Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TIPP 1339
Copyright (C) HIX
1994-03-26
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Szallas keres Londonban (mind)  10 sor     (cikkei)
2 Ausztraliai betegbiztositas (mind)  28 sor     (cikkei)
3 Fejtoro (mind)  14 sor     (cikkei)
4 Dizelmozdonyok (mind)  10 sor     (cikkei)
5 Magyar irodalom angolul (mind)  9 sor     (cikkei)
6 Dieselmozdonyok 2 (mind)  16 sor     (cikkei)
7 sociografia (mind)  2 sor     (cikkei)
8 E-mail betyarok (mind)  3 sor     (cikkei)
9 turbodizel (mind)  27 sor     (cikkei)
10 RE: E Korea (mind)  6 sor     (cikkei)
11 Kajata'n (mind)  9 sor     (cikkei)
12 cult0632 (mind)  70 sor     (cikkei)
13 Re: Gerber plotter (mind)  10 sor     (cikkei)
14 Olommentes (mind)  18 sor     (cikkei)
15 Mozdonyok, Tanknyomas, Halastavak, stb. (mind)  117 sor     (cikkei)
16 ADOugyben helyesbites (mind)  39 sor     (cikkei)
17 Nehany szo Brunszvik Terezrol (mind)  16 sor     (cikkei)
18 (Forwarded) Kerdes (mind)  12 sor     (cikkei)
19 Kerdes (mind)  6 sor     (cikkei)

+ - Szallas keres Londonban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves TIPPelok!

Baratommal szeretnenk a kovetkezo hetvegen (kihasznalva az unnepet) Londonban
szetnezni. Egy jotet leleknek keresunk ket szemelynyi fedelet pentektol-
hetfoig (esetleg keddig - a baratom kedden Parizsba megy, o mer nem jonne
vissza Sheffield-be).

Szivesen veszuk barmilyen jo TIPPet. Elore is koszonjuk!

Udv, Dani
+ - Ausztraliai betegbiztositas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedveseim,

Laborfalvi Benke Tibor irasara reagalva szeretnem megjegyezni, hogy
itt a vilag masik oldalan szinte ugyanaz a helyzet az orvosi ellatas teren,
azok az orvosok, akik nem egyenesen a kormanytol kerik a honorariumot, a
beteget szamlazzak, s a  beteg kifizetven az orvost, aki annyit szamol,
amennyit akar, bead az allami boztositonak egy igenyt, s erre visszakapja
annak az osszegnek a 80%-at, ami az allam szerint ennek a szolgaltatasnak az
elismert honorariuma.
Az utobbi idoben kinyitottak "gyorstalpalo" napi 24 orat nyitvatarto
"drive-in" orvosok, ahol mindig mas orvos van, ha tobb mint egy par percet
toltsz az orvossal, racsongetnek, hogy mi van? Az orvosnak ki van adva, hogy
probaljon ravenni, hogy mindefele verkepet engedjel csinalni, mert abbol
csinaljak a penzt...

Allami korhazak, mint Kanadaban. Ezen felul privat korhazak is vannak, ahol
azt szamitanak fel amit akarnak. E koltsegekre biztositast kothetsz privat
bagy allami biztositoval; nagyon meg kell nezni a "kis betuket" mert a
mellett, hogy azt hiszed, hogy minden fedezve van, mikor szukseg van ra
jossz ra, hogy esetleg ezreket kell kifizetni.

Zaroul legjobb kivansagaimat kuldom Laborfalvi Benke Tibornak, s nagyon
sajnalom, hogy ilyen remes betegseget osztott ki neked a Sors.

Varga Peter

U.I. Az E.G. P.A. szohaboru kezd mar a joizles hatarain kivul esni...
Gyerekek, nem lehetne valahogy a kobanyai grundon elintezni a dolgot?
+ - Fejtoro (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A nagy Bergengociai haboru idejeben valakinek egy rejtett radiouzenetgorbet
sikerult elkapnia, amit ha "le lehetne forditani" az egesz haboru 
helyzete megvaltozna. Sajnos azt nem tudta senki, hogy milyen 
nyelven van az uzenet, vagy hogy hogy van az kodolva. A gorbet
a kovetkezo szamokkal lehet abrazolni:
20 -5 -15 2 3 -5 15 3 -18 14 1 5 -20 20 -5 -15 2 3
(a szamok minimum es maximumok, ha a koordinatarendszer szerint
 x a 0 es 17 kozott vesz fel ertekeket)
A Nagy Gyo"zo" uralkodo kiralysaga fele't s szepseges lanyat
igerte annak, aki idejeben megfejti.
Sikerulhet-e?

Koszoni az otleteket:
Ilona (aki a kiralylanyrol lemond a javatokert)
+ - Dizelmozdonyok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bessenyei Zsolt kerdezi, hogy hany literes egy dizelmozdony motorja.

Egy magasan kepzett vasutassal valo eszmecserem soran en is feltettem
neki ezt a kerdest. Mivel vagy tiz evvel ezelott volt, a pontos valaszra
mar nem emlekszem, viszont arra igen, hogy egy dugattyu kb. egy vodor
nagysagu, azaz 10 liter urtartalmu. (Az M62-es mozdonyrol volt szo.) Ha
most ehhez hozzatesszuk  Rozgonyi Peter adatat a hengerszamrol, akkor
a motor urtartalmanak 120-180 liter kozott kell lennie. 

Kadar Zsolt (most Ann Arborbol)
+ - Magyar irodalom angolul (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Baratom munkajahoz magyar (altalaban: kelet-europai) szepirodalmat 
(prozat) szeretne megismerni az 1920-40 korszakbol. Francia targyu 
kutatasahoz kene neki, mintegy hatter-anyagnak (nem minosito jelzo!) 
Szegeny elegge amerikai, de mind kelet-, mind nyugat angolul olvas.

Javaslatokat ide, vagy a fenti cimre de meginkabb a 
 cimre koszonettel varok.

Janos Jozsef
+ - Dieselmozdonyok 2 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tank meretek a Deutsche Reichsbahnnal. (Volt NDK-s vasuttarsasag)

Tipus,Teljesitm. Eroatv.,Elso gy. eve,Tankmeret,Megjegyzes
> ----------------------------------------------------------------
V36    360 LE    hydr.   1944          400 l     rudazatos hajtas
V60    600 LE    mech.   1959         2100 l     rudazatos hajtas(kesobb BR106)
V180  1800 LE    hydr.   196x         3800 l     (kesobb BR118)

A V180-ban 2 db. 12 hengeres soros, egyenkent 900 LE teljesitmenyu
dieselmotor van. A vonali mozdonyoknal nem ritka a 200-300 kN indito
es 150-230 kN tartos vonoero 70-110 t onsuly mellett. Ebbol eleg
hamar kijon a 7 sec... Esetleg el lehetne jatszani a gondolattal,
mit tudhat a DB 103 sorozatu villanymozdonya, ami ugy 120 t lehet, es
tobb mint 10 000 LE lakik benne. (:->).
Udv,
                                        Rozgonyi Peter
+ - sociografia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kuldjetek sztorikat amik veletek tortent amikor kulfoldre erkeztetek es meg min
den olyan elkepesztoen tokeletlennek tunt. Koszonettel. Janos
+ - E-mail betyarok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nekem is jutott amaz 'good luck' levelbol, azt nem lehet leirni a TIPPbe
amit a felado jo edes anyukajarol mormoltam magamban.....
Zsoter Andras
+ - turbodizel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bessenyei Zsolt kerdesehez, Varro Norbert es Rozgonyi Peter
hozzaszolasaihoz amatorkent hozzatennem, hogy 
az irgalmatlan gyorsulas titka: nincs fogaskereket tologato
sebessegvaltas, a dizelmotor optimalis fordulatszamon porog,
hozzakotve megy a generator (vagy tirisztoros alternator),
ami taplalja a tengelyek fole szerelt vonomotorokat.  Csak
az aramot kell adagolni, azutan a motorok soros kapcsolasabol
soros-parhuzamosra, majd tiszta parhuzamosra kell valtani, ahogy
a sebesseg eler bizonyos hatarokat. A 7s alatt 100 km/h-ra gyorsulas
azert tulzas lehet, 100 tonnas mozdonynal ehhez legalabb 10000LE
kellene, (felteve, hogy nincs surlodas, legellenallas). A 2000 LE
nemcsak hajt; gozt fejleszt, suritett levegot termel a fekezeshez,
esetleges ujrainditashoz, vagy rukvercbe (!!!) kapcsolashoz,
meghajt olajpumpakat,  hutoventillatorokat, ellatja arammal
(75V egyenaram) az egesz szerelvenyt. A tank 10e liter koruli
egy dizelmozdonyban, 20cm a hengerek furata, 25cm a lokethossz.
Peter felsorolasabol kimaradt a legerosebb magyar dizel, az M63.
Ez 2000 LE feletti, a hetvenes evek kozepen kezdtek tesztelni,
a  Bakonyon keresztul huzta a gyorsvonatokat Szombathely es Bp.
Deli kozt. Sorozatban nem gyartottak, a tesztpeldany viszont
szolgalatban van meg. 

Az igazan meretes dizelblokkok a lassu hajokban vannak, 5 MW
teljesitmenyt is adhatnak, 16 db 1m furatu, 2m lokethosszu
hengerrel sulyuk 1500 tonna folotti.

Posfai Janos
+ - RE: E Korea (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ha minden rosszul megy, akkor Geigernek van
igaza Eszak Koreat illetoen. A tegnapi sajto
azt irja, hogy az e koreai kormany szerint
elkerulhetetlen a haboru.

Home'r
+ - Kajata'n (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Tippelo"k!

Ujabb kerdesem van: meg tudna-e valaki mondani, honnan ered (ered-e 
valahonnan) a fenti nev. Trivialis megoldasnak tunik mondatba 
illeszteni: "ez valami kaja ta'n?", de nekem ez keves :-)

Udv'

Pataki Istvan
+ - cult0632 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

From: The Richfielder
Subject: Magazodo Angolok?
To: PRL
Date: 21 Mar 94 7:54:46 CET

Udv Mindenkinek!

Erdekes dologot olvastam a Tapolyai Mihaly altal irt levelben,
mely szerint:

 TM> [...] angolul tegezodunk! Ez sajna nem igaz. Angolul ugyanis
 TM> MAGAZODUNK, tegezodni csak nagyon komplikaltan lehet -a szo
 TM> szoros nyelvtani ertelmeben

Anelkul, hogy errol most "IGEN-NEM" vitat nyitnek, szeretnem
elmondani, hogy az angolok es azt hiszem kulonosen az amerikaiak
TEGEZODNEK! Ennek egy tanulmanyi verseny kapcsan eleg reszletesen
utanajartunk gimnaziumi eveim alatt, megkerdezve jopar angol
tanart koztuk olyanokat is, akik tobb evig eltek angol nyelvu
teruleteken. Aztan volt alkalmam ketszer is Angliaban jarni es
ott utanaerdeklodni a dolognak. 

Mellesleg az angolok hozzaallasa nagyon erdekes volt, mivel nem
ertettek pontosan, hogy mirol beszelunk. Az illeto, akivel
reszletesebben megtargyaltam a dolgot, azt mondta, hogy a "YOU ARE"
-ban nincsen semmifele tisztelet adas, tavolsag tartas vagy olyan
dolog, amit mi magazasnak hivunk, ugyanakkor a tegezodes altal
kifejezett kozeli, barati viszonyra SEM utal. A tiszteletet egyeb
szavakkal fejezik ki, mint ahogy a barati viszonyra is altalaban
a szohasznalat utal.  

Egyebkent ez nagyon jol megfigyelheto a Tapolyai ur altal mondott
ket peldan, bar o ugye arrol az oldalrol kozelit, hogy
hasznaljuk-e a keresztnevet vagy sem. Vegul is valamennyire neki
is igaza van, hiszen eppen a keresztnev hasznalat egy olyan
dolog, amit csak baratainkkal, kozeli ismeroseinkkel szemben
engedunk meg.

 TM> "are you hungry professor?" 

A "professor" az illeto uriember cime. Az angol peldaul ugy fejezi ki
tiszteletet a masik irant, hogy hasznalja a "cimet". Speciel ez a
magyartol sem idegen. 

 TM> "wanna chow, Bill?" 

Ez viszont egy eleg rossz pelda, mert ez nagyon szleng! Angliaban
velem egykoru 19-20 eves sracokkal laktam egyutt, de ilyen
szlenget sem egymas kozott, sem velunk nem beszeltek! Ez 
feltehetoen bizonyos "nepretegnek" a sajatja.

Vegiggondolva es osszefoglalva tehat az angolok igazabol sem nem
tegezodnek, sem nem magazodnak. Tudom, ezzel reszben ellentmondok
az elejen elmondottaknak, de ha mar a ketto kozul valasztani
kell, akkor a tegezodest valasztanam. Nekem mellesleg sokkal
jobban tetszik az az egyseges "nem kulonbseget tevo"
kommunikacios rendszer, ugyanis nem kell az embernek azzal
foglalkoznia, hogy az illetot hogyan szolitsa meg, legalabbis nem
annyit, mint amennyit nekunk magyaroknak. (Magyarorszagon ez egy
nagyon elterjedt problema a 10-en, 20-on evesek koreben.)

Varom a tobbiek hozzaszolasat is!

See Ya!
        TRf


... Captain, a Klingon does NOT play Tetris.
--- Blue Wave/Max v2.12 [NR]
 * Origin: Baba Yaga's Hut - Home of the Living fantasy (2:371/3)
+ - Re: Gerber plotter (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A Word for Windows csak azokat a formatumokat tudja lekezelni, amelyekhez
rendelkezik megfelelo import szurovel. A gerber plotter filehoz tudomasom
szerint ilyen nincsen. Csak gondolom, mivel gerber filerol van szo valoszinuleg
az OrCad-et hasznaltad, ez tud csinalni HP plotter fileot is, amit mar a
WinWord is felismer, mint AutoCad plot file. Tud az Orcad AutoCad DXF-et is,
de az nem mukodik korrekten.


Udv!
    Fooly
+ - Olommentes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi!

Csak egy megjegyzesem lenne Varro Norbert velemenyehez az olommentessel
kapcsolatban; En nem vagyok gepeszmernok, legfeljebb csak mint "remenybeli
informatikus" szerepelhetek, viszont ugy tudom, az autok egy resze igenis
igenyli az olomtartalmu benzint. Ennek oka abban keresendo hogy az olom
nemely auto szeleprendszerenel mint kenoanyag is szerepel, persze a kopo-
gascsokkentes mellett. ...az autok NEMELYIKENEL, so teljesen tipustol fugg,
melyik birja ki az olommentest, melyik megy el vele ugy, hogy idonkent
olomtartalmut kell tankolni (harom-negy tankolasonkent), es melyik hal ki
ra felkezbol. (Ugy emlekszem, pl. a regi farmotoros Skodak, Polski F. 126
stb. az utobbiakhoz tartoznak, so nem kell nagyon forszirozni mert hamar
betesz neki.) ... hogy hozzafuzzem, a "regi atkos" orszagain kivul lehet,
sokkal ritkabbak a kiakadasra hajlamos gepek, nincs rola infom.

Merry TIPP!... :)

Levente
+ - Mozdonyok, Tanknyomas, Halastavak, stb. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves TIPPelok!

A TIPP#1337-es szamaban jelent meg egy kerdes Bessenyei Zsolt tollabol
(billentyuzeterol) a dizelmozdonyok bendojet illetoen.
Hatulgombolos gyerekkorom ota csodalattal nezem ezeket a szerkezeteket, es
azota tanulmanyaimtol fuggetlenul (epitem a vizet) behatoan foglalkozom vasuti
kerdesekkel.
Sajna a MAV megdontotte azt az axiomat, amiert a szemelyvonatokat
"megszerettem", azaz megszuntette a gyors es szemelyvonatok kozti vonatjegyar
kozti kulonbseget. Nehany eve meg ugyanazt a szolgaltatast olcsobban es
hosszabb ideig "elvezhettem".
Ezek utan talan a kovetkezo parameterek hihetoek lesznek tolem.

A mozdonyok ket fo csoportba oszthatok:
1. Vonali szolgalatot teljesitok
2. Tolato muveleteket vegzok.

Es reszletezve:

1.Vonali szolgalatot teljesitok

1.1. A vasutvonal fontossagi sorrendje szerint
 1.1.1. Fovonali szolgalatot teljesitok
        Azert tekintheto fovonalnak egy vasuti palyaszakasz:
         - forgalom nagysaga alapjan (pl. az 1.sz. vonal, Budapest-Hegyeshalom)
         - a megengedett tengelyterheles alapjan (pl. a 100.sz. vonal,
           Budapest-Zahony, amit az '50-es evek ota  TANKNYOMAS-ra mereteztek)
         - folyometerenkenti sinszaltomeg alapjan (reszletesen lasd
           Csellar-Szepe: Tablazatok acelszerkezetek meretezesehez)
 1.1.2. Mellekvonali szolgalatot teljesitok:
        Ezek koze az elobb felsorolt kriteriumoknak nem megfelelo vonalak
        tartoznak. Igy a magyarorszagi vasutvonalak zome, pl. Bp.-Bataszek nevu
        csoda is. Itt vannak olyan szakaszok is, ahol a vonat csigak mogott
        nyeli a port.

1.2. A megengedett tengelyterheles alapjan
 1.2.1. Sulykorlatozas ala nem eso vonalszakasz
 1.2.2. Sulykorlatozas ala esoek

1.3. A tovabbitott hasznos teher alapjan
 1.3.1. Szemelyszallitast vegzo szerelvenyek
  1.3.1.1. Szemelyvonatok
  1.3.1.2. Gyorsitott szemelyvonatok
  1.3.1.3. Sebesvonatok
  1.3.1.4. Gyorsvonatok
  1.3.1.5. Expresszvonatok
  1.3.1.6. IC-k (nem chip-chip-csoka)
  1.3.1.7. EC-k (nem 12 csillagos mozdonyszallide-szallodak)
     Megjegyzes: dizelvonatok az utobbi 3 kategoriaban mar Magyarorszagon sem
     fordulnak elo.
 1.3.2. Teherszallitast vegzok

1.4. A futott kilometerszam alapjan
 1.4.1. Varoskozi
 1.4.2. Helykozi
 1.4.3. Tavolsagi


2. Tolatomozdonyok

2.1. A felhasznalhatosag modja szerint
 2.1.1. Csak tolatoszolgalatra alkalmas gepek
 2.1.2. Vonali szolgalatra is alkalmas gepek (vegyes felhasznalhatosag)

2.2. Megengedett maximalis sebesseg alapjan
 2.2.1. Sebessegkorlatozas ala eso gepek (maximum 40 km/ora)
 2.2.2. Sebessegkorlatozas ala nem eso gepek



                 Magyarorszagon elofordulo leggyakoribb tipusok:
            (nem a kibocsajtott fust mennyisege alapjan csoprtositva)

Szolo mozdonyok (nem Han Solo):
M41 >>> vonali szolgalat, magyar gyartmany, helykozi es tavolsagi szemely-
        ill. gyorsvonatok  tovabbitasara.
M61 >>> vonali szolgalat, sved gyartmanyu, mely az M41-es tipusu mozdonyok
        nagyobb tomegu es/vagy hosszutavu szallitmanyozasanak kivaltasara
        lettek szolgalatba allitva. Tomeges elterjedeset megakadalyozta
        a Forint es a Rubel kitoro sikere Svedorszagban.
        "Emlekedet orokke szivunkben orizzuk!"
M62 >>> vonali szolgalat, szovjet gyartmanyu, az M61 hazajaro szelleme.
        O a SZERGEJ!

Motorvonatok:
BzMot >>> varoskozi, ingazo jarat, melynek feje hasonlit a farkara, egyebkent
          magyar gyartmanyu. O a KIS PIROS!
MdMot >>> varoskozi, ingazo jarat, kulsore egy gurulo szardinias dobozhoz
          hasonlit. Utkozoi olyan nagyok, hogy egy expresszvonatnak is
          becsuletere valnanak. Csehszlovak gyartmanyu tipus.

Tolato mozdonyok:
M43, M44, M47 >>> Nem szabad elottuk magyarul megszolalni, mert csak romanul
                  ertenek, ugyanis a Dacia autok honaban keszultek. Akkor
                  torlik le roluk a port, ha a tobbi kollegaja gyengelkedik.


Ezek a reszletek egy keszulo diplomamunka-almombol szarmaznak, melynek cime:
                          VASUTI ATKELES HALASTAVAKON.
Mivel a pontos szemelyleirasuk (suly, hossz, tengelyterhelesek, motoradatok,
teljesitmeny- es fogyasztasi jellemzok, stb.) jelenlegi tartozkodasi helyemen
nem tudom a szerelmes leveleim kozott megtalalni, ezert valamelyik kovetkezo
TIPP-ben tudom csak kozzetenni reszletesen.
Ha netan Bessenyei Zsolt es mas erdeklodok tudnak addig varni, amig eloasom az
papirjaimat, akkor koszonom turelmeteket.
Igy is oromomre szolgalt, hogy szivem titkos elrabloirol irhattam.


                                         Maradok TIPP-sztelettel:
                                                     Klausz Istvan
                                                    


Ui.
Nekem is lenne egy kerdesem, amely igy szolna:
Melyik Vonatatasi Fonokseghez tartozik az alabbi lajstromszamu mozdony:
                                  M61 004    ?
+ - ADOugyben helyesbites (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Legjobb tudomasom szerint Kocsis Tamas konkluzioja (TIPP #1338), hogy:

>Akinek nincs jovedelme, annak nem kell adobevallast keszitenie.

nem helyes. Nehogy valakit baj erjen, jo tudni, hogy szamos esetben kell
adobevallast tenni akkor is, ha az illetonek a jovedelme nulla. Peldaul,
ha egyeni vallalkozorol van szo. Peldaul, ha a nulla jovedelem ugy jon ki,
hogy nem nulla bevetelbol annyi koltseget szamol el, hogy a kulonbseg (tehat
a jovedelem) nulla lesz (nemcsak egyeni vallalkozonal). Peldaul, ha szellemi
tevekenysegbol szarmazo jovedelme van, ami 100000 Ft-ig terjedo mertekben
leirhato az adoalapbol, es ezaltal megszunik az adoalapja. Ugye latjatok, hogy
ha valakinek egyaltaln nincs Mo-i  jovedelme, de tavaly volt, mert pl. egyeni
vallalkozokent be van jelentve, es nem jelentette be, hogy szunetelteti a
tevekenyseget, akkor bizony a nullat is be kell vallania.

Az adozassal kapcsolatban esszeru ugy eljarni, hogy az ember a specialis, ra
ervenyes szabalyokat nezi vegig, es nem fogad el kritika nelkul ilyen altalanos
ervenyu megallapitasokat.

Az egyetlen dolog, ami eleg altalanos es igaz is, hogy nem kell bevallani az
ADOMENTES jovedelmeket (regebben ez is kerdes volt a TIPP-en), es ez fuggetlen
attol, hogy Mo-rol, vagy kulfoldrol szarmazik, ha Mo-on adomentes. Ilyen pl.
egy sereg osztondij (vigyazz, itt sem minden!).

Tovabbi megjegyzes azoknak, akik nem tudjak pontosan: az APEH azoknak kuldi
ki szeretetcsomagjat, akik az elozo evben bevallast tettek, (s ezeknek sem
biztosan). Ez mintegy udvariassagi gesztus, szolgaltatas reszukrol. Ez  nem
jelenti azt, hogy az illetonek adobevallast KELL tennie, csak segiti ot, hogy
ne kelljen egy orat sorban allnia nyomtatvanyert.
Ami meg a kesedelmi potlekot illeti, azt valoban nemcsak az ado hatarido utani
megfizetese, hanem a bevallas kesedelmessege eseten is kell fizetni. Hogy
mennyit, azt fejbol nem tudom, ha valakit erdekel, utananezek. Mindenesetre, ha
valaki kicsuszott a hataridobol, jobban jar, ha minel hamarabb korrigal, mintha
megvarja, amig ellenorzik.
Radnai Tamas
Megj. 1. Ujabban igen nagy szamban ellenoriznek kozonseges maganszemelyeket is,
nemcsak vallalkozokat. Tapasztaltam.
Megj. 2. Nem vagyok jogasz, s bar eleg jol ertem az adotorvenyeket, az altalam
adott informacioert nem tudok felelosseget vallani.
+ - Nehany szo Brunszvik Terezrol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Mivel eddig nem erkezett semmi Brunszvik Terezrol, megirom azt a keveset,
amit tudok rola:

Brunszvik Terez a reformkorban tevekenykedett. A reformkorban a politikai
es gazdasagi elet atalakitasa mellett az oktatasugyben is valtozasok
indultak meg. Az elso, es legalapvetobb dolog a magyar nyelv hivatalossa
tetele volt. Brunszvik Terez az ovodai rendszer letrehozasat es
elterjeszteset tuzte ki celul. Mar ekkor felismerte, hogy az ovoda
feladata nem egyszeruen gyermekmegorzes, hanem a gyermekek nevelese,
oktatasa szakkepzett pedagogusok altal. (Egyebkent eleinte kizarolag
ferfiak dolgoztak az ovodakban.) 1836-ban Kossuth tamogatasaval jott
letre a Kisdedovo Intezeteket Magyarorszagban Terjeszto Intezet, amely
a Brunszvik Terez altal elinditott ovodai mozgalom mind szelesebb koru
elterjeszteset tuzte ki celul.

Bessenyei Zsolt
+ - (Forwarded) Kerdes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Forwarded message:
From:     Self <JPTE-TTK/MRAIR>
To:       
Subject:  Kerdes
Date:     25 Mar 94 18:36:23

TIPPelok !

Hogyan lehet NewsGroup-bol kepet lehivni ?
Fontos !


+ - Kerdes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

TIPPelok !

Hogyan lehet NewsGroup-bol kepet lehivni ?
Fontos !



AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS