Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 88
Copyright (C) HIX
1998-07-21
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 hozzaszolas + kerdes! (mind)  21 sor     (cikkei)
2 Autos problemak (mind)  46 sor     (cikkei)
3 re: tesztpalya (mind)  9 sor     (cikkei)
4 hasznaltauto-vasarlas (mind)  40 sor     (cikkei)
5 > segitsege. Szinten ide tartozik, hogy (nagyritkan) ha (mind)  21 sor     (cikkei)
6 Wankel-motor (mind)  25 sor     (cikkei)
7 Autovasarlas 2. (mind)  151 sor     (cikkei)

+ - hozzaszolas + kerdes! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Hozzaszolnek a Hummeres temahoz. Hallottam hogy a tengelutav azert
szeles hogy egyezen a teherautokeval es ugyanarra a szallitora
ramehessen. Az igazsag az hogy azert olyan szeles es azert van a z auto
sarkaiban a kereke, legjobb tudason szerint hogy az utasok nagyobb
biztonsagba legyenek ha aknara futnanak. Amugy hallottam arrol is
hogyazert olyan szeles mert azt a fajata tengelyt mar gyartottak 
valamihez.

Kerdesem-> Mi tortenik ha en lemegyek a Balatonra autoval es en ugy
gondoltam hogy autoban szeretnek aludni ,persze valahol a falu szelen
vagy valami olyan helyen ahol nem zavaro ,szoval nem  a metrropolisban.
Lenyeg hogy nem fog-e megbuntetni erte a rendor /persze ha szabalyosan
parkolok meg miegyeb/ es ne vegyuk figyelembe hogy rendes-e hanem mint
normalisan egy rendor mit tesz. Masik hogy jogilag minek nyilvanul ha en
megallok az utommal szabalyosan es benne alszom ,lehet-e vagy egyeb 
,vegulis ez surun.Ja tapasztalatok is erdekelnek!
			Valaszotokat elore Koszonom! ,akar maganlevelben is!
						ARI Balazs
cim> 
+ - Autos problemak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Titeket nem bosszant, hogy lemosatjatok az autotokat kb. 1000 forintert
es a kovetkezo utcaban, egy perc mulva, a locsolokocsi nyomaban ismet
tiszta kosz lesz?

Vagy nem bosszant, hogy az osszes ut honapokig fel van bontva Budapesten es
szinte lehetetlen kozlekedni?

Nem bosszant, hogy az autopalya epitok/tulajdonosok a perveszteseik
ellenere is folyamatosan emelik azokat az autopalya dijakat,
amik mar a kezdetekkor is irrealisan magasak voltak, gyakorlatilag
a vilag osszes tobbi orszagahoz kepest?

A IX. keruleti onkormanyzat siman adott ugy engedelyt filmforgatasra,
hogy a Ferenc korut korul az osszes mellekutca fel van bontva,
szinte lehetetlen a parkolas es raadasul engedelyeztek a filmeseknek,
hogy a Tompa utcaban meg hasznalhato osszes parkolohelyet elfoglaljak
2 napra (kb. 100 parkolo), igy az osszes ott lako autost sikerult
kiturni. Es meg azt sem mondtak, hogy bocs.

Az Onkormanyzatok azt szorgalmazzak, hogy az autok ne az utcakon
parkoljanak. Epult is a Mester utcaban egy parkolohaz. Mit gondoltok
mennyi a havi parkolasi dij? 24 ezer forint. Szep mi?

Tudnek meg tobb oldal ilyen naponta bosszanto dolgot is felsorolni,
de nem teszem.

Sokszor az az erzesem, hogy a fopolgarmesterunk es egyeb vezetok
kulonosen nagy gondot forditanak arra, hogy szandekosan basztassak
az autosokat.

A Magyar Autoklub pedig nem tesz semmit ez ellen, pedig tanulhatnanak
mondjuk a nemet autoklubtol, ha meg nem tanulnak, szerintem semmi
szukseg nincs rajuk.

Szoval egy szonak is szaz a vege, kellene csinalni egy olyan orszagos
autos/motoros erdekvedelmi szervezetet, amelyik nem fel a kemeny
fellepestol. Nem tudom, hogy kellene megszervezni es hogyan kellene
mukodtetni, ahhoz, hogy "felsobb szinten" is elfogadjak az akaratukat,
de ez igy nem mehet tovabb.

Szerintetek lehetne tenni valamit?

Udv,
Gabor
+ - re: tesztpalya (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>
>A felnapos tanfolyam 9000-Ft, az egesznapos pedig a duplaja.
>A Porche Hungary-nal kellene erdeklodni mert ok epitettek. Azt hiszem meg
nem u
>zemel rendesen. Azt hiszem autot adnak ezert a penzert.
>
>

Milyen autot? Esetleg GT.-t :) ?
+ - hasznaltauto-vasarlas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Mig a masikkal veszkodtem, megjott az uj #Auto is, benne
Fogash vasarlasi tanacsaival. Egy-ket dolog szemet szurt benne.
(a tudasat nem megkerdojelezve)

> Lopasra nem fizet, uvegkarra nem fizet,
> osszetorni meg nem akarom. Ha mas jon nekem, azt allja a
> kotelezo, szoval.... (na ide pl. varom az erveket pro es kontra)
Total egyetertek, plusz egy csomo kocsira nem is hajlandok a biztositok
kotni semmit a kotelezon kivul, esetleg irrealis aron.

> Sikban vannak-e a szomszedos elemek?
A karosszeria-elemek nem pontos illeszkedese ex-szoci autoknal
mar-mar eloiras, leven, hogy uj korukban se voltak pontosak. Ergo:
preciz illesztes=tuti, hogy javitva volt a kaszni :) Csak meg kell
nezni a mi kockank bal elso ajtajat. Azota csukodik olyan jol, amiota
a szel egyszer kitepte a kezembol es majd leszakadt, amikor elore-
vagodott. A szerelo meg egy igen lelkiismeretes srac, aki hiusagi
kerdest csinalt abbol, hogy jobb legyen, mint uj koraban volt :)

>Milyen az aksi? Ha kiviragzott rajta a saletrom, nem tul jo jel.
Na, en ugy tudom, hogy minden akksi viragzik, leven, hogy 
olom-nem olom csatlakozas van. Vagy elmaradtam a technikai
fejlodestol?

>A gondozasmentes (zseles) aksik jobban birjak
Ha nem tudnam, hogy a motorcsonakokban regesreg zseles akkuk
vannak (a razasbiztonsag miatt), akkor tavaly nyaron el kellett volna 
hinnem az akkumulatorszakuzlet szakeladojanak, hogy ilyen allatfajta
nemhogy nincs, de nem is lehetseges. Ld fent a technikai fejlodesemrol
szolo reszt :) Egyebkent tenyleg sokkal jobbak. Szoval, erdemes addig
keresni, amig olyan boltot talal az ember, ahol hajlandok elhinni neki, 
hogy van ilyen :) Viszont: lehet, hogy feszszabalyzot is kell cserelni, 
mert az akku gyartoja csak akkor vallal garanciat, ha az altala elfogadott 
minosegu vedi az akkut. Ezek a dobozok ugyanis egyreszt zartak, 
masreszt a zsele sem tud csak ugy kedelyesen felforrni, ha kinyekken a 
feszszabalyzo. Es akkor az akku elobb-utobb eldurran es meglehetosen 
ronda munkat vegez. Mindezzel egyutt is megerik az arukat.

Tisztelettel
Csussz
+ - > segitsege. Szinten ide tartozik, hogy (nagyritkan) ha (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

^^^^^^^^^^^^^^
> is lehet venni reszletre. Jo tudni, mekkora kezdo befizetest,


Hello !

A fenti kijelentessel vitatkoznek, ugyanis most vettem egy hasznalt autot,
es elotte alaposan vegigjartam a kornyek osszes kereskedojet. Szerintem
szinte mindenhol lehet hitelt kapni hasznalt kocsira, esetleg nehany helyen
nem erdemes. Hasznalt kocsit vasarloknak tudnam tanacsolni, hogy ne
hasznaltauto-kereskedesekben, hanem inkabb markakereskedesekben probaljanak
vasarolni, utobbiak eleg sokat nyernek az uj autok eladasan, nem akarnak a
hasznaltakbol meggazdagodni. Altalaban a hiteleik is kedvezobbek,
termeszetesen hasznalt kocsit is beszamitanak (hasznaltba is), igaz
altalaban nem tul nagy a valasztek.

En most csereltem ki a 2107-es Lada-mat egy Renault 19 1.4ie 3 ajtosra.
('94) Ha valakinek van tapasztalata, szivesen olvasnam.


Zotya
+ - Wankel-motor (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Tegnap lattam a helyi hiradoban, hogy van egy kanadai ceg aki ujra akarja
eleszteni a Wankel-motort. Az alapotlet ugyanaz de az ujdonsag, hogy
szenszalas muanyagbol (ezert nem vallalok felelosseget a manus csak carbon
fiber technology-kent emlegette) lenne az egesz. A szamitasai szerint egy
kb 100 fontos (kb 45 kilo) motorbol 100 loerot tudna kicsiholni ekeppen,
ami eleg fantasztikusan hangzik. Azt mondta a tervezo, hogy az otlet mar
regota fekszik nala talonban, de csak most lett aktualis mert ez a muanyag
regebben eszmeletlen draga volt, de most valaki kitalalt egy eljarast
amivel kb 40-edannyiba kerul a gyartas es igy mar boven megeri. Egyelore
kis repulogepmotorok gyartasaval akar foglalkozni, de nem zarta ki a
kocsikra valo kiterjeszkedest sem. Ilyenkor sajnalom, hogy nincs
folosleges parszazezer dolcsim, mert beruhazokat keresett a pali. Meg
akkor is megerne ha kesobb egy nagy gyar felvasarolna a technologiat, hogy
elsulyessze, mert ugyebar nem eri meg tul jo dolgokat gyartani (kulonben
nem kene mindig ujat venni, vagy a regit megcsinaltatni megcsinaltatni,
ami a nagy penzt hozza).
Szoval mi a velemenyetek a dologrol?

Zsolt Lele
Department of Anatomy and Cell Biology
University of Saskatchewan
Saskatoon, SK
Canada
+ - Autovasarlas 2. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Az elozo reszben attekintettuk a gepkocsivasarlasnal a kocsi allo
helyzeteben megvizsgalandokat. Most azt probalom osszeszedni,
mire figyeljunk az elinditasnal, a probanal, ill utana.
Autopiacokon a kocsi motorja legtobbszor meleg, igy a
hideginditasrol (sajnos) nem kapunk infot. Melegen, rovidebb
allas utan normalis, ha egy kicsit hosszabban (2x 3-4
fordulatnyit) kell inditozni. A motort leallitva, majd azonnal
inditozva a gazpedal erintese nelkul kell azonnal indulnia a jol
beallitott motornak. Hirdetesre menve a motornak hidegnek kell
lennie. Ha meleg (elomelegitettek!), akkor valoszinuleg hidegen
nem, vagy nehezen indul. Gyanus! A hidegseget a motor
nezegetesekor el lehet donteni, a vizcso, vagy a kipufogo csonk
(ovatosan!) megerintesevel. Hideg inditaskor kis fust johet, ill
a dieselek hidegen keves feher fustot eregethetnek. Melegen
egyiknek sem lehet lathato fustje. Hallgatni kell a motort.
Egyenletes-e az alapjarat? Hogyan reagal a gazadasra? Ha hirtelen
gazt adva eloszor UUUUUUUUUUUUUhang hallatszik, csak aztan porog
fel, akkor jo kopott a motor, a veget jarja. Kopogas johet a
ftengelycsapagyaktol, ez felporgeteskor, vagy a ford.
visszaejtesekor elhallgathat, amugy alulrol hallatszik. A
felulrol jovo kopogast a vezermu adja. A hidr. kiegyenlitesuek
alt. csak hidegen kopognak, melegen elhagyjak. Ettol a motor meg
sokat elmegy. Az allitosak melegen csak csettegnek a kopogas
helyett, ha nem lapkas, akkor egy hezagallitas sokat segithet
rajtuk. De nem biztos. Olyankor szelephimbak, vezermutengely
csere. Lancos motornal erdemes a lancot is meghallgatni,
srsrsrsrsrsrsr hangja van, ha megnyult.
Ha semmilyen elrettento hanggal nem talalkozunk, johet a probaut.
Elsore a tulaj vezessen, mi csak figyeljunk. Ne a max.
gyorsulasra es a vegsebessegre legyunk kivancsiak, de ne is
aludjon el a sofor. Lenduletesen gyorsitva kapcsolja vegig az
osszes sebessegefokozatot, lehetoleg menjunk ki a varosbol. Nem
art, ha (legalabb rovid idore is) 100-120 kmh-ra is felgyorsit a
tulaj. Menet kozben elsosorban a hangokra kell figyelni. Milyen a
motorhang? Az eroatvitel hngos-e? Minden fokozatban, vagy csak
egy fokozatban? Milyen a valtas? Hangos, akadozo? Kerjuk meg a
tulajt, (egyenes uton!) engedje el a kormanyt. Raz? Elhuz? Ha
szep egyenesen fut a kocsi, akkor a futomu valoszinuleg rendben
van. Most elengedett kormannyal kezdjen el fekezni. Ha fekezes
kozben is iranytarto, akkor nincs nagy gond. 60-70 kmh-nal tegye
uresbe es guruljunk. Konnyen gurul? Csendben gurul? Ennel a
temponal a szelzaj es a legellenallas fekezo hatasa mar nem
jelentos, tehat csak alig szabad lassulnia a kocsinak, es
csendben kell futnia. Ilyenkor remekul hallani a morgo
kerekcsapagyakat, ha van ilyen.
Ha van lehetoseg, menjunk roszabb burkolatu utra. Itt vizsgazhat
az utaster (zorok, nyekereg, stb), es a futomu elemei. Nem
ormotlan nagyokbam de par godorbe erdemes belemenni, kopog-e
valami a futomuben? A probaut vege fele, ha tetszik az auto, el
kell kerni vezetesre. Uljon be a tulaj is, de probaljuk ki a
kocsit. Figyelni kell a semleges viselkedesre (nem huz, nem raz),
ill. a kezeloszervek (fek, kormany, valto) konnyu, pontos es
akadasmentes mukodesere. A valtonal a visszakapcsolasok is
fontosak, egyszer erdemes fel-le vegigskalazni mindet, ill. a
4->2, 5->3 kapcsolasokat. Sok futott km utan a 4->2 lesz a
legakadozobb muvelet. Ha ez hibatlan, de vmely masik akad, akkor
mar javitottak a valtot, 2-300 ezer km utan van a kocsi. (Amit
megerositenek az ulesek stb is).
Ha van lehetoseg ra, mutassuk meg szerelonek is az autot. Ha a
tulaj fazik egy ilyen atnezestol, akkor gond lehet az autoval,
legyunk ovatosak. A szerelo lehet a mi ismerosunk (jo ha az), de
semmikeppen ne az legyen, akit az elado ajanl. 10-20-eFt-ert
sokan sokmindent hajlamosak elmondani...O a fent emlitettek
atnezese mellett nemi megbontassal meg tudja josolni, hogy a
kozeljovoben milyen ktg-ekre szamithatunk. Megnezi a gyertyakat,
a vezermuszijat, a legszurobetetet. Egy muszeres olajnyomas-meres
megmutatja a fteng.csapagyak kopottsagat, a kompressziomeres a
hengertomitettseget. Ha van olajnyomas, de kompresszio nincs,
akkor valoszinugyuruzessel lehet segiteni a motoron, mert a
henger valoszinuleg nem tul kopott. Ez kb 20-30 eFt. Ha a henger
vallas (ez igazibol csak a heng.fej levetelekor fog kiderulni,
mert az endoszkop nem gyakori muszer a szervizekben), akkor furni
is kell. Ilyenkor johet az uj dugattyu-garn.,
fotengelykoszorules, csapagyak, es ezt mar nem biztos, hogy
100eFt betakarja. A meresekhez tartozik/hat a gorgos fekeromeres
es a lengescsillapito-vizsgalat. A kereket leveve latszik a
fektarcsak es betetek allapota, a dobot kicsit tovabb tart
szetszedni, de az sem tul bonyolult. Alulrol erdemes
vegigbongeszni a kulonfele gumiharangok allapotat, a javitasok,
fennakadasok nyomait, olajfolyasokat. Az itt leirt vizsgalat kb 1
ora alatt elvegezheto, ktg-ei szervizenkent valtoznak.
A szerelo nem azt mondja meg, hogy a kocsi jo-e, vagy sem! Arrol
tud infot adni, hogy kb. mennyit kell rakolteni a kozeljovoben.
Hogy ez az osszeg plusz a vetelar jo penz-e a kocsiert,
mindenkinek maganak kell tudni eldonteni. Adott esetben egy
levetkozott auto is lehet jo vetel, ha a varhato raforditasokkal
egyutt is jobban jovunk ki, mintha hibatlant keresnenk. Roncsot
azert csak olyan vegyen, akit nem tudnak nagyon "megvezetni",
legalabb konyit egy kicsit a temahoz.
A szerelo a velemenyet lehetoleg nekunk mondja el, ne a tulajnak.
A tulaj alt. tobbe-kevesbe tisztaban van sajat autojaval. Az
iranyarat azert mondja, mert szerinte mindent figyelembe veve a
kocsija annyit er. Alkudni persze lehet, de nem a hibakat kell
felsorolni, hanem mondani egy ajanlatot, amit mi megadnank erte.
Esetleg megkerdezni, mi lenne egy komoly ar a reszerol? Ha latja,
hogy komolyak a szandekaink, es tenyleg el akarja adni a kocsit,
ugyis enged valamennyit. Mindenesetre ovakodjunk a kocsi tulzott
dicseretetol. Ilyen, ennyit adunk erte. Kesz. Egyik autot sem
kotelezo megvenni, es egyik elado sem azt varja, hogy ocsaroljak
az autojat. Ne sertsuk meg az eladot. Ha szerintunk nem eri meg,
koszonjuk szepen, viszlat!
Eldontottuk, hogy az auto tetszik, minden szep, az ara is jo. Meg
kell nezni a kocsi azonositoit. Az alvaz- es motorszamnak
egyeznie kell a papirokon szereplokkel. A nyugati kocsikon
sokszor (Ford pl.) az alvazszam utolso 6-7 karaktere van a
motorba is utve. Az alvazszambol kiderul az evjarat, de el lehet
donteni, hogy 3-4-5 ajtosvagy kombi valtozatrol van-e szo, ill.
hol es mikor allitottak forgalomba a kocsit. Errol a
markakereskedok szivesen es alt. ingyen tajekoztatast adnak.
celszeru csak az alvazszamot elejuk teni, a tobbit mondjak el ok.
Mi pedig vessuk ossze a valosaggal. (A Fordomrol telefonos
alvazszam-kozles alapjan elmondtak, hogy Sierra 4 ajtos bordo
limuzin, 1.6 karburatoros motorral (mondtak a szamat), Saphir
felszereltsegi csomaggal adta at a nemetorszagi x kereskedo 1989
marc. 21.en. A sorrol feb19-en jott le. Es tenyleg ilyen!) Ha
elteres van, arra vonatkozo bejegyzesnek kell a forgalmiban
lennie. A kocsi uvegeiben megjelenik az uveg gyartasi ideje is.
Ez egy onallo sorban szerepel valahany pont es egy szam.
*****9          az  89 januart jelent. Ahogy fogynak a csillagok,
haladunk elore. Juniusnal nincs csillag, juliustol a szam UTAN
van havonta egy csillag. a  4***** az 84 ill. 94 decembert
jelenthet. Hogy a ketto kozul melyik, azt a tipus gyartasi
intervalluma alapjan lehet eldonteni. (Mondeo nem lehet 84-es
uvegekkel...) Az alvaz- es rendszam alapjan a rendorseg (asszem
ingyen?) megmondja, keresik-e a kocsit, tehat a tisztasagat is
lehet ellenorizni.
Ha mindent megneztunk, akkor lehet lefixalni a vetel
lebonyolitasat, a fizetes felteteleit. Lehet meg alkudozni a
bennhagyott elsosegelycsomag, haromszog, kormanybalta erdekeben,
a potkereket, emelot, es a kocsi tartozek-szerszamait koveteljuk
meg. Az adasveteli szerzodeshez formanyomtatvanyt minden
papir/nyomtatvanyboltban arulnak, megeri azt a 10-20 Ft-ot, amibe
kerul.Az sem baj, ha a vevonel "eppen"  van ilyen. A kocsi
megvetele utan a szerzodessel es a forgalmival meg kell kotni a
kot. biztositast, ezutan at kell iratni a kocsit a rendorsegen.
Kobcentinkent 9 (kilenc) forint, csekken kell feladni, aztan ujra
sorba allni. Az onkormanyzathoz a nevunkre vett auto
forgalmijaval kell menni, bejelenteni sulyadora.
Az uj auton ( ha nem hitelesitheto) erdemes azonnal
olajat-olajszurot csereltetni, ill. az allapotfelmeresen
tapasztaltak kijavitasat/javittatasat megkezdeni. Aztan boldogan
hasznalni....

Ha kerdes maradt, irjatok

Fogash
--
mailto:
http://www.tande.com/auto
http://www.auto.bdtf.hu/
http://hal2000.elte.hu/auto

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS