autozas? 
Egyszeru a keplet: minel dragabb az auto, annal nagyobb az amortizacios 
veszteseg (kiveve persze a kisszerias sport es luxusautokat, ami esetleg 
meg befektetesnek is megeri, de a tomegautoknal rogton ahogy kifizetted 
min. 10% veszteseg ert), illetve minel tobbet mesz vele, annal kisebb 
az 1 km-re eso uzembentartasi koltseg (eltekintve a hosszutavu 
szervizktsg.-ektol <motorgeneral, stb.>, mert ugye egy jo motornak es 
karosszerianak tobbszazezer km-t ki kellene birnia, nyilvan emiatt jon 
harom evenkent uj modell, kulonben a kutya sem cserelne le a regit :(). 
Nalam nem tul optimalisak a fenti adatok, az auto meg csak-csak megfelel 
koltseg szempontbol, a km/ev nem annyira... Ime (a sajatomra vonatkozok):
VAZ 2105 '87-es ara 4 ev varakozassal (eloleg:60e, kamat:0):   157.000,-
(szorozza mar fel valaki az aktualis inflacioval, marha kivancsi lennek)
Mai ara (~53e km-rel, garazsirozott)                           400.000,-
(mondjatok, hogy elment az eszem, de kevesebbert nem valnek meg tole)
csecsebecsek (korabeli arakon):                                ~25.000,-
(vonoh., radio, kozp.zar, legrugo, sportkormany - mind sajat beszereles)
szervizdij es vizsgaztatas:                                    ~30.000,-
(futescsap, fekbetet, olaj, es izzocsere, mas nemigen volt)
Kotelezo biztositas (B5)/ev:                                   ~15.000,-
Suly(os) ado/ev:                                                 8.000,-
Uzemanyag/ev (evi 2e km-re :()                                 ~30.000,-
Fizetos autopalyat elvbol nem hasznalok, meg ha matricas lesz akkor sem.

 cipzar elv:
Ha felfestes nem jelzi, a kresz-szerint jobbkezszabaly ervenyes. Ugye?
Ettol meg persze lehet udvarias valaki, ha a kocsisor araszol, plane 
elvarhato lenne a ~ alkalmazasa (mondjuk a bepofatlankodokat ki engedi 
be szivesen?). 
Mindjart mondom a szemelyes ellenpeldat (megkovezhettek):
A minap az aktualis szerencs utcai utfelbontasnal ( az en iranyom volt 
lezarva) megyek szepen az elottem halado utan, o meg kikerulte a kupacot, 
nekem mar szembejott egy VW transporter. Direkt, hogy ne tudjak vissza-
terni a terfelemre. Na meg visszatolatni sem, a kovetkezotol. Ilyenkor 
kicsit felszokik az ember vernyomasa, de vegulis lehuzodtam, hogy a tetu 
ki tudjon kerulni. Pedig legszivesebben kiszalltam volna, aztan ahogy 
szoktak az ajtora tamaszkodva megvarni, hogy felnyissak a sorompot 
(ti. nekunk epp soromponk volt). Velemeny?

A Hyundairol nem irtatok meg, jol latom? Csak batran! Irtam, en ajanlottam 
aposomnak egy VW polo 5a helyett. Hogy van az, hogy tkp. az oszes nemet 
gyarto alapmodellje ilyen harmatos? Mind ~1.4, ~60LE. A H. Accent 91LE. 
Ehhez kepest kevesebbet fogyaszt, mint barmelyik. Irni persze sokmindent 
lehet, de ez tapasztalat... Hol fizetjuk meg az arat ennek? (Amortizacion 
kivul?) Elettartam? Kornyezetvedelem? 
Es az akcios Daewoo Espero 1.5i?

Bata Gábor
mailto:
(ékezet is érkezhet)

gepjarmuvek: 
Tunde motor (itt meg csak egysejtukent <vagy meg ugy se> - apam egyedul)
Oldalkocsis Pannonia (2db egysejtukent - szulok egyutt)
FIAT 600 (itt mar osztodas utan)
FIAT 850 (novesben)
Zsiguli 2101 (apam elso uj autoja '71)
Zsiguli 2101 (-"- masodik -"- '74)
Lada 1200 - 2101 (-"- harmadik -"- '79, de ezt mar en is nyuztam)
Lada 1300s - 2105 (-"- negyedik, sajnos neki az utolso :( -"- '87, lasd fent)
- ezt nevezem markahusegnek!!! :)

csaladban meg:
Polski FIAT 126p (anyos, kesobb feleseg <nem bigamia!> autoja '83)
Maruti 800 DX (anyos elso uj autoja '92 - azóta miénk a P126)
Hyundai Accent Euro GL 5a ("apos" x. uj autoja '96 <elotte Lada 1300s>)

egyebek:
UAZ 469 (idomitoauto, mert a 30 orat ugye nagykepuseg tanulasnak nevezni)
ZIL 130 rovidplatos (-"-)
URAL benzines tartalyk. (kikepzoauto, a la MN <vajon NATO-kompatibilis?:)>)
URAL benzines daru (MN szolg.hely) ~100km fogyasztas: >1l/km 98-as
ZIL 130 hosszuplatos rakfalas hadtapauto (-"-) ~50.000 km
IFA W40 terep szippantos (hengerfejesen javitani vittem, katasztrofa)~100km

Hat bizony eleg szereny... Osszeadva sem teszi ki egy uj Golf arat. 
Egyebkent lattam egy Lada 2110-est, magyar rendszammal. Kaphato mar ilyen 
is? Na jo >2db millioert adjak el, ahova tudjak... Kulonben marha szep. :)
Tiszta edge-design. Mint a Ford Puma... ;D (a 2105-rol nem is beszelve :D)
Hiaba, tudnak ezek az oroszok, ha akarnak. :) Meg ha a retro jon divatba.
 
Ui.: Bocs a viccekert! Egyszer mar megkaptam: a TIPP<>MOKA... Es az AUTO?;)
+ - leallitom <=> nem allitom (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello mindenkinek!


>E-mail :  [United States]

>Velemeny:                             [valaki mase]
>>> Mit mondanak a kezel si utas t?sok?
>>> Azt, hogy ne meleg ts?nk ?ll? helyzetben, azonnal induljunk el. Ezt
>>> az rt mondj?k, mert a kataliz?tor nem m?k?dik hideg motorn?l. Azonban ne
>>> felejts?k el, hogy nem a motor van a kataliz?tor rt, hanem a kataliz?tor
>>> a motor rt. Att?l, hogy a befecskendez?s motorokn?l nem  rezni a hideg
>>> motor k nl?d?s?t (nem  gy, mint a r gi Skod?kn?l), a bels? folyamatok
>>> ugyanazok.
Szerintem is azonnal induljunk el. Ritka kivetel, ha a motor annyira gyenge 
hidegen, hogy lehetetlen.
Ami az azonnali indulas mellett szol szerintem:
- elobb elindulsz, nem kell varakozni :-))
- nem egy ponton terheled a kornyezetet a kipufogogazokkal;
- a katalizatornak szinte mindegy, hogy az auto mozog-e vagy sem. (OK, a 
menetszel valamennyire huti, de varosban ez sem valami komoly.)
- a katalizator mukodeset a motor hideg-meleg volta csak kozvetve 
befolyasolja, a katalizatornak kell melegnek lennie a jo mukodeshez.
(Tudomasom szerint jobb autoknal letezik olyan katalizator is, amit meg a 
motor inditasa elott felfutenek valamennyire, eppen azert, hogy hatekonyan 
mukodjon mar az inditozas alatt is.)

>kontra:
>>De a kornyezetunk tobbet er, mint 4 nyamvadt dugattyu.
>>:))) (en nemvagyok ennyire elborult zold, de amikor -18ban
>>ott all
>
>rekontra?
>>Ha lampanal leallitjuk a motort, az ujrainditaskor bizonyos
>>alkatreszek kopnak. Nem veszitjuk-e el ezzel a megtakaritott
>>uzemanyag arat ? Es ha a kovetkezot is figyelembe vesszuk:
>>- ha nem allitom le, tobb uzemanyag fogy, de ez csak penz kerdes,
>>  a benzin kutnal potolhatom
>>- ha leallitom, jobban kopik a motor, valamivel hamarabb kell
>>  szervizbe vinnem, ami plusz koltseg, ido, bizonytalansag
>
>Jomagam a rekontra kerdesehez csatlakoznek. El is jutunk a
>kornyezetszennyezes meresenek problemajaig. Mi okoz nagyobb kornyezeti
>kart, ha minden auto jar ot percet es fustol sajat melegedese kedveert,
>vagy ha minden auto motorjanak kisebb lesz az elettartama, es "gyakrabban"
>kell szervizelni, cserelni. Ki tudna ezt lemerni? Vitatkozni lehet rola, de
>felek, hogy atom-szeneromu tipusu vitava fejlodne a dolog.

Egy velemeny a 'nem allitom le' mellett.
Ugyanis, ha nem allitom le a motort, akkor ugye alapjaraton jar, mig el nem 
kell indulni. Ketsegkivul, ha sokat kell allni, es pocsek a motor, akkor 
rettenetes kornyezetterhelest jelent.
Igen am, de akkor legalabb eleg tisztessegesen el tud egni az uzemanyag, es 
kevesebb el nem egett uzemanyag jut ki.
Mig ha leallitom, akkor mi tortenik? 
Nem jar a motor, igy ezalatt nem terheli a kornyezetet, de: ujra is kell 
inditani!!! Es inditaskor mig be nem poccen, nagy rakas elegetetlen 
uzemanyag jut ki, emellett az inditashoz joval dusabb (Otto) illetve 
tobb (Diesel) uzemanyag kell, mint az alapjaraton jaratashoz.
Hosszu ideju allasnal, vagy nem sokkal indulas utani leallitasnal meg 
hozzajon ehhez az is, hogy a motor ezalatt hul, nincs ami "futse".
Altalaban ez nem szamottevo merteku, es szinte elhanyagolhato, de telen, 
meg nem uzemmeleg motornal, ez is noveli az inditashoz szukseges uzemanyag 
mennyiseget, illetve dussagat.
Szoval az en velemenyem az, hogy a mai, foleg katalizatoros motorokat nem 
erdemes leallitani a lampaknal, egyreszt az iment felsorolt okok miatt, 
masreszt viszont kozlekedesi okokbol. Mert ha tobben leallitjak, akkor mi 
van? Az, hogy masok, es az egesz forgalom mar mehetne, de egyesek meg az 
inditozassal bajlodnak, es feltartjak a forgalmat. Ami meg inkabb 
szennyezi a kornyezetet.


Udv.
       A'kos
+ - Gyerekulesrol a Nepszabadsagban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

http://www.nepszabadsag.hu/Redakcio/Doc.asp?SID=1&IID=870&CID=180&AID=30040

 Ed
+ - Kuplung (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello,

Szerintetek mennyit bir ki egy kuplung?
Mi a jele ha mar kezd tonkremenni?

Autom (VW Vento TD) 168 eKm-t teljesitett termeszetesen 
a gyari kuplunggal. 
Jelenseg, hogy eleg magasan fog, bar regebben is igy volt.
Gyakorlatilag nincs holtjateka. A szerelok azt mondtak 
ez igy termeszetes ennel az autonal. Mivel mas VW-t nem 
vezettem meg, igy nincs osszehasonlitasi alapom. 
A Peugeot 205, ill. Suzuki Swiftnel nevetsegesen rovid a 
pedalut a VW-hez kepest (vagy forditva nala nevetsegesen
hosszu). 
Ha valakinek van hasonlo autoja, kerem irja meg tapasztalatait.

(Meg a kipufugom is eredeti, bar mar lejott rola egy kulso reteg,
a muszaki vizsgan viszont elfogadtak.)

Udv.:	SABAT
+ - Re:Garazsbezarashoz leallitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok.

Tud valaki Becker garazs nyitokkal foglakozo ceget mo.-n?
Mar az osszes taviranyito a veget jarja...

udv
Csaba
+ - atmero (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>pl. 1 meter helyett 1.1 meter atmeroju a kerek, akkor 110-zel mesz,
     >amikor a muszer csak 100-at mutat. Ugyanigy a kilometerszamlalo is 
     >csal.
     
     Remelem csak elirtad, nem atmero, hanem KERULET. (Atmero 10% 
     novekedese 31.4% sebesseg novekedest okoz, fent 131-el, azonos 
     fordulatszamnal.)
     Mikor uj gumikat rakattam, az ujnak a gumimagassaga kicsit masabb 
     volt. Az elteres nem volt eszlelheto a sebessegmeron.
     
     Gabor
+ - futomu 2. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tehat ott tartottunk, hogy a kerek rugozzon, de dolese allando legyen.
A megvalositas legelso formaja volt a kettos haromszoglengokar nevu
konstrukcio. A fgcssz. also  es felso veget is egy-egykozel haromszog
alaku kar csucsara tesszuk (csuklosra), a lengokarok veget pedig
(csuklosan) hozzaerositjuk az alvazhoz, segedvazhoz, karosszeriahoz.
Azert kell haromszog- alaku kar, hogy a kerek menetirany-beli
elmozdulasat kizarjuk. Az also v. felso lengokarra tamaszkodhat a
rugo, melynek masik vege a kasznit nyomja. A rugoval parhuzamosan,
vagy benne elfer a teleszkopos lengescsillapito is, novelve a
menetstabilitast. A futomu-konstrukcio nagyon bevalt (a F1 autok maig
ilyenen gurulnak), de az olcsobb gyarthatosag es kisebb helyigeny
miatt kitalaltak a McPherson felfuggesztest. A felso lengokart itt
elhagytak, a kerekagy felso vegehez kozvetlenul odacsavaroztak a
rugo-lengescsillapito-egyseget (fixen). Az egyseg felso vege
kozvetlenul a karosszeriahoz csatlakozik, es ott kepes elfordulni,
lehetove teve a kormanyzast. A felso lengokart helyettesitheti egy
kereszt-laprugo is, ilyen van a kispolskiban, a trabantban is. (abra)
A fgcssz. egy viszonylag karbantartas-igenyes alkatresze az elso
futomunek. Hengeres acelrud bronz perselyekben, rendszeresen zsirozni
kell, kulonben osszerohad. Ezert kitalaltak, hogy nem kell egy
egybefuggo csapszeg, eleg 2  gombcsuklo, amelyek a kepzeletbeli
fgcssz. vegein vannak. A gombcsuklo mar lehet igenytelen, konnyebb a
fgcssz-nel, gyorsabban cserelheto. Es a fo elony: szabadda valik a
kerek tengelyvonala, es meg lehet hajtani a kormanyzott kereket is.
Innet kezdve az elsokerekhajtas kezdte atvanni a vezeto szerepet.
Allithatosag:
Tipusonkent eltero az egyes dolesek allitasanak lehetosege. Ami
mindenhol adott, az a kerekosszetartas-allitas. A
kormanyosszekoto-rudazat gombcsukloi menetes szaruak, igy lehet
allitani a rudazat hosszat. Ha a rudazat hosszabb lesz, a
kerekosszetartas no. Egyes tipusokon (foleg  a kettos lengokaroknal)
lehet a kerekdolest is allitani. Ez tortenhet a lengokar excenteres
befogasaval, vagy hezagolasaval. A McPherson futomuveken a kerekdoles
nem allithato.

A futomu reszet kepezi meg a karosszeria oldaldoleset akadalyozo
keresztstabilizator is. Ez egy |________| alaku vasrud, aminek szarai
a lengokarhoz, kozepe pedig a kasznihoz van fogatva. A kocsi dolesekor
az egyik kerek berugozna, a masik ki, tehat a rud kozepso szarat
megcsavarni igyexik. Minel merevebb ez a rud, annal kisebb oldaldolest
enged meg az autonak. Igy viszonylag puha rugokkal is jo
menetstabilitast lehet elerni, de pl aknafedore hajtva "dobja" az
autot. A nagyon kemeny rugozas kenyelmetlen, ezert alt. egy viszonylag
enyhebb rugozast kapnak a kocsik feszes lengescsillapitokkal. Igy a
nagyobb behatasokra egyet rugozik az auto, de nem hintazik 40km-t.
(amerikaban a csillapitas is laza).
A lengescsillapito hianyaban az auto addig rugozna, amig csak el. A
laprugok belso csillapitasa eleg nagy, ezert sokaig nem is
foglalkoztak a kulon csillapitassal. (a rugozas kozben a rugolapok
egymason elmozdulnak). A kovetkezo lepes a lemezes csillapito volt.
Itt ket koteg lemez volt osszefogatva (mintha osszefognank 10 db
CD-lemezt. Ebbol 5 db a kasznihoz rogzul, 5 pedig a rugozott
futomuelemhez. Az 5-5 lemez fesuszeruen fonodik egymasba, es egy
csavar fogja ossze az egeszet. A csavart megszoritva a csillapitas
nagyobb lesz.)A hatranya, hogy uzem kozben melegszik, es korlatozott
az elerheto max. csillapitas. Ezert jottek a hidraulikus
lengescsillapitok. Ket fajta letezik, a karos (mint az ajtokon) es a
teleszkopos. Mindkettonek az a lenyege, hogy egy viszkozus folyadekot
eroltet at egy meghatarozott resen. Az ehhez szukseges munka emeszti
fel a lengesek energiajat. A teleszkoposat ugy kell elkepzelni, mint
egy injekciostut, aminek mindket vege zart, es csurig van olajjal. Ha
a dugattyura pici lyukakat furunk, akkor mozgathato lesz a szara, a
furatok atmerojevel forditottan aranyos erokifejtes mellett. Az
autoban is ilyen van. A gaztoltesu telo is olajjal csillapit(!), csak
az olajter egy gazrugora tamaszkodik ra. A gaztoltet nyomasatol
fuggoen finomitani lehet a kocsi rugozasi tulajdonsagait. A sok pici
hupli (apro macskako) a kereket berazza, a gaznyomas a kereket
allandoan az uton tartja, es a csillapitas csak minimalis mertekben
hat, hiszen a gaz rugozik, es az olajnak nem kell folynia ide-oda.
Nem ennyire osszetett megoldas, de hasonlo celja van a progressziv
rugoknak is. Itt a tekercsrugo menetemelkedese (es esetleg atmeroje)
nem allando, hanem a vegek fele surusodik. Igy kis osszenyomas konnyen
megy, de aztan egyre nehezebb tovabb osszeeroltetni. A csucs persze a
hidropneumatikus rugozas, de arrol mar 1x irtam.

A hatso futomuveknel altalanos volt a merev hid, mint hajtott (Lada),
mind hajtas nelkuli (Dacia, OpelKadett) valtozatban. Terepjarokon meg
mindig eskusznek ra. Az igenyek finomodasaval hatra is fuggetlen
felfuggesztes (majd McPherson) kerult. A hajtott hatso kerekek
kulonbozo felfuggesztesek leteztek, leteznek. Hagyomanyos a merev hid,
annak osszes elonyevel es hatranyaval egyutt. Ezeket kikuszobolendo
szulettek meg a fuggetlen felfugg. hajtott hatsokerekek. A
versenysport itt is a 2 db haromszoglengokart favorizalja, de egyre
inkabb terjednek a terbeli tobblengokaros (4-5) megoldasok is. Ezek
lerajzolasara nem vallalkozom. Lenyeguk, hogy a kereket a terhelesi
allapotnak megfelelo helyzetben tartjak, ill. hozzak. Pl: Hajtas
kozben a kerekeken (a rug. felfuggeszto elemek miatt) osszetartas
ebred, ami jo, mert stabilabb futast eredmenyez. Normal esetben (pl 2
haromszoglengokar, versenyautok) gazelvetelre a kerekeken a motorfek
hatasara szettartas alakul ki, ami meg instabilabba teszi az autot.
(Ez alt. akkor jelentkezik, amikor az amugy is bizonytalan
menethelyzet miatt akarnank lassitani, tehat ciki..) Ha eleg sok
lengokart helyezunk el, es eleg jol, akkor elerheto, hogy fekezes
hatasara a kerek hatramozduljon ugyan, de az osszetartasa a nekunk
tetszo ertekre alljon be. (BMW, pl.) Innet kezdve az auto
"bolondbiztos", azaz a hatsokerekhajtas ellenere is semleges, vagy
enyhen alulkormanyzott, es a durva vezetoi hibak sem vezetnek
kitoreshez. (Pl: kanyarban gyorsitunk addig, amig csak iven tudjuk
tartani az autot, majd hirtelen a fekre lepunk...Aki kivancsi ra, mi
tortenik, az jo szeles placcon probaljaki eloszor.   :)

A versenyautokon negativ elso kerekdolest szokas allitani. Ez azert
van, mert igy a kanyarkulso kerek erosen terhelt allapotaban all kozel
merolegesen a talajra. A negativ doleshez viszont szettarto kerekek is
tartoznak, ami baromi rossz egyenesfutast eredmenyez. Egy igaz
palyafutomuvel nem egyszeru egyenesen menni. De nem (ill ritkan) ez a
cel.

Mostmar eleg sok mindent leirtam a futomuvekrol. (is    :D) Akiben
kerdes maradt, nehogy bennszoruljon!
  Fogash

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS