Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 230
Copyright (C) HIX
1992-11-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Csak egy kerdes (mind)  12 sor     (cikkei)
2 kornyezetvedelem + elnokvalasztas (mind)  30 sor     (cikkei)
3 Levego-szennyezes es kozlekedes (mind)  67 sor     (cikkei)
4 Zolduljunk meg (mind)  87 sor     (cikkei)
5 Turelem valaszt terem (mind)  10 sor     (cikkei)
6 Mezogazdasag (mind)  181 sor     (cikkei)
7 Levegoszennyezes (mind)  47 sor     (cikkei)

+ - Csak egy kerdes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Mindenki!
Az utolso heten igen rendszertelenul kapom az emaileket, ugy altalaban.
Pl. elso lin.alg. uzenetem oktober 27.-ei visszaigazolasat november
2.-an kaptam meg. Egy masik newgroupban rendszeresen elobb kapom meg a
valaszokat, mint az eredeti szoveget. A Szalon es a Tipp neha napokig
nem jon. Ez a rendetlenseg feltuno, bar soha nincsen teljes rend itt a
vonal vegen. Mindez felveti bennem a kovetkezo kerdest:

Nem az elnokvalasztas miatti "osszetartas" kovetkezteben lassult le
(pontosabban lassitottak le) az informacio (szabad) aramlasat?

Udv Bela
+ - kornyezetvedelem + elnokvalasztas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Elnezest, hogy ket teljesen kulonbozo dologrol irok egy cikkben,
de igy gyorsabb es nincs tul sok idom.

Az autok okozta kornyezetszennyezes csokkentese persze tenyleg
penzkerdes, de szerintem megfelelo adoszabalyokkal ra lehetne
venni az embereket arra, hogy helyesen koltsek a penzuket.
Pl. a benzin aranak kevesebb mint 50%-a a termelesi koltseg,
tehat konnyen el lehetne erni, hogy az olmos es az olommentes
kozott legalabb 20% arkulonbseg legyen az utobbi javara.
A szabalyozott katalizatoros (ez mintha tobb mint 90%-al
csokkentene a szennyezest) autok AFA-jat is jelentosen
mersekelni lehetne (pl. 25% helyett 10% mar biztosan komoly
osztonzo erot jelentene). Az autok adojat pedig nem a sulyuk
alapjan kellene megallapitani (ezt az orultseget hogy
talalhattak ki), hanem a kibocsatott szennyezes alapjan,
erosen progressziv savokkal. Es nem csak a kotelezo kor-
nyezetvedelmi ellenorzes soran kellene merni a szennyezest,
hanem a kozuti ellenorzesek soran is. Persze ez is penzbe kerul,
de azt valoszinunek tartom, hogy egy szennyezesmero olcsobb mint
egy trafipax.

Amerikai elnokvalasztas: meg tudna valaki mondani, miert tulajdonitanak
annak akkora jelentoseget, hogy most Clintont valasztottak meg?
Ugy velem, egy atlagos elnok 99%-ban azt csinalja, amit lehet (vagy
amit muszaj, lasd "read my lips"), es csak 1%-ban azt, amit szeretne.
Es az se valoszinu, hogy abban az 1%-ban kulonosebben fontos dolgok
lennenek. Ha pedig egy atlagon feluli elnok lenyegesen modositani tudja
ezt az aranyt, akkor abbol szerintem elobb-utobb diktator lesz. De az
USA megcsontosodott politikai rendszereben erre aligha van esely.
Udvozlettel: Kecskes Csaba
+ - Levego-szennyezes es kozlekedes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Egyetertek az elottem hozzaszolokkal (Szabo Kalman, Bodor Geza) abban,
hogy a budapesti legszennyezesi problemara nincs rovid tavu megoldas, es
hogy a hosszabb tavu is nagyban fugg az orszag es polgara anyagi helyzetenek
javulasatol. Ez egy hosszu folyamat eredmenye lehet csak, de ebben
legalabb az elso lepeseket meg kellene tenni ma ahhoz, hogy kesobb
eredmenyeket remelhessunk. Ezek kozott az egyik legfontosabb szerintem
a kozlekedes es a kozteruletek rendjenek helyreallitasa volna, a parkolasi
eloirasok szigoru betartatasa a jelenlegi kaosszal szemben. Ez valamivel
csokkentene a belteruletekre iranyulo auto-forgalmat, parkolohelyek
hianyaban (persze csak akkor, ha a buntetesi dijakat olyan szintre
emelik ami csakugyan elrettento). Ettol persze meg nem csokkenne a
legszennyezes erezhetoen, de az emberek (foleg a gyalogosok) kozerzetenek
jot tenne.

Ehhez radikalisabb intezkedesekre is szukseg lenne, amelyeket
gyujtoneven "kozlekedesi igeny-szabalyozasnak" neveznek (travel demand
management). A lenyeg az, hogy a forgalmi dugokat (congestion) kell
megprobalni elkerulni, a telitett teruletekre iranyulo autoforgalom
csokkentesevel, mivel csucsforgalomban a jarmuvek szennyezoanyag-kibocsatasa
sokszorosa a folyamatos haladas kozbeninek. Ehhez egyreszt onkentes
reszvetelen alapulo intezkedesek hasznalhatok (mint pl. az USA egyes
allamaiban igen elterjedt carpooling es vanpooling vagy mas szoval
ride sharing amit nem tudom hogy kellene magyarra leforditani - persze
ezek is jelentos szervezo-munkat, torvenyi szabalyozast es kiegeszito-
elosegito intezkedeseket igenyelnek, pl. az ilyen jarmuvek reszere
fenntartott kulon forgalmi savok, es/vagy parkolo teruletek)
masreszt kotelezoen alkalmazottak, amik kozul talan a legeredmenyesebb
az uthasznalati dijak (road pricing) valamilyen valfaja (ennek egy
peldajat - Oslo - emlitette Szabo Kalman, ahol a varosba belepo
jarmuveknek kell dijat fizetniuk). Milanoban es Torinoban pedig
nemreg egy penzert megvasarolhato belepesi engedelyt vezettek be
a varoskozpont korlatozott reszebe csucsforgalmi idoszakokban
behalado szemelygepjarmuvek reszere. Hasonlo mukodik
Stockholmban is, ugy tudom. Budapesten inkabb valami ezekhez
hasonlo lenne alkalmas azt hiszem.

A baj az, hogy ezek a (szerintem elkerulhetetlen) korlatozo intezke-
desek persze egyaltalan nem nepszeruek, es egy demokratikus tipusu
rendszerben a hatalmon levok, kulonosen ha pozicioik nem tul erosek,
nem szivesen vallaljak a bevezetes esetleges kovetkezmenyeit (t.i.
valasztasi eselyek csokkenese) - az eredmenyek ugyanis csak
hosszabb tavon valnak erzekelhetove. Nem veletlen, hogy az
elso, es sokaig az egyetlen sikeres ilyen Area Licence Scheme-t
Singapore-ban vezettek be, ami nem eppen demokratikus allam. Azt hiszem,
az utcakon-jardakon tilosban parkolokkal szemben is hasonlo okbol
nem erosebb a fellepes Magyarorszagon.

Egy kiigazitas: nem tevedes, a PIROS lampa idejenek meghosszabbitasarol
lehet szo, csak eppen nem a belvarosi tulzsufolt teruleteken, hanem az
oda bevezeto utakon, a zsufolt es surun beepitett teruleten kivul. Az
ilyen intezkedesnek kettos celja van, egyreszt szinten korlatozni
probalja a teruletre (idoegyseg alatt) belepo ossz-forgalom mennyiseget,
masreszt viszont a beengedett jarmu-oszlopoknak azutan a teruleten
keresztul-haladas kozben folyamatos, megallas nelkuli zold-utat
biztositani. Igy a zsufolt teruleten csokkenteni lehet a forgalmi
akadalyoztatast, es ezen keresztul a legszennyezest is. Varakozas kozben
pedig legalabb nem a legsurubben lakott teruletek legtere szennyezodik.
A megoldas me'ltanyossagi alapon vitathato persze, es a hatekonysaga
sem bizonyitott. Egy kiserleti alkalmazasarol tudok, az angliai
Cambridge-ben, de ugy hallottam, hogy felev utan leallitottak, mert
az eredmenyek nem tuntek eleg hatekonynak.

A kozlekedesi, es ezen keresztul a legszennyezesi helyzet javulasahoz
tehat, az ido es az anyagi lehetosegek javulasa mellet szerintem
politikai stabilitas es akarat is szukseges.

Udvozlettel Hidas Peter
+ - Zolduljunk meg (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Persze egyete'rtek mindazokkal, akik lei'rja'k, milyen nagy baj van.

Azzal ma'r nem teljesen, amit Bo~do~r Ge'za i'rt (egye'bke'nt e'n sze'lesko~ru"
e's le'nyeges e'letszi'nvonal-emelkede'st a mostani korma'nypolitika't is
figyelembe ve've nem tartok rea'lisnak az e'vtized ve'ge elo"tt, vagyis o~t
e'ven belu~l), hogy a ko~rnyezetve'delem csak akkor va'lik fontossa', ha majd
sokkal jobban e'l a lakossa'g. Bhopa'lban hirtelen nagyon fontossa' va'lt.
Vagy Dorogon e's Tataba'nya'n, vagy aka'rhol, ahol a korma'ny atomtemeto"t,
akkumegsemmisi'to"t, vagy szeme'te'geto"t tervez. E's mindenhol azza' fog
va'lni, amikor beu~tnek a katasztro'fa'k. Jo' lenne nem megva'rni.

A dolog azonban nem ott kezdo"dik: mit tenne'k, ha miniszterelno~k lenne'k.
Persze a korma'ny is sokat tehetne, de azok fa'jdalmas dolgok lenne'nek.
Drasztikus ado' a meg nem u'ji'thato' ero"forra'sokra (olaj, sze'n, mindenfe'le
egye'b nyersanyag), e's a szennyezo"kre (nem csak az ipariakra, hanem pl. az
eldobando', nem bete'tes csomagolo'anyagokra, a nem-kataliza'toros auto'kra meg
persze az a'ltaluk fogyasztott, e's olcso'bban termelheto", de szennyezo"bb
olmos benzinre, a ha'ztarta'si szeme'tre, szennyvi'zre). Mert nem igaz az, hogy
az emberek nem viselkednek raciona'lisan. A luxust kevesen engedhetik ma meg
Magyarorsza'gon. Ami dra'ga, annak a'ltala'ban cso~kken a fogyaszta'sa. Az i'gy
befolyt pe'nzbo"l persze lehet valami ta'mogata'st nyu'jtani ko~rnyezetbara't
technolo'gia'kra, a ma'r megle'vo" ko~rnyezetszennyeze's felsza'mola'sa'ra.
De a dolog a bu~ntete'ssel e's forra'steremte'ssel, vagyis az ado'val kezdo"dik.
Aki olyan nagylege'ny, hogy a'llja, anna'l jobb, anna'l to~bbet lehet
felhaszna'lni a helyzet javi'ta'sa'ra.

Me'g ke't dolgot tehet a korma'ny.
1. Olyan szabva'nyokat hoz, amik megakada'lyozza'k, hogy a most indulo'
   beruha'za'sokbo'l is ko~rnyezetszennyezo" monstrumok legyenek, hogy a most
   e'pu~lo" ha'zak fu"te'se're is sokkal to~bb tu~zelo" kelljen, mint amennyi
   jo' szigetele's mellett ele'g, hogy a most vett fogyaszta'si cikkek is
   energiapazarlo'k e's ko~rnyezetszennyezo"k legyenek. E's persze le'trehoz
   olyan hato'sa'gokat, amik ezt szigoru'an elleno~rzik, adott esetben a
   szaba'lyok megse'rto"it nem csak bi'rsa'golja'k, hanem le is csukatja'k,
   e's a szabva'nyoknak nem megfelelo" terme'ket, gya'rat, stb. nagy
   nyilva'nossa'g elo"tt, demonstrati'van megsemmisi'tik.
2. Komoly felvila'gosi'to' kampa'nyba kezd a kocka'zatokro'l e's a megelo"ze's
   leheto"se'ge'ro"l. Egy ilyen kampa'nynak kellene re'sze legyen az a ke't
   szmog-hirdeto" ta'bla. La'ssa'k az emberek minden nap, hogy e'letvesze'lyes
   a va'ros levego"je. Meg a szmogriado' ko~vetkezte'ben esetenke'nt elrendelt
   auto'korla'toza's. (Amit persze nem egyik pillanatro'l a ma'sikra kell
   elrendelni, ma'r elo"zo" nap be kell mondani, hogy ha nem va'ltozik az
   ido"ja'ra's, akkor holnap tilos auto'val ko~zlekedni, e's reggel 3-kor kell
   elrendelni a tilalmat, minden negyedo'ra'ban bemondva a ra'dio'ban. E's
   gondoskodni kell arro'l, legyen a tilalom alatt a megno"tt ige'nynek
   megfelelo" to~megko~zlekede's. Ne'ha'ny ilyen riado' csoda'latos va'ltoza'st
   hozhatna az emberek tudata'ban.) Egye'bke'nt ez re'szben Demszky bu"ne,
   arro'l o" tehet, illetve az a'ltala vezetett fo"va'rosi hato'sa'g, hogy nem
   mu"ko~dnek a ta'bla'k, e's hogy nem hirdetett ki ko~zlekede'si tilalmat,
   amikor le'nyegesen tu'lle'pte'k a mutato'k a kritikus e'rte'ket. Ez persze
   kellemetlen e's eze'rt ne'pszeru"tlen, de megfelelo" e's rendszeres
   felvila'gosi'ta's mellett jo' ese'llyel elfogadja'k az emberek, ha la'tja'k,
   valami poziti'vat is tesz a vezete's.

De a dolog nem itt kezdo"dik, hanem ott, hogy RTA-nak esze'be sem jut, hogy
auto'val menjen be a va'rosba, hogy az a'lli'to'lag ko~rnyezetve'do" VB-nek
esze'be sem jut, hogy minden csala'dtagnak ku~lo~n auto'val kell po~fo~gnie.
A dolog ott kezdo"dik, hogy e'n, ko~rnyezeteme'rt felelo"s magyar polga'r, mit
tudok tenni a ko~rnyezetem ve'delme'e'rt. Bonnban egyetemi kolle'ga'im jelento"s
re'sze - ne'ha'ny professzor is - biciklivel ko~zlekedett, amikor csak lehetett,
e's to~megko~zlekedett, ha tu'l rossz volt az ido". Pedig Bonnban rosszabb
(sokkal ritka'bb) a to~megko~zlekede's, mint Pesten. E's persze megengedhette'k
volna maguknak, hogy a csala'd minden tagja'nak ku~lo~n kocsija legyen, de
to~bbu~knek egy sem volt. Mert valamit szeme'lyesen is tenni akartak a
ko~rnyezet ve'delme'e'rt, e's eze'rt va'llaltak ne'mi ke'nyelmetlense'get is.
E's nem csak az auto'val, csak ha't az a legla'tva'nyosabb. Ha'ny perc va'rhato'
utaza'si ido" to~blet mellett va'llalja'k a to~megko~zlekede'st az auto' helyett
a Szalon tagjai? (E'n, ha csak nem rohanok ku~lo~nlegesen, kb. 15-20 perc
ku~lo~nbse'get viselek el.) Ha'nyan veszik maguknak a fa'radtsa'got maguknak,
gyu~jtik o~ssze az u'jsa'gokat, e's egye'b u'jra felhaszna'lhato' szemetet,
e's viszik el rendszeresen a me'hbe, ahelyett, hogy berakna'k a szeme'tbe?
(E'n sem.) Ha'nyan ne'zik meg a va'sa'rolt moso'szer foszfa'ttartalma't,
hogy a dezodor e's borotvahab tartalmaz-e CFC-t? (E'n igen.) Ha'nyan vesznek
csak aze'rt dra'ga'bb fagyaszto't, mert az kevesebb energia't fogyaszt?
(Na igen, ez ma'r pe'nzke'rde's is.) S i'gy tova'bb.

Persze inka'bb csak a fiatalabbak szoktak ilyesmikkel foglalkozni, de addig,
ami'g Magyarorsza'gon a fiataloknak sem lesz fontos, hogy o"k szeme'lyesen is
tegyenek valamit saja't jo~vo"ju~ke'rt, addig a dolog reme'nytelen.
Addig, ami'g nem e'rdekli a dolog a polga'rokat annyira, hogy kellemetlense'get
is va'llaljanak e'rte, addig a korma'ny sem hozhat kellemetlen inte'zkede'seket,
hisz ezt nem tolera'lja'k a va'laszto'polga'rok, a korma'ny pedig nem akar
ne'pszeru"tlen lenni. Legala'bbis ha ezt nyilva'nvalo'an el tudja keru~lni
azzal, hogy nem csina'l semmit. Amito"l persze nem lesz ne'pszeru" sem.
De mito"l lenne a korma'ny ku~lo~nb, mint az o"ket megva'laszto' polga'rok?

Ko"ro~si Ga'bor
+ - Turelem valaszt terem (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ho~lgyek, urak!

Tudata'ban vagyok annak, hogy to~bb va'lasszal tartozom. Ma megkezkem az
ado'ssa'g to~rleszte'se't. Reme'lem, most ma'r valamivel to~bb ido"m lesz,
e's a tova'bbi ado'ssa'gokat is sikeru~l hamarosan letudnom. Ma'r csak ne'ha'ny
vizsgadolgozatot kell kijavi'tanom, leza'rni egy 450 fo"s oszta'ly vizsga'it,
kismillio' formanyomtatva'nyt kito~lteni, megva'laszolni a halmozodo'
leveleket, e's ma'ris kezdo"dhet a nya'ri szu~net.

Ko"ro~si Ga'bor
+ - Mezogazdasag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves (Hetyei) Ga'bor!

Ugyanezzel az e'rvvel persze meg kellene menteni a magyar ace'lt, a magyar
sze'nnek bece'zett vira'gfo~ldba'nya'szatot, stb. Az e'rv pontosan ugyanaz.
E's pontosan ez az az e'rv, ami Magyarorsza'got szege'nyse'gre ka'rhoztatta.
Mi a gazdasa'gi ku~lo~nbse'g szerinted a bu'za e's a vasbuga ko~zt?

Elo"szo~ris: szerintem a magyar mezo"gazdasa'g legala'bb annyi vegyszert
haszna'l(t), mint az i'r. Inka'bb to~bbet, mert na'lunk e'vtizedeken a't
ta'mogatott volt a mu"tra'gya e's a no~ve'nyve'do"szer, i'gy nem spo'roltak
vele, e's mert a magyar ipar elavultabb, e's i'gy olcso'bb, de gyakran
ka'rte'konyabb vegyszereket gya'rtott. Indula'skor na'lunk a'tlagban
valo'szi'nu"leg jobb volt a fo~ld, de a fo~ldmino"se'g romla'sa na'lunk is
gond. Szerintem egye'bke'nt Ukrajna'ban, meg Oroszorsza'gban is. Az, hogy a
mezo"gazdasa'g nem mu"ko~do~tt hate'konyan me'g nem jelenti, hogy ne
me'rgezte'k volna magukat.

A ke'rde's le'nyege're te'rve.

Az alapveto" proble'ma nem az, hogy az olcso' import miatt to~nkremennek a
hazai termelo"k, hanem, hogy nincs piac, nincs hol eladni a terme'keket,
e's (a politikai okok mellett) jelento"s re'szben eze'rt mennek to~nkre a
termelo"k. Magyarorsza'g kb. ke'tszerannyi e'lelmiszer termele'se're ke'pes,
mint amennyit az orsza'gon belu~l el lehet adni. Ha a termele's fele're
cso~kken, o'hatatlanul no"nek a ko~ltse'gek, lehet, hogy bizonyos dolgokbo'l
feleannyit ma'r nem e'rdemes termelni. Ha nem lesz piac, menthetetlenu~l
cso~kkennie kell a termele'snek. E's a cso~kkene's nem lehet olyan
kiegyensu'lyozott, hogy pont mindenbo"l annyit termelju~nk, amennyire
szu~kse'g van. Eddig sem volt i'gy.

A dolog re'szben atto'l fu~gg, mit gondolsz a jo~vo"ro"l. Ha a piacveszte's
a'tmeneti, e's ne'ha'ny e'ven belu~l jelento"s piac(ok) megnyi'la'sa va'rhato',
akkor nagyon komoly (a'tmeneti) ta'mogata's is indokolt lehet.

La'ssuk, milyen piacok nyi'lhatnak meg. Odateszem az e'n szubjekti'v
i'te'letemet is a beko~vetkeze's valo'szi'nu"se'ge'ro"l:
1. Amerika e's az EG me'gis mega'llapodik a GATT ta'rgyala'sokon, ez a
   mega'llapoda's a to~bbiek sza'ma'ra is elfogadhato' lesz (15%), e's ez
   ala[ja'n 2-3 e'ven belu~l le'nyegesen liberaliza'lja'k a mezo"gazdasa'gi
   piacokat, a nemzetko~zi kereskedelmet. (5%) (Sokoldalu' nemzetko~zi
   egyezme'nyek ratifika'la'sa ido"nke'nt e'vtizedekig elhu'zo'dik,
   ku~lo~no~sen, amikor e'rdekeket se'rt.)
2. U'j ta'rsula'si szerzo"de'st ko~t az EG Magyarorsza'ggal, ami megnyitja az
   euro'pai agra'rpiacot elo"ttu~nk. (Vannak ilyen javaslatok az EG- belu~l.
   A magyar delega'cio' ta'rgyalo'i nagyon haragudtak a politikusokra, mert
   csak az e'rdekelte o"ket, mikor lehet ma'r ala'i'rni, e's nemhogy nem
   segi'tettek, kimondottan a'rtottak. A ha'rom (Cs, L, M) ko~zu~l Mo.
   ko~to~tte a legrosszabb mega'llapoda'st, minket korla'toz leginka'bb.) (5%)
   (Ez nem teljesen fu~ggetlen 1-to"l. Egy esetleges u'j GATT egyezme'nnyel
   valo'szi'nu"leg nem lesz o~sszegyeztetheto" a jelenlegi szerzo"de's.)
3. Mondjuk 96-ban, vagy elo"tte felvesznek minket az EG-be. Ezzel nemcsak
   az agra'rpiac nyi'lna meg elo"ttu~nk, hanem Mo. jelento"s ta'mogata'st is
   kapna: a jelenlegi szaba'lyok alapja'n ko~zel 2md. $-t, ebbo"l legala'bb
   1md-ot a mezo"gazdasa'g. Annyiro'l most a'lmodni sem mernek. (0.01%)
4. Oroszorsza'g talpraa'll annyira, hogy valamennyire fizeto"ke'pesse' va'lik,
   de a mezo"gazdasa'ga marad, ahol van, a be'ka feneke alatt, e's eze'rt
   elkezd nagy to~megben va'sa'rolni to"lu~nk, esetleg a re'gi jo'l beva'lt
   energia (olaj, ga'z) - e'lelmiszer (bu'za, hu's) barter kerete'ben. (0%)
5. Magyarorsza'g lakossa'ga hirtelen u'gy meggazdagszik, hogy rea'le'rte'kben
   a jelenelegi o~sszeg to~bbszo~ro~se't fogja e'lelmiszerre ko~lteni. (-1%)
(Sorolhatok me'g enne'l is valo'szi'nu"tlenebb varia'cio'kat, de ezek olyasmik,
amik valahol felmeru~ltek, amikben valakik bi'znak. A most bejelentett
visegra'di szabadkereskedelmi o~vezet pl. nem segi't, mert Szlova'kia'ban
le'nyegesen olcso'bb az e'lelmiszer, mint na'lunk. Nem ve'letlen, hogy mi
bujunk a va'mve'delem falai mo~ge', e's nem a szlova'kok.)

A szerintem me'g mindig legvalo'szi'nu"bb 1-3. esete'ben fo~l sem meru~l, hogy
korla'tozzuk az e'lelmiszer importot, hiszen e'pp annak szabadsa'ga'e'rt nyi'lna
meg elo"ttu~nk is a piac. Ku~lo~nben is, neku~nk arra van szu~kse'gu~nk, hogy
el tudjuk valahol adni a megtermelt terme'keket, e's nem arra, hogy ma'r
e'lelmiszert se lehessen va'sa'rolni (vagy megfizetni) Magyarorsza'gon.

Ha nincs ilyen piacbo"vu~le'sre rea'lis ese'ly, me'g lehet azt mondani, hogy a
va'lsa'g tu'l hirtelen jo~tt, nem eresztheto" egyszerre a mezo"gazdasa'gra,
szu~kse'g van egy a'tmeneti ido"szakra, amikor a fokozatosan lee'pu~lo"
ta'mogata'sok megmentik a termelo"ket a va'ratlanul nagy vesztese'gekto"l,
e's ezzel az orsza'got a tu'l nagy visszaese'sto"l, ku~lo~no~s tekintettel a
vide'ki munkaero"helyzet amu'gy is siralmas a'llapota'ra. Ez dra'ga lenne, de -
az a'tmeneti ta'mogata'sok megszu~ntete'se're nyu'jtott pontos menetrenddel
e's garancia'kkal - ve'dheto". Mindenki tudna', mire sza'mi'that, e's annak
megfelelo"en tervezne', folytatja-e. Su'lyos hiba lenne azonban nyaklo'
ne'lku~li ta'mogata'sba kezdeni. Hosszu' ta'von nagyon dra'ga a'rat fizetne'nk
e'rte.

Egye'bke'nt mindig is volt Magyarorsza'gon mezo"gazdasa'gi import, e's e'pp
aze'rt, mert olcso'bb volt a hazai termele'sne'l. Itt most nem a magyar
narancsra meg bana'nra gondolok, hanem takarma'nyra. Mo. az elmu'lt ke't
e'vtizedben ele'g nagy to~megben importa'lt takarma'nyt elso"sorban Amerika'bo'l
(pl. szo'ja't), re'szben Ny-Euro'pa'bo'l. Nem aze'rt, mert nem lehetett volna
ele'g takarma'nyt termelni, hanem mert dra'ga'bb volt termelni, mint venni.
A dra'ga magyar takarma'ny megdra'gi'totta volna a hu'st, e's nem e'rte volna
meg exporta'lni a magyar takarma'nyon tartott a'llatok hu'sa't.

Az e'lelmiszer importot ha'romfe'leke'pp, vagy azok kombina'cio'ja'val lehet
megakada'lyozni.
1. Import-tilalom, illetve enyhe'bb esetben behozatali kvo'ta'k (vagyis csak
   elo"re eldo~nto~tt mennyise'gben lehet importa'lni). Ez ido"szakonke'nt
   hia'nyhoz vezet. Rendszeresen volt takarma'nyhia'ny az elmu'lt ke't
   e'vtizedben, mert az importkvo'ta'k terme'szetu~kne'l fogva rugalmatlanok,
   a hazai termele's e's a kereslet pedig ingadozik. Eddig aze'rt nem volt
   na'lunk komoly e'lelmiszerhia'ny, mert sokkal to~bbet termeltu~nk, mint
   amennyire szu~kse'g volt, e's ha rossz volt a terme's, legfeljebb kevesebbet
   exporta'ltunk. Ha nincs export, nincs ilyen tartale'k (emle'kezz vissza,
   me'g i'gy is volt olyan e'v, amikor krumplimize'ria volt, mert tu'l ke'so"n
   kezdtek imorta'lni), fel kell halmozni hatalmas a'llami tartale'kokat a rossz
   ido"ja'ra's, a'rvi'z, vagy egye'b (pl. piaci) okbo'l beko~vetkezo" termele's-
   kiese's po'tla'sa'ra. A rakta'rak mege'pi'te'se, a tartale'kok rendszeres
   csere'je, o'va'sa nagyon dra'ga mulatsa'g. Te'nyleg azt akarod, hogy
   rendszeresen ne lehessen hu'st, krumplit, kenyeret kapni?
2. Drasztikus importva'm. (Ennek leheto"se'ge't e'rve'nyes nemzetko~zi
   szerzo"de'sek, pl. a ta'rsula'si szerzo"de's, GATT ero"sen korla'tozza'k.)
3. Garanta'lt a'llami felva'sa'rla'son keresztu~l e's ko~zvetlenu~l a hazai
   termelo"knek nyu'jtott ta'mogata's.
E ke't uto'bbinak az a ko~vetkezme'nye, hogy sokkal dra'ga'bb az e'lelmiszer,
mint amennyi egye'bke'nt - aka'r csak a tisztes hazai ko~ltse'gek alapja'n is -
lenne. Teha't a fogyaszto'k nagyon rosszul ja'rnak, e's ez az ege'sz orsza'got
elszege'nyi'ti. A harmadik eset ra'ada'sul ele'g komoly ko~ltse'gvete'si
kiada'ssal ja'r, ami to~bblet ado't jelent. Ezt szinte'n a lakossa'g fizeti.

Jelenleg a parlament komolyan foglalkozik azzal, hogy bevezesse a ko~zo~s
piaci agra'rta'mogata'si rendszert. Erre - a HVG a'ltakkal i'rtakkal szemben -
nem ko~telez minket a ta'rsula'si szerzo"de's. Az csak azt mondja, hogy ha lesz
Mo-n ta'mogata's, annak o~sszhangban kell lennie a ko~zo~s piaci politika'val.

Ez egy nagyon vesze'lyes javaslat. Te is i'rod, milyen dra'ga ez, e's a na'lunk
sokkal gazdagabb EK is nehezen viseli ennek terheit. Ra'ada'sul ezek csak a
ko~zvetlen terhek, e's enne'l nagyobbak a ko~zvetettek: az, amit a fogyaszto'k
azzal vesztenek, hogy sokkal dra'ga'bban veszik az e'lelmiszert, mint kellene
(erro"l itt Ausztra'lia'ban nagyon re'szletes adatok vannak, mert ez nagyon
fa'j nekik, mint a vila'g egyik legnagyobb agra'rexporto"re'nek; a sza'mok
lenyu"go~zo"ek. Nekem nincs meg, de Antony Gyuri biztos el tudja Neked ku~ldeni,
ha ke'red). A ko~zo~s piaci rendszer bevezete'se le'nyegesen megdra'gi'tana' az
e'lelmiszert. Ma'r i'gy is e'pp ele'g dra'ga; a ha'rom e'vvel ezelo"tt 150Ft-ba
keru~lt diszno'hu's kilo'ja most 400. Mie'rt akarja'k, hogy kb. ke'tszerannyi
legyen?? E's ami me'g enne'l is rosszabb, ezek a ta'mogata'sok, ve'dett a'rak
az ege'sz gazdasa'got fe'lrevezetik, e's i'gy isme'tlo"do"en e's nagy to~megben
olyan termele'si kapacita'sokba ruha'znak be, aminek terme'ke't vagy csak
o'ria'si vesztese'ggel (=export-ta'mogata's) lehet eladni, vagy me'g u'gy sem,
el kell aja'nde'kozni, vagy megsemmisi'teni.

Magyarorsza'gon ez ra'ada'sul nem csak aze'rt lesz sokkal dra'ga'bb, mert
szege'nyebbek vagyunk, egyszeru"en nincs pe'nzu~nk egy olyan pazarlo'
rendszer fenntarta'sa'ra, mint a gazdag nyugat-euro'paiaknak. Na'lunk
nincsenek meg azok a rakta'rak, hu"to"ha'zak, ahol a magyar tej- e's
bortengert, hu's- e's vajhegyeket ta'rolni lehetne, ezeket is meg kell(ene)
e'pi'teni, e's ez nagyon dra'ga mulatsa'g - abszolu't e'rte'kben is, de
ku~lo~no~sen, mert jo're'szt felesleges. De ez me'g mindig a kisebb te'tel.

Az igaza'n nagy te'tel a politikai do~nte'sbo"l ko~vetkezik. Magyarorsza'gon
nyugat-euro'pai kisparaszti gazdasa'got akar a korma'ny. (Aze'rt, mert ez
ott is va'lsa'gban van?!?) Ehhez a mezo"gazdasa'g jelenlegi eszko~za'lloma'nya'-
nak jelento"s re'sze't le kellene csere'lni, mert nem arra vette'k, tervezte'k.
Ezt ku~lo~nbo~zo" becsle'sek 10-15md. $ ko~ze' teszik. (Aze'rt i'rok $-t, mert
ilyen ge'peket na'lunk alig gya'rtanak, importa'lni kellene.) Ennyi pe'nz
persze nincs ra'. De az igazi proble'ma az, hogy ha a korma'ny a ve'delemmel
vonzo'va' teszi a mezo"gazdasa'got, akkor a szu"ko~s beruha'za'si forra'sok ide
a'ramlanak, mert hiszen hatalmas ige'ny lesz. Ez egyre'szt sokkal dra'ga'bba'
teszi majd a ta'mogata'si rendszer fenntarta'sa't, mint ahogy most becslik,
mert no" a termele's (a ko~zo~s piaci is eze'rt keru~l mindig bajba, mert nem
sza'molnak a dolog dinamika'ja'val), de ez a kisebb baj. Az igazi baj az,
hogy olyasmibe fognak beruha'zni, ami hosszu' (legala'bb 10 e'ves) ta'von is
garanta'ltan ra'fizete'ses. E's nem fognak olyasmibe beruha'zni, ami ta'mogata's
ne'lku~l is hasznot hoz, csak kisebbet, mint a ta'mogata's. Eze'rt nagyon
kocka'zatos mindenfajta hosszu' ta'vu' agra'rta'mogata's, mert az szege'nynek
tartja meg az orsza'got, so"t, tova'bb szege'nyi'ti.

Eladhatatlan terme'kbe nem szabad beruha'zni, ma'rpedig jelenleg az e'lelmiszer
a nemzetko~zi piacon jelento"s re'szben ilyen, e's az e'n megi'te'le'sem szerint
ilyen is lesz. Eze'rt lenne fontos - esetleg fokozatosan, de viszonylag ro~vid
ido" alatt, e's nagyon hata'rozottan - ra'zu'di'tani az import-versenyt a
mezo"gazdasa'gra (most importverseny a fo"bb terme'kekben le'nyege'ben nincs).
Aki kibi'rja, az olyan versenyke'pes lesz, hogyha valamilyen okbo'l le'nyegesen
javulnak a viszonyok, akkor nagyon gyorsan fel fog majd futni. Aki nem bi'rja,
az ro~vid ta'von ugyan su'lyos vesztese'g, de legala'bb hosszu' ta'von mo'dot
ad szerkezetva'lta'sra.

Mindez persze nem igaz, ha Te komoly ese'lyt la'tsz arra, hogy a nemzetko~zi
agra'rpiaci viszonyok 2-4 e'ven belu~l gyo~keresen megva'ltoznak, e's
megnyi'lnak a piacok. E'n ilyen ese'lyt nem nagyon la'tok. Te igen?

Ko"ro~si Ga'bor
+ - Levegoszennyezes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt SZALON!

A levegoszennyezes Budapest egyes reszein mar evek ota elviselhetetlenul nagy.
Ha a lamp[akat rovidebb zold idore (magyaran gyakrabb valtasra) allitjak, az
nem segit, csak noveli a dugot. Itt Ausztraliaban elegge ritka a valtas (perc)
ami alatt kb. negyszer annyi jar,u tud athaladni, mint a pesti atlag 30 sec
valtasi periodus alatt.

1989 januar-februarjaban volt egy 4 hetes periodus, amikor teljes szelcsend
volt. A Keleti pu kornyeken laktam akkoriban es az utcan parkolo autokra egy
het alatt mm-es nagysagrendu por rakjodott le, a levego pedig egyszeruen foly-
toan rossz volt. Ez is egyik ok volt, ami arra vezetett, hogy kulfoldon ke-
ressek munkat. Kislanyunk allandoan kotohartya gyulladassal kuzdott, egyik
kenocsreol a masikra kellett atallni, amit azonnal el lehetett hagyni mi-
helyst Melbourneba erkeztunk.

Nos ez alatt a 4 het alatt tobbszor is felmerult, hogy a Tanacsnak szmogria-
dot kellene elrendelnie, mert a levego allapota eletveszelyesse valt egyes
korzetekben (Deli pu kornyeke, Keleti pu kornyeke, Martirok utja, stb.).
A Tanacs inkabb leblokkolta a meromuszereket, hogy ne lathassa senki, mert
a szmogriado iszonyatos koltsegbe kerult volna. Le kellett volna allitani az
auto - beleertve az autobusz - kozlekedest, leallitani egy csomo gyarat stb.
de a Tanacs inkabb homokba dugta a fejet: nem volt ra fedezet!

Tudomasul kell venni, hogy lehet akarmilyen szep elmelet, lehetnek gyonyoru
elvek, de a penzugyi helyzet ezeket szamtalanszor atrajzolja. A vezetok keny-
szerpalyan vannak. Lehetett szidni az akkori tancsot, hogy nem cselekszik. A
valasz, hogy a helyzet nem tette lehetove. Lehet szidni a mostani eloljarosagot,
hogy nem cselekszik, a valasz ugyanaz. Egyik sem felelos azert, ami van, mert
- ugymond - a helyzetet orokolte. De egyik sem tesz semmit azert, hogy ez a
helyzet a kozeljovoben megvaltozzon. Mert nincs ra keret. Akkor sem volt, most
sincs, meg a Vilagkiallitasra sincs eleg, pedig attol azutan dagadhatna a magyar
kebel. A szennyezestol nem dagad, inkabb hallgatnak rola, az adatokat titkoljak.
Most is, 4 eve is. A helyzet pedig romlik.

Igazad van Akos, az autozas eletforma. Sajnos Budapesten is azza valt, pedig
a varos nincs ra felkeszulve. A trabantok, regi wartburgok, a modern es a regi
autobuszok akadjak a fustot, a rakkelto anyagokat. A szentuzeles a kendioxidot,
a rosszul beallitott autok a szenmonoxidot, a korszerutlen jarmupark az olmot.
1 m-es magassag alatt a levego olom koncentracioja a belvarosban magasabb, mint
barmilyen munkahelyen a mar meg sem engedett ertek. A gyerekek onnan lelegeznek.
Lehet halalfejes tiltakozas, barmi, a gazdasag ra sem hederit.

Es ez nem rendszervaltas kerdese. Ez sajnos a pillanatmyi erdekek eloterben tar-
tasanak a kerdese. Sajnos.

Udvozlettel: Cser Ferenc - aki ebben a kerdesben kiemelkedoen pesszimista

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS