Sziasztok!
Kerlek segitsetek!
Keresem azt a Tango c. darabrol szolo fuzetet, amit az eloadason szoktak
az idos holgyek arulni. Termeszetesen mar voltam a szinhazban, de csak
sokara tudnek onnan hozzajutni, nekem pedig surgosen kellene. Fontos nekem
a dolog, kerlek segitsetek, ha tudtok!
Erte megyek, kifizetem, meg amit akartok
Hodosi Sandor
|
Kedves Kulturasok!
Szeretnem megszerezni(, de legalabb elolvasni) Paul Brunton magyarul megjelent
konyveit. (A Titkos Osveny megvan).
Kulonosen a A Joga Titkos Tanitasai c. konyve erdekel.
Szeretnek minel tobbet megtudni magarol az irorol is. (internet cim?)
Eddigi probalkozasaim: Szechenyi Konyvtar, Szukits Konyvkiado es Konyvkereskede
s.
Jo lenne, ha magam cimemre kapnam a leveleket, nehogy mas elhappolja! :-)
Elore is koszonom a segitsegeteket! Nador Laszlo
|
Nagy Andras: Don Juan
Egy hires irodalmi tortenet ujabb feldolgozasa kapcsan ohatatlanul felmerul a k
erdes: mennyiben kulonbozik a mar ismertektol az ujabb valtozat - hiszen, ha ne
m lenne mas, mi ertelme volna ismet megirni? Moliere-nel az istentagado csabito
trukkje a hazugsag s a hizelges: a holgyek fejet mindossze szepseguk magasztal
asaval s hazassagi igeretekkel csavarja el. Mozartnal sem "dolgozik" maskeppen
a hitetlen szoknyavadasz: am mint tudjuk, a zene demonikus hatalmat kolcsonoz s
zamara... Nagy Andrasnal alapvetoen mas a hoditas mikentje es oka, valamint a c
sabito Istenhez valo viszonya. Raadasul az itt babjatekos Sganarelle es a "bab"
Don Juan reflektalt viszonyban allanak a mitosszal, magyaran: allandoan tudata
ban vannak, hogy egy mitossza valt tortenet csapdaba esett szereploi, hordozoi.
A hires Don itt nem pusztan l'art pour l'art elvhajhasz: eleteben a pillanat s
zepsege feledteti a mulandosag iszonyatat. A hoditas a szorongas elfedesere szo
lgal, am a kej sem ad oly gyonyort szamara, mint a megadasra keszteto verbalis
meggyozes. Az erzeki zsenialitas hatasara a nok felfedezik onmagukban elnyomott
, valodi enjuket, am a test es lelek megtalalt szabadsagat azonmod el is veszit
ik, mivel rabjaiva valnak a felszabaditonak, s elvakult gyulolettel es szerelem
mel kovetik ot mindenhova. Don Juan pedig mint az odafigyelest rosszalkodassal
kiprovokalo gyermek allandoan az egre pislog: meddig turi el a bunt? Azert prov
okalja Istent, hogy szora birja: hiszen, ha buntet, akkor van. Am az Isten hall
gat. Talan, mert Don Juan nem mer szeretni, csak szeretkezni. Vagy valoban teve
dett, amikor az alvilag letebol Istenre kovetkeztetett, amikepp a Komtur szobra
allitja.
Nagy Andras szinhaza: szoszinhaz. Verbalis kaland, szellemi elvezet. Csiszar I
mre kamaraszinhazi rendezese nem probalja kulonleges latvanyelemekkel elterelni
a figyelmet errol az adottsagrol es a szineszek elvezetes jateka segitsegevel
kibontja, elmennye teszi az egzisztencialis ketsegbeesest humorral otvozo szo'o
zont. Ujvari Zoltan, aki hangulyozottan egyenisegevel es nem kulsejevel hodit,
sikeresen megbirkozik Don Juan irdatlan mennyisegu szovegevel, es osszetett len
yevel. Csaberejenek ket forrasat jol erzekelteti Donna Anna (Igo Eva) bizonytal
ansaga, hogy a bosszuallo miskarolo kest rendeltetesszeruen hasznalja-e, vagy p
edig a csabito nyelvet metelje-e le a segitsegevel. Istenkereso buja ura mellet
t foldhozragadt kontrasztkent haspok szolgaja (Szirtes Gabor) talalja meg a biz
onyossagot: van Isten, sohajtja, amikor csokoladet talal egy kabat zsebeben. Ke
t hoppon maradt lovag is keres, a puritan Don Ottavio (Mecs Karoly) es a bumfor
di parasztlegeny (Bregyan Peter) karddal es bottal uti Don Juan nyomat.
Nagy Andras fohose Istenben keresi azt, amit a nokben nem talal meg, a hianyzo
masikat. Nem hallja, mert nem hallhatja meg az o gondolatat visszhangzo Elvira
szavat, "Isten mibennunk ut tanyat, amikor mi egymas lelkeben-testeben tanyat
utunk". Pedig a kiugrott apaca (Varga Maria erzekeny alakitasaban) valoszinuleg
a megvaltast jelenthetne az arra ahitozonak. Am, ha Don Juan hinne benne, hova
lenne a hires mitosz?
A Thalia Tarsasag eloadasa a Merlin Szinhazban tekintheto meg november 6-an, 16
-an (du.3-kor), 25-en es 26-an.
|