Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KORNYESZ 74
Copyright (C) HIX
1995-05-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 DISTRIBUTION STATUS (mind)  37 sor     (cikkei)
2 Atomeromu indulatokkal (mind)  22 sor     (cikkei)
3 Re: Elektromos autok (mind)  86 sor     (cikkei)
4 Gazvezetek (mind)  22 sor     (cikkei)
5 A Balaton es a szennyviztisztitas (mind)  38 sor     (cikkei)
6 Szokoly Gyulanak elektromos auto ugyben (mind)  29 sor     (cikkei)
7 Vilagbirosag Akcio (World Court Project) (mind)  144 sor     (cikkei)

+ - DISTRIBUTION STATUS (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

SMTP.KORNYESZ     DISTRIBUTION STATUS INFORMATION      05/19/95 03:11:4
1
> =======================================================================

DISTRIBUTION ID: SMTP.KORNYESZ.9379
SUBJECT        : *** KORNYESZ *** #73
DATE  SENT     : 05/19/95        TIME SENT: 03:10:00
> =======================================================================

YOUR MAIL WAS NOT DELIVERED FOR THE FOLLOWING REASON:

SNADS STATUS  : 000C
EXPLANATION   : SNADS REQUEST PURGED

> =======================================================================

RECIPIENT      : AMGHQ1.PRACZKO1
LAST NAME      : PRACZKO
FIRST NAME     : TAMAS
MIDDLE INITIAL :
INITIALS       :
NATIVE NAME    : AMG/AMGHQ1/PRACZKO1
COUNTRY        : US
ADMD           : TELEMAIL
PRMD           : HOECHST
ORGANIZATION   :
ORG UNIT 1     :
ORG UNIT 2     :
ORG UNIT 3     :
ORG UNIT 4     :
DDA            :
TITLE          :
DESCRIPTION    :
USERDATA       :                                          PRACZKO1     
                                 NA0930117015PRACZKO         TAMAS     
           4 CHATHAM,N.J.        UNITED STATES       L
TELEPHONE      :
+ - Atomeromu indulatokkal (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Laci (the slaughterer)

Vajon teljesen alaptalan az atomeromuvektol valo felelem?
Eliszem, hogy ma mar nagyon biztonsagos technologiakat alkalmaznak, szinte 
biztonsagosabb egy atomeromu mellett lakni, mint tavol tole, de azert 
hallottunk mar balesetekrol. Tevedni emberi dolog, es emberek tervezik az 
eromuveket, valamint emberek mukodtetik. Nomeg van egy regi hagyomanyokkal 
biro nepszokas, a haboru, amikor sokminden megtortenhet. A kozelmultban, meg 
a szerb-horvat osszecsapasok csucsidoszakaban Magyarorszagot nemhivatalosan 
felkertek, hogy sziveskedjen tartozkodni a horvatok tamogatasatol, mert Paks 
kituno celpont. Igaz, hogy ez akkor komolytalan fenyegetes volt, de az ember 
neha a komolytalan dolgoktol is megijed, mert eszebe jut, hogy ezt egyszer 
meg komolyan is mondhatjak...
Bocs a filozofalasert, de en is feltem a sotettol kiskoromban. Te biztos 
mentes vagy ilyen infantilis tulajdonsagoktol, jo neked.

Mas szemszogbol nezve a dolgot: van arra vonatkozo informaciod, hogy mennyi 
idore eleg a nuklearis "tuzeloanyag" ? Nekem fogalmam sincs rola, ugyhogy 
halas lennek, ha megirnad!
Koszi

Toth Ferenc (a szelsozold)
+ - Re: Elektromos autok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves kornyeszek!

Szokoly Gyula kerdezte a napokban, hogy valoban olyan jok-e nekunk az
elektromos autok. Talan par szot en is hozzafuznek a temahoz, amely a
mult heten valt fo"hirre'.

Eloszor a New York Times hozta a majus 9-i cimlapjan, hogy harom kutato
a Carnegie Mellon Egyetemrol (Pittsburgh, PA) azt allitja, hogy az
elektromos autok kornyezetre valo hatasa joval nagyobb annal, amit elso
latasra gondolunk (es ez a hatas kozel van a nullahoz, legalabbis a
"nagykozonseg" szemeben). Ugyanis ezek az autok a jelenlegi, sot meg a
celtechnologiaval is tobb szaz kilogramm olmot tartalmaznak (fognak
tartalmazni) az auto meghajtasahoz szukseges akkumulatorokban. Mivel
ezaltal jelentosen megnovekszik az olom iranti kereslet, varhato, hogy
az olomkibocsatas is megno (a levegobe es a talajba elsosorban), hiszen
a banyaszas, feldolgozas, visszaforgatas (recycling) fazisok mind
veszteseggel jarnak. A megnovekedett olomkoncentracio viszont a
csecsemokben IQ-csokkenessel es viselkedeszavarokkal jar, ez bizonyitott
teny. (Ja hogy Mexikoban vannak az olomfeldolgozok? ) Ahogy a tanulmany
egyik szerzoje, Lester Lave nyilatkozta, generacionk egyik legnagyobb
vivmanya, hogy olommentes lett az uzemanyag (az USA-ban es meg sok
orszagban legalabbis), es csokkent a csecsemok/lakossag verenek
olomszintje. Ha most olmot bocsatunk ki megnovekedett mennyisegben az
elektromos autok okan, akkor a dolgokat visszaforditjuk. 

Sajnos az alternativ akku technologia sem nez ki rozsasabban: egy
nikkel-kadmium akkumulatorban "csak" a nikkel es a kadmium veszelyes
hulladek. Raadasul a NiCd ketszer dragabb az olom-savasnal.

Kb. ez a lenyege a tanulmanynak. Legalabbis ennek a tanulmanynak, mert
meg lesz folytatasa, az biztos. Nyilatkozott ket szerzo a CNN-nek, a
BBC-nek, egy rahedli radio- es TV-allomasnak, minden nagyobb amerikai
ujsagnak, az International Herald Tribunnek, a Discovery Channel-nek,
hogy csak parat emlitsek. A teljes tanulmany egyebkent penteken, majus
19-en jelenik meg a Science folyoiratban. Minden szepen le van vezetve
benne szamokkal, sot eleg konzervativan. Nincsenek benne csusztatasok.

Sz. Gyula megjegyzi, hogy talan az elektromos autok legszennyezese nem
is kisebb, mint a benzinhajtasuake, mert az elektromos aramot is elo
kell allitani valahogy. Szerintem is, sot a hoeromuvek egy jo resze itt
az USA-ban is szennel es koolajjal uzemel. Egyebkent a U.S. Congress
General Accounting Office-sza (GAO) nemregen keszitett egy tanulmanyt,
amelyben szamokkal segitve allitja, hogy valoban nem kisebb az
elektromos autok legszennyzese, mint a "hagyomanyos" autoke.

Egy masik kerdes, amirol nem esik szo a fent emlitett tanulmanyban, hogy
mennyire biztonsagosak ezek az elektromos jarmuvek. Egyreszt nagyon
konnyu, kompozit anyagokbol keszulnek, es ha't nem a szerkezeti merevseg
volt az elsodleges tervezesi szempont. Tovabba, ki szeretne a szo szoros
ertelmeben naponta orakat ucsorogni 500 kg akkumulatoron (pl. a
zaszloshajonak szamito GM Impact-ben ennyi van, es az auto kozepso
reszen helyezkedik el). Arrol nem is szolva, hogy ki szeretne egy ilyen
jarganyban kozlekedesi szerencsetlenseget szenvedni, amikor az
akkumulatorban levo sav, ugye, meg egy 500 kg-os akku, mint egy
torpedo...

Tovabbi szempont az elektromos autot vasarlo szempontjabol, hogy a
radio, futes, ne adj' isten legkondicionalas (talan kerdezzuk meg az
L.A. kornyekieket, ahova ezeket szanjak elsosorban, hasznat latjak-e a
legkondicionalonak ;-)) jocskan lemeriti az akkumulatort. Most fejbol
nem tudom, de az Impact-ben valamelyik eleve nincs is beepitve, talan a
radio?
Es mindez tobbszor annyiert, mint amennyiert egy hasonlo kaliberu
benzines autot kaphat az ember. Pl. a Chrysler Voyager elektromos
valtozata vagy $60 ezer lesz, ha lesz.

Csoda ezek utan, hogy az autogyarak, akiket nincs szandekomban
vedelmezni, irtoznak me'g az elektromos auto gondolatatol is? 

Persze rengeteg a kerdes, kevesebb a valasz. Ez tulajdonkeppen egy
eletciklus-analizis (Life Cycle Analysis) problema. Eleddig azt
figyeltuk, hogy ne jojjonek ki gazok az autok kipufogojan, holott a gond
nem a hasznalat soran jelentkezik az elektromos autoknal (de ott is,
lasd pl. biztonsag), hanem pl. a gyartas folyaman. Folytatas kovetkezik.

Udvozlok mindenkit,

Horvath Arpad

U.i.: A harom szerzo, Lester Lave, Chris Hendrickson es Francis
McMichael, hisz a szamokban is es a tanulmanyok kozvelemeny formalo
hatasaban is. Mindharman mentoraim, naluk irom a doktorimat, es
kozremukodtem az elektromos autok kornyezeti hatasairol szolo, fent
emlitett tanulmanyban. Mindez egy kutatocsoport kereteben tortenik, amit
Green Design Initiative-nek hivnak, es egyetemi-ipari-alapitvanyi
konzorciumkent mukodik a Carnegie Mellon Egyetemen.
+ - Gazvezetek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Laci (a slaughterer) altal emlitett gazvezetek a XI-XXII. kerulet-
ben van, lattam a fenykepet, alig nehany meterre menne a lakohazak-
tol. Nem tudom, mennyire alapos a felelmuk, ugy emlekszem, valahol
a XVI. keruletben evekkel ezelott tortent olyan gazrobbanas, ahol
olyan haz dolt romba, amibe a gaz nem is volt bevezetve, de az utcai
vezetekbol az beszivargott a pincebe. Az is foldgaz volt. Itt a la-
kok, hogy ugymondjam a realitasokbol, azaz a szokasos slendrian ki-
vitelezesbol indulnak ki, ami noveli a veszelyt. Az emberek masik
problemaja az ertekcsokkenes, akarhogy is, ha valaki kesobb el akar-
ja adni a hazat, es nem tudja, mert a "hulye vevo" nem akar a gazve-
zetekre rakoltozni, akkor a "vevo hulyesege" rajta csattan es ez
nem fair. Ertekcsokkenes cimen tehat karteritest kell adni, de erre
csak nehany szazalek erejeig hajlando a kivitelezo es a megrendelo,
ami "nem szignifikans". Ezeket a dolgokat elore meg kellett volna
beszelni az erintett lakossaggal, de az onkormanyzatok ezt elmulasz-
tottak, amikor kiadtak az epitesi engedelyt, pedig ehhez meg a Gaz-
muvek is felajanlotta allitolag a segitseget.

Az atomeromuveknek egyebkent en is hive vagyok, de lakott helytol
tobb kilometerre.

Hidas Pal
+ - A Balaton es a szennyviztisztitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Meszaros Laci,
keszseggel elismerem, hogy egy szennyviztisztito megepitese nem 
egyszeru, es foleg nem olcso dolog, de en igazan arra szerettem volna 
ravilagitani, hogy vegre el kellene kezdeni a Balaton megmenteset, 
mert mar most is keso. Penz pedig van, csakhogy akik a beveteleket 
besoprik, azokat a legkevesbe sem erdekli a Balaton sorsa, jovoje, 
kezdve a felkomfortos leromlott nyaralokat feketen kiado nyugdijas 
neniktol, a meregdraga, de legalabb szinvonalas panziok tulajdonosain 
keresztul, az onkormanyzati penzeket elsibolo korrupt tisztviselokig 
bezarolag. Persze amig az idegenforgalmi bevetelek jelentos reszet az 
allam nyeli el, addig termeszetesen jelentos allami beruhazasokra is 
szukseg lenne, csakhogy ilyenkor jon a mindenkori penzugyminiszterek 
jol bevalt sirankozasa; nincs ra penz sajnos. El tudom kepzelni, hogy 
abbol a hirhedtte valt 12 milliard forintbol mennyi kornyezetvedelmi 
beruhazast lehetne elkezdeni. 
Mellesleg nem vagyok biztos benne, hogy a nagy kozponti 
szennyviztisztitok olcsobbak lennenek, mint a kisebbek, de nem vagyok 
tajekozott ez ugyben; lehet, hogy neked van igazad. 
Ami pedig a buzt illeti: nap mint nap elkerekparozom a nemreg 
megepult, Cso~mo~r kozseg szennyvizet feldolgozo tisztito mellett, 
buzt eddig meg nem ereztem, talan majd nyaron :-) A tisztitott 
szennyvizet a csomori-patakbol felduzzasztott kis toba engedik, a 
tavon vadkacsak uszkalnak, kecskebekak brekegnek, a to partjan pedig 
harom mocsari teknost talaltam nemreg. Persze en sem innek belole, 
de olyan nagyon koszos azert csak nem lehet, ha az allatvilag egy 
nehany peldanya betelepult alig ket ev alatt.
A szomszedos Kistarcsa jelentos resze me'g ma sincs csatornazva, a 
szippantos autok tartalmukat a falutol 300 meterre, egy nyilt godorbe 
uritik, ahol iszonyatos buzt eregetve szep lassan kiszarad. Na arra 
nem is szoktam biciklizni! :-)
Ezzel is csak azt szeretnem alatamasztani, hogy az onkormanyzati 
vezetokon (es persze a lakossag hozzaallasan) igen sok mulik.
A Balaton turisztikai vonzerejet pedig a parton hevero haltetemek, 
a vizben uszo zoldeskek, habos algacsomok, meg a furdes utan 
kovetkezmenyesen fellepo allergias borgyulladas csokkentik csak 
igazan.

Udv:            Pauli Lajos
+ - Szokoly Gyulanak elektromos auto ugyben (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Gyula!

    Az elektromos autokrol irt felelmeidnek egy resze jogos az 
ismereteim szerint, mert valoban nem merheto meg fel, hogy az 
elektromos aram eloallitasakor mennyi szennyezodes kerul a levegobe. 
Tovabba az sem megnyugtato, hogyan lesz megoldva a nagytomegu olyan 
hulladek feldolgozva, ami az uj technologia miatt fog keletkezni.
    Azonban azon felelmetol, hogy egy esetleges balesetkor a 
`nyakunkba omlik a sav` mar nem kell tartanod. Ugyanis ezekben az 
autokban marma sem a klasszikus olomakumulatorok vannak, ahnem 
olyanok amikben az elektrolit zselesitve van. Tovabba az olom sem 
szennyezi a kornyezetet, mert nem olomtartalmuak ezek a cellak, hanem 
pl Na v. Ni. Valamint a mostani legmodernebb akumulatorok mar elegge 
toresalloak is.
    Szoval nem teljesen olyan sotet a kep, mint ahogy az az elso 
pillantasra tunik, de valoban vannak olyan problemak, amlyek 
megoldasra varnak.
    Egyebkent szerintem meg nem eldontott teny, hogy az elektromos 
arame a jovo, mert nem szbad lemondani mas alternativ forrasokrol 
sem, mint pl novenyi eredetu alkoholok stb.. Az aramnak akkor van 
lehetosege, ha megoldhatova valik a Napfeny jobb hatasfoku 
atalakitasa, mert igy akar kozvetlenul hajthatova valnak a jarmuvek 
es csak rovid tavra (pl. ejszakai uzem) kell bennuk az energiat az 
akumulatorokban tarolni.
    Meg egy utolso megjegyzeskent en valamifele hibrid uzemre teszem 
le a voksom a kozeljovot illetoleg.

Udvozlettel:
            Attila
+ - Vilagbirosag Akcio (World Court Project) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Vilagbirosag Akcio
                     (World Court Project)


A vegyi es a biologiai fegyvereket mar betiltottak, mert

--  gyilkoljak a polgari lakossagot
--  idoben es terben korlatok koze nem szorithato szenvedest okoznak
--  megmergezik es elpusztitjak a kornyezetet, az eletfelteteleket
--  a semleges allamokat sem kimelik.

Mindez az atomfegyverekre is igaz, raadasul felfoghatatlan robbanohatasuk
van es generaciokon at megmarado radioaktiv mergezest okoznak.
Elmondhatatlan tragediaval fenyegetik az egesz emberiseg letet.

Lehet ez torvenyes? Tobb mint 11.000 jogasz szerint semmikepp!
Nekunk es utodainknak jogunk van az atomhalal remetol szabadon elni.

Legfobb ideje, hogy a nuklearis fegyvereket is torvenyen kivul helyezzek!

Erre torekszik a Vilagbirosag Akcio.

Most komoly esely van ra, mert mar napirendjere tuzte es 1995 nyaran kezdi
vizsgalni a nuklearis fegyverek torvenyesseget a Vilagbirosag.

Mar tobb mint 100.000.000 ember fejezte ki alairasaval azt a lelkiismereti
meggyozodeset, hogy az atomfegyverek erkolcsileg elfogadhatatlanok!

Az Egeszsegugyi Vilagszervezet (WHO) 1993-as kerdesfoltevese utan 1994
decemberben (az atom-lobby 43 ellenszavazata ellenere, 78 allam
szavazataval, 38 tartozkodas mellett) az ENSZ Kozgyulese is felkerte a
Vilagbirosagot, hogy foglaljon allast.

A Vilagbirosag (a hagai szekhelyu Nemzetkozi Birosag) a legfelsobb biroi
hatalom a vilagon. Dont a nemzetkozi jog kerdeseiben es az allamok kozti
vitakban.
A Vilagbirosag altalaban csak kormanyokat vagy ENSZ-kepviseleteket enged
tanuskodni.

Most eloszor figyelembe veszi az egyes emberek lelkiismereti
megnyilatkozasait is, amelyeket a Vilagbirosag Akcio tamogatoi gyujtottek
ossze vilagszerte. A bizonyos fegyvereket es haborus modszereket megtilto
hagai es genfi egyezmenyek ugyanis eloirjak, hogy a fegyverrendszerek
megitelesenel a kozossegi lelkiismeret parancsat ervenyesiteni kell.

Az Akciot mar tobb mint 600 szervezet tamogatja: pedagogusok, kozgazdaszok,
orvosok, egeszsegugyi dolgozok, mernokok, tudosok, epiteszek, munkasok,
filozofusok, nok, diakok stb. kulonfele nemzetkozi bekeszovetsegei,
valamint tobbek kozt az Anglikan Pacifist Fellowship, Campaign for Nuclear
Disarmament (CND), EarthAction, Friends of Earth International, Greenpeace
International, International Fellowship of Reconciliation (IFOR), Iona
Community, Pax Christi, Quaker Peace & Service, World Conference on
Religion and Peace (WCRP), tovabba Justitia & Pax bizottsagok, Beke Nobel-
dijasok es vallasi vezetok (a Dalai Lama, Desmond Tutu del-afrikai ersek,
es szamos puspok kulonbozo felekezetekbol).


Az atomhalal utodainkat is fenyegeto reme ellen szukseg van az On
tamogatasara is!

1.
A mellekelt Nyilatkozat levlap (vagy egy sajat maga altal irt nyilatkozat)
alairasaval On is elomozdithatja a nuklearis fegyverek torvenyen kivul
helyezeset!

Kerjuk, kuldje a kitoltott nyilatkozatot a megadott cimre: World Court
Project (Hungary), BOCS Alapitvany, 8003 Szekesfehervar, Pf. 7. (Kuldheti
levlapkent, vagy - akar tobbet egyutt - boritekban is.)

2.
Segitsen masoknak is, hogy tudomast szerezhessenek a Vilagbirosag Akciorol.

Ez az ismerteto, valamint a Nyilatkozat levlapok masolhatok, illetve a
bekuldott Nyilatkozat hatlapjan kerheti - a darabszamot kitoltve -, hogy
kuldjunk Onnek tovabbi lapokat (a kert darabszam negyedet kuldjuk, mivel
egy Vilagbirosag Akcio lapon negy Nyilatkozat van).

3.
Ha szeretne segiteni a Vilagbirosag Akcio magyarorszagi es kelet-europai
erosodeset, adomanyat a BOCS Alapitvany, 299-98032 - 689-013003-5 (OTP Bank
Rt. Varosi Fiok, Szekesfehervar) szamlaszamara fizetheti be.

(Legegyszerubb atutalasi betetszamlarol utaltatni vagy bankban sarga bianco
csekken befizetni, de lehet rozsaszin postautalvanyon is kuldeni penzt a
bankszamlara. Keres eseten kuldunk csekket.)
A befizetesek levonhatok az adobol (az APEH Fejer m. Ig. 7741372366/1994.
sz. hatarozata alapjan, a jogszabalyok megszabta mertekig).


A Vilagbirosag Akcio fo szervezoi:
- a Jogaszok Nemzetkozi Szovetsege a Nuklearis Fegyverek Ellen (IALANA,
International Association of Lawyers Against Nuclear Arms),
- a mar egy evszazada mukodo Nemzetkozi Bekeiroda (IPB, International Peace
Bureau)
- es a Fizikusok Nemzetkozi osszefogasa az Atomhaboru Megelozeseert (IPPNW,
International Physicians for the Prevention of Nuclear War).

- Magyar nyelven a BOCS Alapitvany
8003 Szekesfehervar, Pf. 7. Fax: 22-319701. E-mail: 
Reg.: Pk 61.745/1994/6. Banksz.: 299-98032 - 689-013003-5 OTP Bank Rt.
Szekesfehervar
Motto: "A tehen a medvevel legel, kicsinyeik egyutt heveresznek. Nem art,
nem pusztit senki." (Izaias profeta 11,7)


- - - - - - - - - - - - -

Kozossegi Lelkiismeret Nyilatkozat
(Declaration of Public Conscience)

Nev (nyomtatott betukkel):

Cim:

Telefon (ha jobban egyutt kivan mukodni az Akcioval):

Mely lelkiismereti meggyozodesem, hogy a nuklearis fegyverek erkolcsileg
elfogadhatatlanok. Kerem, e nyilatkozatomat ajanljak a Vilagbirosag
figyelmebe.
(It is my deeply held belief that nuclear weapons are morally wrong. I wish
my Declaration of Conscience to be brought to the attention of the World
Court.)

Alairas:

- - - - - - - - - - - - -

Kerem, kuldjenek cimemre tovabbi ................ db Nyilatkozatot, hogy
masok is alairhassak.

- - - - - - - - - - - - -

Kerem, kuldjenek ................. db csekket adomany befizetesehez.

- - - - - - - - - - - - -

Hogy segitsem a Vilagbirosag Akcio erosodeset Magyarorszagon es
Kelet-Europaban, befizetek

 ..................... Ft adomanyt a BOCS Alapitvany szamlajara (299-
98032-689-013003-5 OTP Szekesfehervar Varosi Fiok).
(A befizetesek a jogszabalyok megszabta mertekig levonhatok az adobol).

- - - - - - - - - - - - -

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS