Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 363
Copyright (C) HIX
1998-03-13
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Mit allitunk? (mind)  128 sor     (cikkei)
2 Foldmagnesseggel Indukalt Aram (FIA) (mind)  67 sor     (cikkei)
3 levego es turbina (mind)  32 sor     (cikkei)
4 Forgasido (mind)  19 sor     (cikkei)
5 emlorak (mind)  11 sor     (cikkei)
6 Re: www.rqm.ch (mind)  13 sor     (cikkei)
7 Szabad energia (mind)  9 sor     (cikkei)
8 egy hely... (mind)  17 sor     (cikkei)
9 szelauto, felajanlasok (mind)  9 sor     (cikkei)
10 Re: vitorlazas (mind)  27 sor     (cikkei)
11 Re: jovo szamitogepei (mind)  20 sor     (cikkei)
12 baszkok (mind)  18 sor     (cikkei)
13 Re: baszk (mind)  36 sor     (cikkei)

+ - Mit allitunk? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Csussz irja nekem, tisztelettel:
>Csak nyugalom! Szerencsedre nem tul valoszinu, hogy
>megepitheto meretu az a jargany, ami tobb, mint a fel
>szelsebesseggel tud szellel szemben magassagot nyerni.

Mert ha meg lehetne epiteni, az nekem miert lenne rossz? 
Vedd eszre, hogy _negativ_ eredmenyert igertem dijat! Megvalositasert egy
vasat sem. (A kedvedert megismetlem: x dollar, ha bebizonyitod, hogy x
km/h-s szelben LEHETETLEN 100 km/h-val szelautozni valamilyen iranyban.) 

 ...
>Tehat akarhogy is nezzuk, ezt a 12-13 negyzetmeter
>propellerfeluletet szukseges felrakni a kocsira, ami
>teljes kort lefedo propellernel is 2 meteres radiuszt jelent.

Nem emlekszem, hogy korlatozva lett volna barminek a merete. 

>Esetleg lehet sporolni nagy atfedesu "osszedolgozo"
>lapatokkal? Hm, ez erdekes otletnek tunik. 
> Mennyi penzed van?

Lasd fentebb, "pozitiv |= negativ" cimszo alatt. 
De ne aggodj; ha vegre-valahara sikerul majd betajolnod magad, a _Te_
nyeremenyedet biztosan fedezni fogja. :) 
A kerdes tehat nem ez, hanem az, hogy hajlando lennel-e --annyi faradozas 
utan-- valami konkret kijelentest tenni, pl. az x ertekre vonatkozoan?
Lehetoleg olyat, amit meg is tudsz majd vedeni. 

Dolgozzal! 


 valaszolt: 
>>Esetleg volna-e kedve barkinek egy elmeleti levezeteshez, amelyben
>>megbecsli a jegvitorlas maximalis sebesseget valamilyen kenyelmes
>>oldalszelben? Garantalom, hogy azt is tobben tatott szajjal bamulnank,
>>kulonosen ha nem onkenyes feltetelezeseken alapszik!

>1. Fenysebesseg ;-) (Bocs, ez tul magas labda volt..)

Elso kozelitesnek nem is rossz! 

>2. Hangsebesseg 

Ez mar dofi! Orulok, hogy tisztan latod a feladat lenyeget! 

Mi lenne, ha a realitas talajara allnank, es azt vizsgalnank, mi a
minimalis szelsebesseg, amelyben lehet (mondjuk) 100-zal hasitani? 

>   -> ez azon az alapon, hogy - tudtommal - legcsavarral
>hajtott repulogeppel sem lehet atlepni a hangsebesseget.

Ha van valami _elvi_ akadalya, arrol szivesen hallanank. 

>3. A jegvitorlas alakjahoz hozzarendelheto egy "k" alaktenyezo, amely a
>sebesseg negyzetevel szorozva a haladas iranyaval szembeni erot fejezi ki
>(legellenallas, talajsurlodas, stb). 

Konyorgok, allits valamit! Pl. k = ennyi+annyi, vagy k > amannyi+emennyi. 

>A levegoben a legellenallassal
>"szemben" eso testek is csak egy bizonyos hatarig gyorsulnak, aztan mar
>allando sebesseggel esnek (~200-250 km/h ?).


KERDES: 
Mi a kozos a kovetkezo dolgokban: pitypang, ege'r, ejtoernyos,
esztergapad? 

A. A nevuk az "e" hanggal kezdodik. 
B. Esesi hatarsebesseguk messze elkeruli a 200-250 km/h intervallumot. 
C. Fogalmuk sincs, hogyan jon a vitorlashoz az esesi hatarsebesseg. 

(Bocs, de ezt meg en nem tudtam kihagyni :) 
(Egy _adott_ szerkezet es egy _adott_ toloero eseten termeszetesen tudom,
hogyan jon.) 

>>Tovabba: 40 dollart ajanlok barkinek, aki elsokent elmagyarazza, hogy
>>ellenszelben gyorsabban lehet propellerezni, mint hatszelben.

>Kifejezetten propellerezesrol nem formalnek velemenyt, 

Kar, pedig abban is nagy penz van! 

>de a fentiek
>tukreben mindenfele szellel hajtott jargany, ha sebessegrekordra
>torekszik, es jol van megcsinalva, egy ido utan kozel ellenszelben fog
>kozlekedni.

Igy van: _kozel_. Na es ha modositod Horvath Pista rajzat? 
Jo iranyban tapogatozol, de elobb az idealis esetet kene kinyomozni. 


Magyarody Szabolcs irja: 
>A vitorlas hajo  90 fokos oldalszelben (beam reach) 45 fokos vitorla
>allitassal halad a leggyorsabban 

Kulonosen egy _lassu_ vitorlas hajo...


Paal Gyoergy: 
>Sem a szel, sem az auto sebesseget nem tudom megmondani 

Ettol feltem! De azert kosz! 


Janos: 
>rendkivul orolok a szelauto nagy nepszerusegenek.
>... masok meg mindig elvi kerdeseken ragodnak, s hogy
>hatszellel, vagy szellel szemben megy-e jobban. 

Merthogy ez volt az eredeti kerdes. Ideje lenne, hogy Te is letedd a
garast! 

>masok meg mindig elvi kerdeseken ragodnak,

KERDES #2: 
Melyik a helyes forditas: 
"Nothing is more practical than a good theory." 

A. Semminek nincs akkora gyakorlati haszna, mint egy jo elmeletnek. 
B. Nincs praktikusabb, mint egy jo elmelet. 
C. A legpraktikusabb dolog a jo elmelet. 
D. Mindenhol jo, de legjobb a makosretes. 
E. A gumicsontot nem eleg bedobni, mozgatni is kell. 

Udv, 

Varga Joska,  mecenas
+ - Foldmagnesseggel Indukalt Aram (FIA) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A TUDOMANY #358-ban megjelent rovid ismertetesem a "foldaramok"-rol nem 
volt tul sikeres amint az Mizsei Janos alabbi soraibol is kitunik. Magan 
leveleket is kaptam, amibol latom, hogy irasom alapjan nem kaptatok egy 
eleg tiszta kepet a jelensegrol. Megprobalom megegyszer kicsit 
reszletesebben, elnezest ha tul hosszu lesz.

> Koszi, Barnabas. Azert vannak ketelyeim az aramerosseget illetoen. Azt
> elhiszem, hogy az automatikak mukodeset megzavarjak, meg elosegitik a
> korroziot. Meg persze ha van egy nagyon vastag vezeto, akkor 100 A-hez is
> nagyon kicsi potencialkulonbseg tartozik a vezeto ket vege kozott, vagyis
> az energiatatranszport kicsi.
> Hogy konkret legyek, a vas telitesbe menese hiheto nehezen.
> A tobbi zavart, meg a sarki fenyt ismerem. Engem egyszer ott eszakon ugy
> megtrefalt, hogy majdenem szervizbe vittem a radiomat, azzal, hogy
> elromlott a rovidhullamu resze. Aztan elmult a jelenseg, ujra megtelt a
> sav, visszajottek az adok.

Hiba volt hogy lustasagbol foldaramrol irtam, a pontosabb
"Foldmagnesseggel Indukalt Aram", roviden FIA helyet. Ez jobban megegyezik
az angolban elterjedt roviditessel a GIC-vel (Geomagnetically Induced
Current). Szoval ezentul nevezzuk a gyereket FIA-nak. 

Eszak-Amerikaban a FIA-t kozvetlenul kb 60 kulonbozo helyen merik
folyamatosan a nagyfeszultsegu tranformatorok foldelt csillagpontjan. A
mero berendezes ugy van beallitva, hogy amikor a FIA meghalad egy
hatarerteket akkor rogzitik a mert erteket. A hatar 5-15 A kozott
valtozik. 

Sok helyen, peldaul Quebec-ben, ahol a magneses zavarok a legtobb
problemat okoztak, ott nem a FIA-t, hanem a kovetkezmenyet merik,
nevezetesen a halozati feszultseg 2. felharmonikus komponenset (120 Hz). 
Ez a transformatorok vasmagjainak aszszimetrikus telitodesenek a jele. De
ahol nincs kulon FIA-t mero berendezes ott is kimutatjak a muszerek a FIA
jelenletet. Meg a kisebb magneses viharok eseten is lathato a meddo
telesitmeny novekedes a halozaton, amit a tranformatorok megnovekedett
gerjeszto arama okoz. 

Sokan probaltak valami szamitasi eljarast kidolgozni ami korrelaciot tud 
letrehozni a FIA es a magneses terben merheto valtozasok kozott. Ugyanis a 
fold sok pontjan figyelik a magnes ter valtozasokat. Ennek alapjan jol 
megjosolhato, hogy mikor lesz a rovihullamu radiozas lehetetlen, mikor 
latunk szep eszaki fenyt, de sajnos a FIA-t nem lehet megjosolni. Ennek 
a fold vezetokepessegenek a valtozekonysaga a fo oka.

A gyakorlat azt mutatja, hogy nagy FIA-t csak ott mernek ahol a tavvezetek
sziklas talaj felett van. A legkritikusabb az olyan hely ahol a tavvezetek
egy tengerpartrol indul.  Egy ilyen tavvezetek peldaul a New Jersey-i
tengerparton levo atomeromu energiajat Pennsylvaniaba szallito tavvezetek.
Ez kb Gorogorszaggal azonos szelessegi koron van, es az Adirondak
hegyvidek felett halad. Itt nagyobb FIA-t mernek mint az ennel sokkal
eszakabra fekvo Ontarioban levo hasonlo tavvezetekeken. Az 1989-es nagy
magneses vihar idejen peldaul New Jerseben egy 400 MVA-os tranformator
leeget a FIA kovetkezmenyekeppen. 

Mikor veszelyes a tipikusan 10-200 A nagysagu FIA? Az a tranformator
tipusatol es a FIA jellegetol fugg. Mennel hosszabb ideig azonos
polaritasu annal veszelyesebb. A FIA *majdnem* egyenaram, spektruma 0.0001
Hz es 0.008 Hz kozotti komponenseket tartalmaz, vagyis a periodusa percek
es orak kozott valtozik. 

Lehet hogy a fentiek "nehezen hihetok" Janosnak, attol fuggetlenul konnyen
bizonyithatok. Hatalmas irodalma van a temanak, magyarul sajnos csak sajat
cikkemet tudom ajanlani, az Elektrotechnika 1993 januari szamaban jelent
meg. A cikk oreg, 1992 elejen irtam, azota nagyon sok uj, sokkal jobb
forras all rendelkezesunkre, de sajnos csak angolul. 

Bozoki Barna
+ - levego es turbina (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Istvan ! 
 Az altalad kozolt adatok (tenger felett, stb) nem teljesen
elegendoek a  'motorvalasztashoz'. Peldaul a propeller elotti es utani
nyomasokat is ismerni kell. Thfogy elotte normal legkori nyomas van, 
utana pedig (ad absurdum) 0.5 atm. akkor ar az is erdes, hogy kell e 
egyaltalan turbina. vagy: vannak nagymeretu (teniszpayanyi)satrak,
amelyeket merevitoszekezet helyett ilyesmi turbinakkal tartanak
kifeszitve. Bennuk a nyomas valamivel nagyobb a legkorinel, hogy megis
ossze ne essenek. es termeszetesen a motorteljesitmeny fugg attol hogy 
milyen sulyu a sator, tehat milyen tulnyomas kell legyen benne.

Szoval, szerintem, meg bizonyara a kozvelemeny szerint is, 
aruld mar el, hogy mire kell ez a fura szerkezet. 
____________________
  
szelauto. Most jutott eszembe egy elemi pelda: ha nem proppellered van, 
hanem fuggoleges tengelyu kis szelturbina(meteorologusoknal van ilyen,
szelsebesseget mernek), akkor a forgassebesseg es teljesitmegy
egyertelmuen fugg a szelsebessegtol. Ha rateszed ezt egy autora,akkor 
az auto sebessege csak a szelsebessegtol es az egyeb ellenalasoktol
(leginkabba talajsurlodastol(kis sebesegnel) fugg, fuggetlen attol
hogy merre akarod elinditani az autot. Persze ha szembeszelbe inditod,
akkor nagyobb lesz a legellenallas(az ugyanis sebessegfuggo), de nagyobb
 lesz a teljesitmeny is(osszeadodik a szel es az auto sebessege). Es
biztos, hogy elvileg es gyakorlatilag is tud menni szembe a szellel.
 
 Egyebkent  epultek mostanaban nagy hajok furcsa nagy henger alaku
acel-vitorlakkal, amelyek talan forognak is, es jo az egesznek a
hatasfoka. Sajnos nem emlekszem, hogy van e belul turbina, es attetel
viz-hajocsavarra, vagy csak maga a vitorla huzza a hajot. 

Sziasztok.  Almasy Laci
+ - Forgasido (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

van egy szornyen amator kerdesem:
Par napja kezembe akadt egy iskolai atlasz, gondoltam, kicsit
felfrissitem erosen beporosodott foldrajz-tudasomat. Viszont a
foldrajzig mar el sem jutottam, mivel a konyv a csillagaszati
tudnivalokkal kezdodott. Azt olvastam:
A Fold (tengely koruli) forgasideje cca. 23 ora 56 perc (tehat 4 percel
kevesebb, mint egy nap). Most jon a kerdes:
Hogyan kompenzaljak ezt az elterest ? Valamilyen modon kell, mert
kulonben 3 honap alatt olyan eltolodas jonne letre, hogy reggel hatkor
mar vigan delelne a Nap. Eloszor persze fizaka-tanar ismerosomhoz
fordultam, aki kapasbol ravagta, hogy "Erre van kitalalva a szokoev".
Annyi eszem viszont nekem is van, hogy a szokoev a keringesi es nem a
forgasi ido eltereset kuszoboli ki. Tehat mi a megoldas ?

Udvozlettel

Kalman from Revkomarom
+ - emlorak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Meszaros Ferenc irta:
> Az emlorak gyakorisaga is nott, de nem ezert, hanem allitolag azert, mert
> a nok idosebb korukban szulnek gyerekeket, es kevesebbet, mint regen. Hogy
> ennek mi koze az emlorakhoz, fogalmam sincs.

	Valaszom egy szo; szoptatas.
Mivel nem vagyok orvos a reszleteket nem tudom, de csak erre tudok
gondolni. Egyebkent mi volt az botrany az emlorak gyogyszerevel?
	Tenyleg van gyogyszer az emlorak ellen?

Horvath Pista
+ - Re: www.rqm.ch (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Megneztem a  www.rqm.ch -ot, de nem lettem tole okosabb.

Semmi konkretum nincs ott csak altalanos duma (valami elektron, meg
elektromossag, es hogy mennyi benne az o energiaja).

	Van egy magyar partneruk Pecsen. Van itt valaki Pecsrol.
itt vannak az adatok;
Zold Hid,  zHv. Herrn Iván Solymos, pf8   iranyitoszam nincs
72 318 183   es  72 236 236   a ket megadott telefonszam.

Ha valaki felhivja oket, kerem irja meg mit mondtak.

Pista
+ - Szabad energia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Nehany hete kezhez kaptam egy megdobbento anyagot, egy svajci cegtol,
> aki szabad-energia generatorokat gyart.
> A WEB cime: http//www.rqm.ch

A hir igaz, de a jo cim: http://www.rqm.ch

Egyebkent ezuton tajekoztatom a T. Nagyerdemut, hogy en is gyartok
orokmozgokat, 1998. 4. negyedevi szallitassal. Elojegyzeseket az
erdeklodes komolysaganak alatamasztasara 1000 Ft elleneben fogadok.
+ - egy hely... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>> VAti is irta, hogy Mo-on nincs tarolasra alkalmas hely. Ugyanakkor vannak
>> Ez nevetseges. Van egy csomo. Az egy masik dolog, hogy a kornyezetvedok
> Nocsak. Komolyan erdekelne, hogy hol. Es, hogy milyen alapon allitod ezt
> (kutatasi jelentesek, cikkek, vagy barmilyen kompetens referencia?).

Azon persze lehet es kell is vitatkozni, hogy mik az "alkalmas hely"
kriteriumai, de olyan hely, ami ez esetben szoba johet, van.
A nyugati Mecsekben, Bakonya kozseg hataraban tor a felszinre
az aleurolit nevu uledekes kozet, amely innen EK-i iranyba, kb 23 fok-os
dolessel tunik el a hegy alatt, es az uranybanya V.-os uzemenel mar kb.
1 km-es melysegben van. 9-10 eve kihajtottak egy tobb kilometeres
un. alfa vagatot, ami az aleurolit felkutatasat, vizsgalatat, es a
majdani tarolo elokesziteset celozta. Mara leallt a vagathajtas
(a banya kozben bezart), es a tovabbiak mar "csak" politikai, penz, es
kornyezetvedelmi kerdesek.

Pozsgai Csaba
+ - szelauto, felajanlasok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Mivel ugy latom, hogy a Tudomanyban egyre inkabb eluralkodik a penzzel 
valo konnyed dobalozas (bocs ;) ), ezert csatlakozom a divathoz es 
reszemrol 300 FRF-t ajanlok fel a szelauto felepitesere.

Udv,

Olah Sanyi :)
+ - Re: vitorlazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> =======================================================
> Felado :  [Hungary]
> Csak nyugalom! Szerencsedre nem tul valoszinu, hogy
> megepitheto meretu az a jargany, ami tobb, mint a fel
> szelsebesseggel tud szellel szemben magassagot nyerni.
> Vegeztem egy durva becslest: Anno, amikor 470-es hajoban
Kedves sporttars,

A 470-es remek hajoosztaly, de azota akadt nehany meg remekebb. 

http://sailing.org/weekseven/18skiff.html
http://sailing.org/weeksix/skiff.html
http://sailing.org/perftrials/default.html

Olyanok, amelyek bizony tudjak a fenti kunsztot: erdemes neha belenezni a
Eurosport vitorlas musoraiba. 

> =======================================================
> Felado :  [United States]
> Temakor: Vitorlas oldalszelben ( 17 sor )
> 
> A vitorlas hajo  90 fokos oldalszelben (beam reach) 45 fokos vitorla
> allitassal
> halad a leggyorsabban (nem pedig hatszelben, amint hinne a laikus). Szellel
Inkabb 130-140 fok, azaz "broad reach" (a Balatonon "raum").

Udv, MF
+ - Re: jovo szamitogepei (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

In article >,  writes:
> Hello!
> 
> Mit szoltok ahoz a Chip magazinbeli hirhez, hogy negyzetes idoben lehet
> primet bontani?
> Persze meg csak papiron csinaltak meg a procit, de elvi akadalya nincsen.
> Ha valaki okos ember (pl. DGy :-)) olvasta a cikket, akkor egy kicsit 
> magyarazhatna, hogyan is mukodik egy ilyen proci.  
> 
> 						
> 					Bel
> 

  Lasd idei Elet es Tudomany (asszem) 7. szamat. A cikk cime
Kvantumszamitogepek. Jo elolvasni hozza az ot megelozo heten irt
kvantumteleportalas cimu cikket is, meg a mult heti Nyuz Nabla rovatat.

						joko.

u.i.> Majd otthon elolvsom ujra a cikket, most nem akarok hulyesegeket irni.
+ - baszkok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A baszkok szarmazasa valoban ketseges. Olyan nincs, hogy "amikor mindeki 
vandorolt", mert sok vandorlas volt Europa torteneteben a Roma bukasat /is/ 
okoza nepvandorlas elott. A legismertebb a tengeri nepek vandorlasa, ami 
alapjaban felforgatta az europai civilaciokat, es legalabb akkora valtozast 
hozott, mint a hivatalosan 375 -tol /375- hadrinopoliszi csata, vizigotok- 
romaiak 1-0/ kezdodo nepvandorlas. A tengeri nepek nyoman terjedt el a 
mediterraneumban az addig csak a hettitak altal ismert, de altaluk is alig 
hasznalt vas -> megkezdodott a vaskor. Azert van az, hogy ezt es a tobbi 
nepvandorlast kevesbe ismerjuk, mert ezek regebben voltak, es nincs is 
olyan ma is nyilvanvalo hatasuk, mint Roma bukasanak. De vannak rejtelyes 
eredetu nepek is, melyek lehet, hogy oslakosok, pl a ligurok. Az is egy 
teny, hogy a paleolit idoszakban a mediterraneumban negrid tipusu nepesseg 
volt /ma se tudjak, hogy kerult oda/, es erre az alapnepessegre telepultek 
a feherek. Szereny velemenyem szerint a baszkok ennek az alapnepessegnek es 
a keltaknak a kevereke, amire meg jott nemi german ratelepedes is. Szamomra 
a forrasokbol az tunik ki, hogy mar a karthagoiak is a mai baszkhoz hasonlo 
etnikumu nepesseget talaltak a tersegben, de mondom, ez az en meglatasom, 
ami lehet teves is. Lehet reagalni a HIXben vagy mailboxban.
+ - Re: baszk (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wed, 11 Mar 1998  wrote:

>Egyszoval a baszkok, akiknek eszerint sem rokona sem ismerose senkise,
>ott csucsulnek egy kupac neolatin es angolszasz szomszedsagaban? A
>baszkok nem akkor jottek, mikor mindenki mas is nepvandorolt? Vagy
>turelmesen varakoztak, amig a romai birodalom, a nepvandorlas es nehany
>afrikai invazio atmaszott rajtuk. Es a baszkok egyre csak ultek a
>nyelvukben senkitol nem rokonitva? Valahol azert csak van valami
>rokonuk, nem? -- gabor


Bizonyossag nincs az eredetukre, egy valoszinu hipotezis az, hogy az
indoeuropaiak is csak bevandoroltak valamikor, es az itt talalhato
nepesseg maradvanya (vedett kieso helye) a baszk nep (nem turelmesek
most sem - ETA, de Roland orgrofot is ok meszaroltak le, amikor az
Hispaniabol, az arabok elleni harcabol viiszateroben volt a nyugati
Frankfoldre - Roland enek).

Vannak meg nem azonositott nepek, akik nem tagjai a negy nyelvcsaladnak,
ami kulturkorunket, azaz Europat, Eszak-Afrikat valamint Azsia nyugati
reszet benepesiti (indoeuropai, torok, semi-hami, finnugor), ezek mar
kihaltak. Ilyenek az etruszkok, a siculusok es sicanusok egyike
Sziciliaban (egyikuk indoeuropai), ligurok (Nizza kornyeken eltek a
romai idokig), pelaszgok (a gorog szigetvilag oslakoi), karok (delnyugat
Torokorszag, azt hiszem Miletosz videke, az egyik hires filozofus egyik
szuleje is ez volt - szegyenlem, nem emlekszem melyik, de a legismertebbek
kozul valo, talan Euklidesz, vagy inkabb Thalesz :-( Kulonben mintha
a "miletoszi Thalesz"-ra mozdulna az agyam.

A sumerok is ez a kategoria, bar roluk tudjuk, hogy ok is kb. i.e. 3500
korul vandoroltak be Del-Mezopotamiaba, es mar talaltak ott valakiket.

Jobb hijan "protohattiknak" hivjak (hettitak elottieknek) azokat, akiket
i.e. 2000 korul a hettitak igaztak le Kozep-Anatoliaban.

Hidas Pal

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS