Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 59
Copyright (C) HIX
1998-06-15
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Duda (mind)  9 sor     (cikkei)
2 A kovetkezo tema legyen: vezetestechnika (mind)  30 sor     (cikkei)
3 Mindenfele tema I. (mind)  76 sor     (cikkei)
4 Mindenfele tema II. (mind)  113 sor     (cikkei)
5 Napfenyteto !? (mind)  11 sor     (cikkei)
6 Re: duda, viz(goz), autolopas ( 37 sor ) AUTO #58 (mind)  21 sor     (cikkei)
7 Re: Lampak (#56) (mind)  15 sor     (cikkei)
8 Re: fek problema (#57) (mind)  10 sor     (cikkei)
9 RE: *** HIX AUTO *** #58 (mind)  10 sor     (cikkei)
10 Suzuki biztositek (mind)  17 sor     (cikkei)
11 Alfa 156 (mind)  5 sor     (cikkei)
12 futomu (mind)  102 sor     (cikkei)
13 Go Trabi Go! (mind)  70 sor     (cikkei)
14 RE: *** HIX AUTO *** #56 (mind)  17 sor     (cikkei)

+ - Duda (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>A swifte az olyan, mint egy kvarcjatek csipogoja :)) Valami komolyabb kene
>hozza.

Nem tulzol, olyan komolytalan a hangja, mint egy jatekautonak.
En az enyemet Wartburg kurtre csereltem le, csak a melyebb
hangut raktam be, ez teljesen normalisan szol, a parja nem
is hianyzik.

BGabor
+ - A kovetkezo tema legyen: vezetestechnika (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Autosok !

A technikai tudnivalok utan jo lenne a kovetkezo temakat is
kivesezni:

1. Hogyan vezessunk, hogy minel tobbet kibirjon az autonk ?
2. Hogyan vezessunk, hogy minel kevesebb uzemanyagot fogyasszon ?
3. Hogyan vezessunk, hogy ne csak a KRESZ-t tartsuk be, de masok
   idegeire se menjunk ?

Pl.

1. Beerek egy keresztezodesbe, es mivel jon egy auto, megallok ->
   kuplung be, sebesseg 1.-be. Aztan latom, hogy jon meg vagy 3-4
   auto. Mit tegyek: maradjon 1.-ben, vagy tegyen uresbe, kuplung
   ki. Ha jol sejtem, az elso esetben a kinyomo csapagy kopik, a
   masodikban meg a tarcsa.
2. A felig meleg motort meg nehany perc szivatoval, vagy ne'mi
   turaztatassal jarassam.
3. Eleg gyakran megesik, hogy lassul elottem egy auto, es amikor
   majdnem megall, akkor indexel, es lekanyarodik. 
   (Annak idejen nekem kulon tanitottak, hogy elobb index, utana fek.)

Jo lenne, ha sok ilyet ossze lehetne gyujteni. En vallalnam, hogy
rendszerezem, es remelem, hogy Fogash rajzai mellett helyet is
kapnank, hogy kozze tegyuk.
Egy nagyobb lelegzetu iras jo lenne vitaalapnak, otletadonak
(Fogash ?)

Bessenyei Zsolt
+ - Mindenfele tema I. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

<auto on>

Tema 1. - Autosujsagok tesztjei.

Egyet kell ertenem az elottem iroval, a lapokrol
meg csak az sem mondhato el, hogy szubjektivak -
egyszeruen reklamot csinalnak a kocsiknak. Egy
uj tipusrol eloszor is megjelennek fantaziarajzok,
kemfotok. Ezeket gyakran a gyar "engedi" lefenykepezni,
a marketinghadjarat ugyanis mar itt elindul (most
nem a Ferrarirol beszelek, ez a marka ugyanis nem
kolt reklamra - hacsak az F1 szereplest nem annak
tekintjuk). Az tan megjonnek az elso hirek es hivatalos
fotok a modellrol. A fentiek altalaban a hirek rovatban
jelennek meg kb 1/8-os, 1/4-es meretben. Aztan jon
a reszletesebb bemutatocikk (2 oldal), a sajtobemutato
valami egzotikus helyszinen, ahova minden ujsagiro ingye'
repul, ahol ingye' lakik az x csillagos hotelben es ingye'
tomheti a fejet. Az errol szolo 2-4 oldalas cikk tobbet
er, mint ugyanennyi hirdetes, es a gyarnak _ingye'_ van.
(Az ujsagirok reptetese, kajaltatasa a reklam ara.) Ezutan
kezdodnek csak a tesztek. Az elso egy mezei teszt, ujsagtol
fuggoen 2,4 vagy akar 8 oldal is lehet. Altalaban ebben
a szamban a hasznaltauto rovatban a ceg elozo termeke
szerepel (1-2 oldal). Az uj tipusokat hamarosan osszevetik
kategoriaja kevesbe uj tagjaival is. Nem annyira a
tulajdonsagaitol, inkabb a nevetol fugg, hogy az uj jobb
lesz-e a reginel. Kesobb johetnek meg 50 vagy 100 ezer
kilometeres tartostesztek, illetve mas karosszeria/motor-
valtozatok kiprobalasa (1-2 oldal).
Nekem, mint olvasonak tetszik, hogy ennyi informaciohoz,
kephez jutok a kocsirol, de amit leirnak abbol szinte
csak a muszaki adatokat tudom ertekelni.
A tartosteszteket nem tartom ennyire klinikai esetnek. A
mai autoktol tenyleg elvarhato, hogy 50-100 ezer km-et
gond nelkul lefussanak, es ha nem egy gyari hibasat fognak
ki akkor a szerizkoltseg rovatba tenyleg csak a kopo
alkatreszek miatti javitasok kerulnek.

Tema 2. - Nemet dominancia

Ez nem csupan az autok piacan, hanem az elet szamos
teruleten megfigyelheto nalunk, valoszinuleg kulturalis
okai vannak. Az autos ujsagok pedig csak megerositik a
jonep eloiteleteit. Elvetve elofordul, hogy David legyozi
Goliatot (talan, hogy fenntartsa az objektivitas latszatat,
vagy egszeruen annyira jo, hogy kenytelenk meghajolni elotte.)
Amit en megfigyeltem 10 ev autosujsag-olvasas utan (gyakorlatilag
azota van nemAutoMotor autosujsag nalunk):

Az osszehasonlito tesztek (o.h.t.) alapjan:
 A nemet auto mindig jobb, mint a nem nemet.
 A tovabbi sorrend _altalaban_ a kovetkezo:
 sved, francia, olasz, angol, amerikai (ez utobbi kettot ritkan
vetik ala o.h.t-nek
 A japanok nagyon elszorva helyezkednek el a listan, a "spanyol"
 Seat-ot pedig csak a nemet testvermodellek verik.

 A markakat tekintve: A BMW es az Audi altalaban veri a Mercit,
 es felvaltva egymast. Az elobbi harom minden mas tipust, kiveve
 neha a VW-t. A VW mindenkit ver az alacsonyabb kategoriaban.
 A Ford veri az Opelt. Az olaszokat mindenki veri. stb...

Amugy az Auto Magazint es az Auto Piacot a nemet auto motor und
sport adja ki... az a.m.u.s.-ben meg nem lattam olyan osszehasonlito
tesztet (igaz nem rendszeresen tudok belenezni), ahol nem a nemet
szereplo(k) gyozott(gyoztek) volna.

Tema 3. - Nemet becenevek

Ezt nemet ismerosomtol hallottam:

Az Opel Corsat nemes egyszeruseggel Opel Chaosnak nevezik. Azert
a Ford Fiasco sem sokkal jobb :-)

<auto stop>
+ - Mindenfele tema II. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

<auto continue>
Tema 4. - Automata valto

Krisztian es Fogash, koszi a bolygomuvet. Eddig csak kepen lattam,
magyarazat nelkul de a mukodeserol lovesem nem volt. (A konyv iroja pedig
vagy ezt feltetelezte az olvasorol, vagy o se tudta mi van a kepen :-) Az
elmult hetek AUTO-i utan mar mindenkinek vilagos a manualis es a utomata
:-) valto mukodese. Fogas(h)  kerdesem az lenne mi indokolja a
fogaskerekparos megoldast a manualisnal es mi a bolygomuvet az automatanal?
A fordulatszamtol fuggo nyomast eloallito pumpa nem lenne alkalmas a
fogaskerekek kozotti valogatasra? En nem tudnam a sebvaltokarral
beallitani, hogy a bogygomu mely alkatreszei legyenek osszefekezve?

Ugy tudom, hogy az Opel par eve kiserletezett soros kapcsolasu
fogaskerekparos automataval. Kerdes: A soros valtomuvet miert nem
alkalmazzak utcai autokon (Nem az M3-as Bo:mbit es tarsait ertem az utcai
auto alatt.)

Tema 5. - Legzsak - de inkabb a passiv biztonsag

Eloszor is tisztaban kell kellni azzal mi jatszodik le utkozeskor az
autoban, mi okozza a seruleseket, es mit tesznek ezek elkerulese,
csokkentese erdekeben a gyartok. Utkozeskor az autora jelentos lassito ero
hat, a karosszeriahoz nem rogzitett testek viszont a haladasi sebesseggel
szeretnek folytatni az "utazast", ezert elorerepulnek. Az elso szamu
veszelyforras tehat a muszerfallal- szelvedovel torteno talalkozas. Emiatt
kell (nem azert mer' kulonben a rendor megbuntet) hasznalni a biztonsagi
oveket. (Ne hidd, hogy ki tudod tamasztani magad a kormanyon a kezeddel.
Ezt akkor is csak tovabbi feltetelekhez kotve hiszem el, ha a sajat
testsulyod 10-szeresevel csinalod a fekvenyomast.) A biztonsagi ov azonban
csak akkor er valamit, ha pontosan van beallitva. A tul szoros ov "csak" a
vezetest akadalyozza, a tul laza viszont utkozeskor a mar megindult testet
tul keson fogja meg, az elerheti a muszerfalat, vagy maga az ov okoz
(borda)-serulest, amikor megallit. A statikus oveket ezert kell beallitani
mindig meretre. Az automata oveknek ez nem (akkora) gond, raadasul ezzel
bekotve meg elore is lehet hajolni. Sok balganak nem tetszik, hogy feszul a
mellkasan az ov, nyomja a sorhasat, osszegyuri a vasalt inget stb. ezert
ruhaszaritocsipesszel, vagy kisiparosaok altal kifejezetten erre a celra
gyartott (!!!) ovcsipesszel elokesziti sajat bordatoreset. (Mondhatnam,
hogy aki hulye haljon meg, de nem mondom... erre meg visszaterek lent). A
biztonsagi ovnel fontos tovabba, hogy a felso bekotesi pont megfelelo
magasban legyen, az ov felfekudjon a vallra. Ezt a magassagot a '90-es evek
legtobb tipusaban szerszam nelkul lehet allitani. Az ovfeszitot mar leirta
valaki, tehat roviden: Azert szoritjak meg az ovet , hogy az minel
hamarabb kezdje lassitani a testet. Van pirotechnikai (ekkor egy patronbol
kiaramlo gaz tolja a dugattyut, ami behuzza az ov egyik veget) es van
rugos, amelyben egy elofeszitett rugo rantja be, miutan a lassulas elvitte
a kioldoszerkezeteben levo lendtomeget. A legzsak-korszak elotti Audiknal a
hatrafele elmozdulo motor egy bowdenes-csigas rendszeren keresztul huzta
szorosra az oveket, mellesleg berantotta a kormanyoszlopot a muszerfal
iranyaba (Procon-Ten) A Megane-tol kezdve a Renault-knal talalkozni meg az
o:vero"hata'rolo' kifejezessel is. Az overohatarolot ovfeszitovel
kombinaljak, feladata, hogy a ha megfeszult ovre hato erot, vagyis a test
lassulasat maximalja. Lenyege, hogy az ov bekotesi pontja egy olyan
lemezdarabon van, amit U alakban elgyengitettek. Ha az ovet feszito ero
eleg nagy, a lemez kiszakad (az U felfele), mint az aludobozos uditok
teteje, es a lemez szakadasa emeszti fel az energiat. Ennyit az ovrol.

Az egesz ov dolog nem sokat er, ha a karosszeria nem "jol" gyurodik. Ez
alatt azt kell erteni, hogy hiaba nem lendulok
elore, ha az utascella osszegyurodik, es a muszerfal maszik az arcomra.
Ennek elkerulese erdekeben tervezik szilardra
az utascellat, es programozottan gyurodore a kocsi elso es hatso reszet
(onhordo karosszerianal termeszetesen).

Mire jo a legzsak?
Mersekeli a fej- es melkas-serules veszejet. Az ov minden feszitovel,
overohataroloval egyutt hiaba fogja meg a pacienset, a fej azert elerheti a
kormanykereket. Ennek elkerulese erdekeben felrobbantanak egy parnat fej
elott. A robbantassal torteno gazfejlesztes csak az egyik megoldas, ugy
tudom van patronos is, ahol a nagynyomasu gaz mar keszen all egy patronba
suritve. A gaz egyebkent nem mergezo. A zsak maga nem lufi, mint nehany
hulye filmben latszik, ugyanis a hatso reszen le is engedi a gazt amint a
test nekiutkozik (akkor is , ha nem :) A robbanas persze sulyos seruleseket
is okozhat, de 1000 esetben 999-szer csak akkor, ha az illeto nincs bekotve
(rosszkor talalkozik a zsakkal), vagy OOP-ben ul (Out Of Position, pl az
utas laba fenn van a kesztyutarto felett a szelvedonel, a zsak meg
seggberugja. Az utasules elott legzsakkal felszerelt autok elso ulesere
tilos gyerekulest tenni, mivel a  kisdedek sem szeretik, ha a tarkojuktol
10 centire robbantanak. "Jobb" kocsikban ez a legzsak szervizben
kikapcsoltathato, a meg  jobb megoldasok meg dragak vagy nem szeriaerettek.
A BMW 7-es sorozat utasulesi legzsakja pl csak akkor lo ki, ha van utas az
ulesen. A jovo megoldasai kifinomultabbak lehetnek. Szenzorokkal merhetik
az utas tomeget, tavolsagat a muszerfaltol, es ennek fuggvenyeben
szabalyozhatjak a kioldas idejet, a gaz bearamlasat, mennyiseget, illetve
felismerhetik az OOP-t. Kulon kategoria az oldallegzsak, ami az oldalrol
jovo betolakodok ellen nyujt(?) vedelmet. Oldalt ugyanis egyszeruen nincs
hely tisztesseges gyurodozonara, ha tehat megtalal valaki, akkor az bedugja
a lokharitot az utasterbe. Az  oldal-legzsak egyes megoldasoknal a fejet
vedi - ilyenkor az ablak felso keretebol fuggonyszeruen, vagy a C-oszlop
felso reszebol lufikent penderul elo, - vagy a felsotestre helyeztek a
hangsulyt a tervezok - ilyenkor johet az ajtokarpit mogul, vagy az ules
oldalabol.

Tema 6. - Provokativ kerdes

Ti bekotitek magatokat?
Akik nem, miert nem?

Tema 7. - Miert ne halljon meg a hulye (itt Y)?

Mert, ha X karambolozik Y-nal, es meghal Y, mert nem volt bekotve (de
bekotve meguszta volna),  akkor X (ha o volt a vetkes) tobbet kaphat,
mintha Y tuleli.

Barmelyik valtozoba helyettesited be magadat, mindkettonek akkor jobb, ha
bevagytok kotve.

Mara ennyit, remelem meg az elviselheto mennyiseg hataran belul maradtam.

     Hammer of ExSch

<auto off>
+ - Napfenyteto !? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi Autosok !

     Van nekem egy nagynak tuno , de kicsike kis problemam. Miszerint mar a
     masodik olyan automat koptatom aminek napfenytetoje van, de az elozo
     is es ez is beazik. Raadasul a kanyarban( sarokreszen ). Tudtok
     (persze,hogy tudtok) erre egy hasznalhato praktikat adni. Ha igen
     ,akkor ha lehet Magan E-Mail-ba kuldjetek nekem. Koszike.

                    >

     Cs? Robi !
+ - Re: duda, viz(goz), autolopas ( 37 sor ) AUTO #58 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

On Sun, 14 Jun 1998  wrote:

> Nehany autotipusnal latni, hogy a kipufogobol nemcsak vizgoz tavozik, hanem
> mar viz folyik ki belole. Mitol van ez a "hatalmas" mennyiseg?

A motorok (ma, tobbnyire) szenhidrogen egetnek el. Ennek egestermeke CO_2
es H_2O. A kipufogogazok jo melegek, ezert ott ez nem viz formalyaban
jelenik meg. Uzemmeleg allapotban a harmatpont (ahol a viz
kicsapodik) valahol a kipufogon kivul van, ahol mar jol szet is oszlik.
Hideg motornal ez a pont valahol a kipufogo csoben van, sot, eleinte a
hengerben. Ez utobbi eleg karos, kulonosen a Diesel autoknel a ragebbi,
magas kentartalmu gazoljanal. Ekkor ugyanis kenessav keletkezett, ami ugye
nem a kenokepessegerol hires...

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                  http://www.cab.u-szeged.hu/local/linux/
+ - Re: Lampak (#56) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Errol volt evekkel ezelott egy cikk (vagy Ablak-riport, nem emlekszem). Egy
> holgy folhivott valami erdekkepviseleti szervet, vagy segelyszolgalatot, es
> segitseget kert, mert amerikai lampai voltak, es szerette volna megtudni,
> mit kell tennie. Valasz helyett a szervezet munkatarsa feljelentette ot a
> rendorsegen. A holgy csak egy felszolitast kapott, hogy x napon belul
> alakitsa at, vagy kivonjak a kocsit a forgalombol, birsag stb.
> Ez nem az Autoba tartozik, de szerintem jellemzo.

Pontosabban: az erdekkepviseleti szervet az amerikai kocsik importore
alakitotta uzleti erdekbol. A holgyet nem 'feljelentette', csak egy
peticio alairoi kozott (engedelye nelkul) az o" nevet is felsorolta. A
tobbi stimmel. 


 Ed
+ - Re: fek problema (#57) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> teljesen jok, serulesmentesek. A szervo is jol mukodik. Az allo motor
> mellett pumpalt pedal felkemenyedik, es a motor beinditasakor felpuhul
> ujbol. 

Tenyleg, szervofekes kocsinal miert pumpalhato egy ideig a fekpedal a
motor allo helyzeteben? Azt hittem, ez a levegos fekrendszer tunete, de a
mukodo motor mellett mar normalis.


 Ed
+ - RE: *** HIX AUTO *** #58 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

"Felado :  [Hungary]
legdragabb, 5000 korul. Ket kurt tartozott hozza, amolyan lekicsinyitett
trombitautanzat. kb 15 cm hosszuak. Volt hozza egy legkompresszor is, picit
kisebbb, mint  egy 0.33-as fem kolasdoboz, + csovek hozza.
Nagyon frankon nez ki, de milyen hangja van egy ilyennek?"

amit mondasz, az a le'gku:rt.
ha rendes hangot akarsz, akkor ezt kell megvenned!

z.
+ - Suzuki biztositek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Suzuki-sok!

Hol van a suzyban az a biztositek, amelyik a magnot vedi. 
Tegnap felesegem autojaban sikeresen elinteztem, pedig
nem is hallgattam hangosan a radiot. Viszont ezen a biztin van 
az az idegesito hang is, ami jelzi ha a lampa vilagit ajtonyitaskor.
Legalabbis tegnap mikor kiszalltam belole nem jelzett, pedig jo lett
volna, mert este "se kep - se hang" effektust produkalt az auto, igy 
johetett a bika kabel.
Vegigneztem az osszes biztit, de nem talaltam egyetlen hibasat 
sem. A motorterben nem kerestem.

Tudjatok-e (tudja-e Walaki: RB?), hova rejtettek ezt a kis kutyut?

Koszonettel:

Udv.:	SABAT.
+ - Alfa 156 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kérem, ha van valaki a listan, aki hajtott mar Alfa 156-t, az irja meg a
tapasztalatait.

Pitex

+ - futomu (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Megprobalkozom egyenlore a kormanyzott (elso) futomuvek felepiteset
szamba venni.

Kezdetnek voltak az egy tengelyes kocsik, amit ugy kormanyoztak, hogy a
vonoero szoget zarjon be a jarmu hossztengelyevel. (elkanyarodott a lo).
A kettengelyes kocsik elso peldanyai meg szinten igy keszultek, sot a
teherauto-potkocsik meg mindig ezzel az un. szeker-kormanyzassal
epulnek. Ennek lenyege, hogy a merev tengely (a raszerelt ket kerekkel
egyutt) egy egysegkent fordul el egy fix pont korul. A fix pont a ket
kerek kozott feluton van. Elonye, hogy a tengelyre mereven szerelt
(vono)rud egyben kormanyozni is kepes a jarganyt. Szinten fontos, hogy
az iven haladasnal mindket kerek azonos kozeppontu korpalyan halad, igy
nem ebrednek jarulekos terhelesek, nem csuszik egyik kerek sem
keresztben. Hatranyai: a felepitmeny alja nem lehet alacsonyabb a
kerekatmero+rugout+biztonsagos hezag magassagnal, vagyis a kocsi magas
lesz. Emellett semmilyen ero nem tartja a kereket egyenesben, illl.nem
teriti oda vissza. Ezert csak vontatott szerelvenynek alkalmas. (lasd
abrak)

Ha a kocsi magassagat csokkenteni akarjuk, akkor a felepitmenyt be kell
ereszteni a kerekek koze. Ilyenkor viszont csak onalloan
kormanyozhatoak, max. egy ruddal osszehangolva a ket oldalt. Oldalankent
szukseg lesz egy forgastengelyre, ami korul elfordulhat a kerek. Ez a
fuggocsapszeg, ami elmeleti esetben fuggolegesen all. A ket kereket
ossze kell kotni egymassal, meghozza ugy, hogy oket elkormanyozva
mindketto azonos kozeppont koruli iven jarjon. Ez nem egyszeru, de
sikerult. Azota a kanyarbelso kerek mindig nagyobb szogben fordul el,
mint a kanyarkulso. (hogy mennyi az elteres, az a tengelytav fgv-e, lasd
abrak) Ezzel letrehoztunk egy rugozatlan, hajtas nelkuli, de
kormanyozhato elemi futomuvet.Itt a kereken meg nem ebrednek oldalvezeto
erok, vagyis nem "erezni" az egyenes allast. Egy ilyennel egyenesen
menni komoly muveszet lenne. Ha a fuggocsapszeg felso veget hatrafele
visszuk, megjelenik az utanfutas. BAL oldalt meselem. Van a kerek, tole
balra, kicsit hatradontott helyzetben (5-10°) a fuggocsapszeg. Ha a
kereket balra forditjuk, a ferde tengely miatt egy kicsit magasabbra
kerul, a kocsi sulya viszont igyekszik jobbra (vissza)nyomni. A jobb
oldalon ugyanez van, tehat van egy eronk, amelyik mindket kereket egymas
fele igyexik forditani. Mivel ezek ugyanakkorak, egyensulyi helyze
allhat elo minden helyzetben, tehat nem az igazi. Ezert a
fuggocsapszegek felso veget egymashoz is kozelebb viszik, igy megjelenik
a csapdoles fogalma is.(abra). Elmeleti kerekunk egy kor alaku sikdarab,
vagyis nincs vastagsaga. A valosagban a kerek szelessege nem zerus, de
mivel egesz feluleten egyenletesen ebrednek az erok, azokat
redukalhatjuk egy a kerek felezosikjaban ebredo erore. (itt hat a
talajnyomas, a fekezoero, a gyorsitoero, az oldalvezeto ero) Ha a
fuggocsapszeget(fgcssz) ugyesen dontogetjuk, akkor elerheto, hogy a
fgcssz meghosszabbitasa eppen a kerek es a talaj erintkezesi pontjaban
dofi a talaj sikjat. Ilyenkor (egyenesen allo kerekeknel) nem ebred a
kereket elforditani akaro ero (es igy nyomatek), viszont amint
elforditjuk a kormanyt keletkezik ilyen eronk. Ez teriti vissza az elso
kereket egyenesbe. Ha a dofespont a kerek sikjan kivulre kerul, akkor
negativ csapdolesrol beszelunk. Az ilyen futomuvek (pl Audi100 1984 ota)
Remek dolgokat tudnak. Egyenetlen tapadasu utburkolaton fekezve a jobban
tapado kerek iranyaba kifordul az auto, viszont a kereken ebredo erok a
kello mertekben MAGATOL ellenkormanyozzak azt. Nem rossz, es ez csak az
erok jateka.
A kerek felezosikjanak helyzete tehat erosen befolyasolja a jarmu
vezethetoseget. Ha az eredeti felni helyett szelesebbet szerelunk fel,
ugyelni kell a sik helyzetere. (csak azonos sullyesztesu felnit szabad
felrakni! abra) A "kihegesztett" felnit is ugy kell osszehegeszteni,
hogy ugyanannyit szelesedjen kifele, mint befele.
A Mercikre olyan jellemzo kerekdoles amiatt jon letre, hogy (a szeles
kerek miatt) a fgcssz viszonylag tavol van a kerek sikjatol. A jo
helyzetu dofesponthoz ezert erosen dontott fgcssz-re van szukseg.
Egyenesben ez nem latszik, elforgatott kereknel viszont nagyon kijon. Ha
nagy felnit (17-18") tervezunk, akkor abba belefer a rel. rovid fgcssz,
es nem lesznek ilyen rettenetes dolesek. (ezert nem dol a Ferrari
kereke)
Az autonk kereke mar ugy fordul ahogy nekunk tetszik. Kell egy rudazat
(a kormanyosszekotok, ami egyreszt osszehangolja a ket kerek
elkormanyzottsagat, masreszt pedig biztositja a kerek iranyithatosagat.
Hogy az osszehangolas mindig jo legyen (a kanyarbelso kerek nagyobbat
forduljon), egyenes helyzetben kerekosszetartasnak kell lennie, azaz a
ket kerek nem parhuzamosan all, hanem egymashoz kozelit (1-2°-os
szogben) Ha csak igy allna, akkor allandoan oldalra csuszna az egyeesen
halado jarmu kereke. Ezert a kereket megdontjuk kifele (ez a pozitiv
kerekdoles). Mindenki tolt mar talicskat. Azzal ugy lehet kanyarodni,
hogy megdontjuk, es iven megy. Ha megdontjuk, de nem a kerek mogott
megyunk, hanem attol oldalra, akkor a dontott kerekkel is egyenesen megy
a talicska. Az autonk kereke ugyanigy all. Fontos, hogy hetkoznapi
futomunel ezek az ertekek (doles-osszetartas) szabad szemmel nem (v.
alig) lathato kis szogeket jelentenek, ezert nem kopik a gumi
feloldalasra.
Ennyit a kormanyzasrol. Bonyolultabb feladat a rugozott kerek
megvezetese a fenti kriteriumok alapjan. 1. megoldas: merev mellso
tengely. A ket fuggocsapszeget egy eros vas ket vegere szereljuk, a
vasat pedig a kasznihoz, alvazhoz lehet fogatni. Ennek a tengelynek nem
muszaj egyenesnek lenni, igy a felepitmenyt melyen be lehet ereszteni a
kerekek koze. (portal futomu alacsonypadlos buszokhoz, abra). A tengely
es az alvaz koze johet a rugo, a lengescsillapito, igy mar rugozik is a
szerkezet. Hatranya, hogy ha csak egy kerek berugozasa nagyon
befolyasolja a kerek sikja es a talaj altal bezart szoget. (1 kerek
berugozasanal a masik az elen gordul) Ez ellen orvoslat a fuggetlen
kerekfelfuggesztes, ahol a kerekek egymastol fuggetlenul rugoznak. Ennek
elemi esete a Tatra teherautok futomube, ahol mintha kette tortek volna
a merev hidat. Itt egymastol fuggetlenul rugoznak a kerekek, de az igazi
(kozel meroleges) kerek-talaj viszony csak kozepesen berugozott
helyzetben all elo, a rugozassal egyutt valtozik a kerekdoles merteke.
Teherauton nem hajmereszto, de ezen tovabb kell(ett) lepni. Hogy hogyan,
arrol fog szolni a futomu 2 cimu irasom.

Fogash
+ - Go Trabi Go! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

--=_ORCL_2891061_0r0
Content-Type:text/plain; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding:quoted-printable


	Tisztelt Autozok!

	Keresem almaim autojat!
	
	Adatai: 	Trabant 601s
	Karosszeria: 	Limuzin, vagy Combi
	Evjarat: 	mondjuk 1986-tol, ameddig gyartottak.
	Motor: 	ketutemu

	Extra igenyeim: jo motor, megkimelt belso, kicsi
	korrozio meg johet, karosszeria egyben, stb.

	Mivel magamat szeretnem meglepni eme (alig-alig)
	gepereju jarmuvel, nagyon tudnek orulni, ha
	kuldenetek meg jo Trabiszerelo es tuningolomuhely
	cimeket, Trabantboltok cimeit, esetleg Web-cimet,
	ahol szep Trabantok lathatok. Ne kimeljetek, minden
	otletre vevo vagyok!!!!!	

	Ugyanakkor meg egy kerdes. Tegnap lattam egy Trabit,
	amelynek nagyon klassz feher kilometerora-szamlapja
	volt. Ilyet hol lehet beszerezni?????

	Esetleg, ha valakinek ezen szgk-ja van, volt, es raer,
	akkor marhara tudnek ertekelni egy ropke 	leirast,
	hogy mire kell a tipusnal figyelni, mit tud, mit nem...
	
	Mivel mar nagyon ulok a tukon, igy varom az elado Trabik,
	tippek, jotanacsok, sokasagat.

	Valaszok johetnek a  cimre, illetve,
	ha gyors szeretnel lenni, akkor a 06-30-304-273 szamra is!

	Maradok tovabbra is pincemely tisztelettel: zssandor

	

--=_ORCL_2891061_0r0
Content-Type:application/x-compressed-rtf
Content-Transfer-Encoding:base64
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--=_ORCL_2891061_0r0--
+ - RE: *** HIX AUTO *** #56 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> >Csak ezek mar nem azok 'a Citroen'-ek /talan az XM/. Egyebkent lehet
> tudni,
> >hogyan mennek a Xsarak otthon (Nemetorszagban vagyok es nem tudok
> >tajekozodni mashonnan)
> 
> Az egyik autos ujsagban volt egy statisztika az első negyedev (vagy
> harmadev) 
> eladasairol. E szerint kb. 316 Xsara fogyott Mo-n. Tobb mint
> Corollabol, majdnem 
> annyi, mint a 306-os Peugeotbol.
> Ez a ZX szereplesehez kepest javulas.
> En viszont azt kerdeznem toled, hogy Nemetorszagban hogy szerepel a
> Xsara?
> Udv,
> Andras
> 
>

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS