Sziasztok!
A Bp., XI-kernek van egy ketheti (ingynes) lapja, az Ujbuda. En spec. nagyon
szeretem olvasgatni, mert mindig van benne valami erdekes. A VIII. evfolyam
18. szama (98. szeptember 2.) kozol egy cikket "Meg nincs vegleges
nyomvonal" cimmel. A cikket Deak Attila irta, en most itt is kozlom, mert
biztos sokakat erdekel.
"""""""""""""""""""""""""""""""""
' Az uj metro legyen keruletbarat'
Meg nincs vegleges nyomvonal
Az Ujbuda mar tobb alkalommal is foglakozott a 4-es metro budai
nyomvonalanak problemajaval, es teret adott azoknak a lakossagi ohajoknak,
hogy az uj metro legyen keruletbarat. Az itt lakok elsosorban azt szeretnek,
hogy a 4-es metro vegallomasa ne ez Etele-teren legyen, hanem a budaorsi
viragpiacon, es igy tobb varosresz: Ormezo, Gazdagret, Budaors lakosainak
kozlekedesi gondjai is megoldodnanak. Sajnos ugy tunik, a fovaros jelenlegi
vezetese ezeknek a polgaroknak az erdekeit figyelmen kivul hagyja. Lehet,
hogy nagyobb lakossagi osszefogasra lenne szukseg ahhoz, hogy ervenyesuljon
az itt elok akarata?
A Fovarosi Onkormanyzat vezetese augusztus 18-an sajtotajekozaton
ismertette legujabb terveit, amit meg az onkormanyzati valasztasok elott
mindenkeppen el akar fogadtatni a kozgyulessel.
- Egyet biztosan megigerhetek, nem ugy fogunk metrot epiteni, mint ahogy
azt elodeink tettek. Gondoljanak a Moszkva terre, ahol megeptettek a
metromegallot, de a felszinnel nem torodtek. Emiatt evtizedek ota hihetetlen
kaosszal kell egyutt elnunk - mondotta Demszky Gábor fopolgarmester. - Ez a
beruhazas megvaltoztatja a terseg felszini kozlekedeset, es nehany ev alatt
atalakitja az erintett terulet arculatat.
A metro teljes budai hosszan erintett terekkel es utakkal kapcsolatban a
fopolgarmester kifejtette: az elv az, hogy egyszerusiteni kell a
kozlekedest, es jelentos reszet a fold ala vinni. A szakertok azt valljak,
hogy ha peldaul a Bartok Bela uton egyszerre tobb villamost es autobuszt
latunk, az jelentosen rontja a varoskepet. A masik elv a 4-es metro
epitesevel kapcsolatosan: ahol lehetseges, novelni kivanjak a zoldteruletet.
Demszky Gabor arrol is szolt, hogy jelenleg hol tartanak az
elokeszitesben. A tervezesi munka egyik legrdekesebb resze, hogyan fog
kinezni a felszin a metro megepitese utan, hogyan valtozik a kozlekedes. A
Bocskai ut, a Kosztolanyi Dezso ter es a Moricz Zsigmond korter kivetelevel
valamennyi allomasra elkeszultek mar a vazlatok. Egyelore vizsgaljak a
Fehervari uti nyomvonal megvalosithatosagat: ez esetben nem a Kosztolanyi
Dezso teren, hanem a Fehervari uti piac kozeleben lenne egy metroallomas.
A metrovegallomason kivul az Etele teri oldalon alakitjak ki a BKV es
aVolan autobuszok vegallomasat. A meglevo aluljarobol kozvetlenul lehet majd
eljutni a metrohoz es az also szinten megepulo BKV autobusz-vegallomashoz. A
Budaorsi ut iranyabol erkezok az autopalya alatti aluljarokon keresztul
kozelithetik meg a metrovegallomast. A hoszzutavu tervek szerint az Etele
teren lesz a vegallomasa az 1-es villamosnak is. A kornyken
kerekpar-uthalozatot is kialakitanak. Az ezer autot befogado P+R parkolt a
Mechwart Andras Gimnazium sportpalyaja alatt harom szinten epitik meg.
A Tetenyi uton a metrovonal a Julius Meinl aruhaz mogotti park alatt
keresztezi a Tetenyi utat. Az allomas a park delkeleti sarkara kerul. Az
utasok mozgolepcsovel es ket lifttel erhetik a felszint. A 7-es buszok
megallojat kozelebb viszik a metromegallohoz. A jardat kiszelesitik, es uj
gyalogatkelohelyet is letesitenek. Az epitok azt igerik, hogy az allomas
elkeszulte utan potoljak a kivagott fakat es helyreallitjak a parkot.
A Szent Gellert ter arculata atalakul, hiszen megszunik a 47-49-es
villamos, es csak nehany kisebb forgalmu buszjarat kozlekedik majd erre. A
ter rendzesere tobb alternativa keszult. Az egyik elkepzeles szerint a ter
atrendezese utan megnone a Gellert Hotel elotti szabad terulet es
leegyszerusodne e ter mostani zavaros uthalozata. A tervezes kesobb
fazisaban foglakoznak azzal, hogyan oldhato meg a rakparton halado
villamosvonal meghosszabitasa deli iranyba, es egy uj trolibusz jarat
beinditasa a Bajcsy-Zsilinszky ut-Kiskorut-Szabadsag hid utvonalon.
Az Ujbuda kerdeseire valaszolva a fopolgarmester elmondotta: A Fehervari
uti nyomvonal plusz 300 millio forinttal noveli a koltsegeket. Amennyiben a
Budaorsi viragpiacra kerulne a vegallomas, ahhoz plusz ket allomas kiepitese
szukseges, ami 17 milliarddal novelne meg a koltsegeket. Erre a fovarosnak
nincs forrasa. A koltsegek 60 szazalekat a kormany, 40 szazalekat a Fovarosi
Onkormanyzat allja. Lhet, hogy Budaors es a terseg lokalpatriota
orszaggyulesi kepviseloinek kellene kormanyszinten lobbyzni ahhoz, hogy
megis megvalosuljon a Budaorsi viragpiaci vegallomas. Hosszu tavon ez lenne
realis, hiszen Torokbalint, Erd, Budaors, Biatorbagy, Diosd lakoi egy nagy
P+R parkoloban leteve szemelygepkocsijukat utazhatnanak metroval a
Belvarosba, es ezzel tehermentesitenek a Budaorsi utat.
A 4-es metro hatalmas projekt. Mi sem bizonyitja ezt jobban, minthogy a
kivitelezes megkezdeseig mintegy 20 hazai es nemzetkozi tender kiirasara es
ertekelesere van szukseg. A tendergyoztes Metrober Kft. elkeszitette az uj
metrovonal megvalosithatosagi vizsgalatat, es mar rendelkezesre allank az
engedelyeztetesi eljarast es a tervezesi iranyelveket osszefoglalo
tanulmanyok is.
Deak Attila
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Eddig tehat a cikk. Szerintem beszelhetnenk rola, hiszen tobb dolgot nem
ertek en sem, van amivel azonban egyetertek es van amivel nem!
Lenne meg ezzel kapcsolatban ket fontos keresem:
1., Ha valamit elirtam, es nem egyezik az eredetivel, azert bocsanatot
kerek, es ne cikizzetek erte.
2., Mivel a cikket nem en irtam, ezert ne engem szidjatok ha valami nem OK
benne.
Udv: Molnar Csaba
|