Ennek mi koze Azsiahoz???
Na mindegy, ugysem ir senki, akkor irok en.
Mostanaban vitt/visz a sors Pekingbe, Shanghaiba, irok a
benyomasokrol. Elore kell jelezzem, hogy a benyomasaim NEM huzamosabb
ott-eles alapjan, hanem rovid, altalaban egy hetes, intenziv utak
alapjan keletkeznek. Tovabbi korulmeny, hogy mindig "kalickaban",
azaz mestersegesen jo korulmenyek kozott vagyok tartva, azaz amit en
latok a varosokbol, az messze nem az, amit az ott elok latnak. De
azert probalok elvonatkoztatni...
Peking:
Osszkep: nem olyan rossz, mint amilyennek kivulrol tunik.
Reszletek: Vegulis "tiszta", vagy legalabbis latszik, hogy nagyon
erolkodnek, hogy tisztanak tunjon. Telen mentem legutobb, hideg volt,
de nem olyan hideg, mint amire szamitottam. Turheto volt. Mar elore
kirazott a hideg (mentalisan persze), hogy egyetlenegy motorkerekpart
sem fogok latni, attol pedig tuti, hogy felment volna az agyvizem
(ugyanis semmit nem ruhellek annyira, mint a hulyeseget es annak
megtestesult verzioit). Szerencsere lattam joparat, igaz,
aranytalanul keveset (egy 10+ millios varosra lattam max par
tucatot). Legott meg is interview-oltam nemelyik motorost, hogy vajon
miert vannak ilyen kevesen? Draga a rendszam? Aszongyak, dehogy.
Akkor draga a motor? Az sem. Olcso az is. Akkor meg miert nem
motorozik mindenki? Hat, aszongyak a government belekezdett egy
anti-motoros kampanyba, aztan az emberek agyat atprogramoztak, az
emberek Pekingben divatot csinalnak abbol, hogy utaljak a motorokat,
veszelyesnek tartjak oket. Hat, ezen jol elnevetgeltunk egy ideig, jo
szerencset kivantam nekik (mert megszoktam, hogy Kinaban ez kell
nekik, nem esz, hanem szerencse). Szoval jo hir, hogy ha eszes embert
valaha Pekingbe viszi a sors es ott kell eljen, IGENIS VAN megoldas
ket kereken. Csak az ostoba plebs-szel kell megbirkozni neha... na
bumm, legfeljebb messzeb parkolja le az ember a motorjat egy kicsit,
hogy az ostoba ember ne lassa, es elkeruli az ezzel kapcsolatos
beszelgeteseket, pl urambocsa le is tagadja. Ha eszementekkel
tarsalog, akkor autokrol beszel, de hazafele mar megkeresi a motorjat
es azzal kozlekedik (titokban).
Ugyanis a kozlekedes botranyosan szar Pekingben. Egy 60 kilometer
atmeroju varos, tele nem-latod-a-veget hosszu utakkal, es MINDENHOL
dugo. A strucc-agyu kozlekedespolitikajuk eredmenyekepp elertek, hogy
barhonnan barhova a menetido a leheto leghosszabbra nyult, es csak
araszolgatni lehet. Na, ennyit a kozlekedesrol. Aki marha, egyen
szenat, mindig is mondtam.
Kultura: nyomatjak, obsessed with it (gondolom jobb hijan). Teny,
hogy mindenkit odaparancsoltak a fovarosba, azaz nyomatjak a
dollarmilliokat bele olyan projectekbe, amit csak ugy nez az ember,
hogy "most ez minek ide Kinaba, itt szegeny kinaiak elnek, nem
olajmagnasok, ki a **** fogja ezt megfizetni?", de mar megszoktam,
ugyan sokkal kisebb mertekben, de itt Kantonban is elszabadul neha az
agya a befektetoknek. Itt delen szerencsere HK befolyasa nagyobb,
marpedig en meg HK-it nem nagyon lattam iamge project-be befektetni,
ha valami nem terul meg azonnal, abba HK-i egy fillet nem aldoz, az
tuti. Pekingben mas a kultura, ott megy a rongyrazas ezerrel.
Hatalmas, ures irodahazak, tulmeretezett shopping mall-ok, otsavos
autopalyak tok uresen, stb. Ilyenkor is mindig a szegeny kinai
parasztra gondolok, akin vegulis csattan az ostor.
Ugyancsak erdekes kontraszt: nyomulnak a nyugat-majmolo
etteremlancok. Echte nyugati is van csomo, azok is olyan aron, hogy
csak a magamfajtak tudjak megfizetni, en ott kinai munkast nem lattam
enni. Hat, nem mondom, en nem szivesen erzem magam kivetelezett
gettoban, tehat reszemrol nem poen, hogy ilyenek is vannak. En
kormanyzo szemszogbol nezek mindent, es ha en lennek itt az ur, az
ilyen ficsurok es rongyrazok mar reg eliminalva lennenek, az tuti.
Mindent a nepert, az istenadta nepert, javitani az oktatast, az
eletszinvonalat, boldogabba tenni a hetkoznapjaikat. A Rolex oras,
Mercedeszes piocakat en ellehetetlenitenem, menjenek a penzukkel
Monacoba, ne itt bosszantsak a szegenyeket. Pekingben sokkal
nagyobbak az ellentetek, mint delen. Kantonban nem latni nagyon
gazdagokat, azok mind HK-ba huzzak a beluket, ott gettoskodnak.
Pekingben ellenben egyutt latni az ellenteteket. Hat, nem jo erzes az
en szememnek, az biztos. Kivancsi vagyok, az olimpiaig sikerul-e
valamit csinalni e teren, mert ha nem, hat nagyon lejaratja majd
magat ez az uj kinai "kommunizmus" az igazsagtalan, korrupt vagyonos
embereivel.
Legalisan Kinaban NEM LEHET vagyonhoz jutni. Egyszeru paradoxon: ha
lehetne, mar mindenki ezt csinalna, es akkor meg senki nem lenne
vagyonos. Azaz egy ekkora orszagban csakis korrupcioval lehet
valamirevalo vagyonhoz jutni (maganembernek, cegek/kozossegek mar mas
kategoria). Ezt meg buszken villogtatni is... hat ehhez kell
Pekingben elni. Itt Kantonban nem jutna elore valaki ficsurkent
kioltozve az tuti. Itt is van, de a nep itt megkopdosi az ilyent, itt
meg mindig egy kicsit a nep az ur. Itt a pizsama a divat, abban illik
jarni az utcan :-)
Kaja: hat vegulis nem rossz, bar en mindig nagyon draga ettermekben
ettem, tehat nem a valosagot lattam. Aranyaiban draga.
Bevetel: vegulis olyan szinten van, mint barhol masutt Kinaban, nincs
aranyban a kiadasokkal. Azaz Pekingben elni buvarszivattyu:
kisebb/ugyanolyan bevetel, sokkal nagyobb kiadasok (ugyanolyan
eletminoseget feltetelezve).
Szoval en sokkal rosszabbra szamitottam, regebbi emlekeim alapjan, de
azert vegulis turheto volt Peking. Nem cserelnem el semmi penzert a
jo meleg delert, de a jo hir vegulis az, hogy nem ment el teljesen az
esze a kormanynak, azert hagyjak elni azt, aki akar. Azaz, ha valakit
a sors odavisz, vegulis TUD olcson lakast berelni (kulvarosban), TUD
ket kereken is kozlekedni (elektromos bringakat is lattam, de hat
azok lassuak es hamar kimerulnek, hegyet nem masznak, stb), es TUD
olcson is enni (sarki kajaldakban).
A gond igazan az, hogy ha olcson elsz, akkor az embereknek
mindenfajta hatso gondolataik tamadnak ilyen "kulturakban" (marmint
ha ezt egyaltalan kulturanak lehet nevezni, en inkabb anti-kulturanak
hivnam), mint Peking es Shanghai. Azt hiszik, azert elsz olcson, mert
nem tellik jobbra. Ezt a beteg logikat sajnos fel kell venni, ha ott
el az ember, mert nem talalsz senkit, aki rajott volna, hogy az elet
biztonsagat csak ugy novelheti, ha a beveteleit maximalizalja,
ugyanakkor a kiadasait minimalizalja. Egy erdekes, es eleg beteg
"logika" jar elol a ket "gettoban": minel tobbet keresel, annal
tobbet kell koltsel. Es ha lehet, minel haszontalanabb dolgokra.
Egyebkent nem mondom, Europaban is van hasonlo jelenseg, az
ujgazdagok jellegzetessege, hogy "konnyen jott, konnyen ment"
jelszoval ossze-vissza koltekeznek, az ember csak nez, hogy
"gondolkodtal te, fiam, mielott dontest hoztal, vagy csak koveted a
tobbi birkat", de ami Pekingben es Shanghai-ban folyik, az mar
tenyleg nevetseges :-)
Shanghai:
Osszkep: rosszabb, mint gondoltam. Volt bennem egyfajta kep az
allando ajnarozasok miatt, mindenki csak szuperlativuszokban beszel a
varosrol, tehat magasak voltak az elvarasaim... sajnos nem sikerult
hozni az elvarasokat. 11 evvel ezelott voltam utoljara Shanghaiban,
allitolag sokat valtozott a varos. Franc tudja... En sok kulonbseget
nem lattam, mert en a dolgok MOGE nezek, nem a felszint surolja a
szemem...
Reszletek: csakugy, mint Pekingben, megy a rongyrazas, esz nelkul.
LCD kepernyo hasznalhatatlan infokkal a taxi ulestamlajaban,
ugyancsak LCD erintos kepernyos telefonok par fobb utcan, Starbucks
coffee ahol csak akarod, es egyeb "csak mutiba keszult"
ertelmetlensegek. Latszik, hogy a kormany nagy vonalakban azt a
feladatot adta ki Shanghainak, hogy tegye szet a labat, es probaljon
minel "nyugatibbnak" kinezni, kerul amibe kerul. Hat, a felszinen
megy is a csillogas, tisztogatjak az utcakat, hogy a kopesek ne
latszodjanak, es emelik is az ingatlanarakat, hogy minel "nyugatibb"
benyomasa legyen az embernek. Hadd fizessen valaki tobbezer yuant egy
par negyzetmeteres lepukkant lukert, "mert hat kerem ez Shanghai",
igy mar mindjart HK-ban vagy Tokioban fogja magat erezni ugyebar.
A gond az, hogy csakugy mint Pekingben, itt is agyatlan a vezetes. Kb
ugy nez ki a varos, mint egy dijbirkozo fej/agy nelkul. Szep izmos,
csinos, na de szoftver? Ja, az nincs benne. Atgondolva? Az nincs, ja
sorry. Arra nem volt ido. Felhuzni, kicsinositani, angol betuket
ranyomni kivul, hogy jol "nyugatiasan" nezzen ki, erre meg futja.
Szettenni a labat es hagyni, hogy a sok "nyugati" imperialista
teleszorja a kepet a reklamjaival (a baratnom volt cegenek, a
RICOH-nak a reklamja a Bund-on potom 1 milkaba kerul, razzuk a
rongyot!), ez a meno. Hat... avatott, erett szemnek ez bizony zavaro
latvany. Turista az csak csodalkozik, fenykepez, "jaj de szep", de
nem kattog a penztargep az agyaban, nem a financial controller
szemevel nezi a csillogast.
Kozlekedes: Pekinghez hasonloan lassu, draga es nem praktikus. Jo
hir, hogy itt is lattam motorkerekparokat, azaz nem tiltottak be
teljesen. IGENIS LEHET letezni normalisan, okosan. Csak nyilvan
valahogy el kell intezni a rendszamot, de igenis lattam motort, nem
is keveset. Sok elektromos bringat lattam viszont, ami jo hir az
elektromos bringa gyaraknak. Egyelore az elektromos energia tarolasa
a legnagyobb gond, es nem latszik feny az alagut vegen, azaz az
elemek tovabbra is nehezek, dragak, lassan tolhetok es gyorsan
kimerulnek es rovid az elettartamuk. De azert nyomatjak a dolgot
ezerrel, mert ezek olyan MODERNUL neznek ki. Nem ugy, mint az
elmaradott tajvaniak es deliek, akik meg mindig benzinmotoros
motorkerekparral jarnak :-)
Kaja: draga es kozepes minoseg. Ha nehezen is, de lehet talalni ejjel
is ettermet nyitva. Itt delen konnyebb, szinte minden utcaban van
egy-ket jo hely, mely ejjel 1-2-ig nyitva van.
Kultura: lasd fenn... teny, hogy van szinhaz, opera, mozik, stb. Ez
jo, de fel kell oltozni hozza, jol kell viselkedni, es ugy vettem
eszre, nem a muveszetert mennek oda az emberek, hanem azert, hogy
lattassak magukat. Eltolodott a fokusz rossz iranyba. Barok... sok
bar van Shanghaiban, ez megintcsak jo hir annak, aki ebbol akar elni,
nyisson egy bart, sok yuppie estenkent megtolti, az biztos.
A fo gondom Shanghai-jal az volt, es valoszinuleg Pekingben is
ugyanaz lett volna a helyzet: nem tudtam RMB-t dollarra (vagy barmi
mas konvertibilis valutara) valtani. Mivel masnap mentem Tokioba, es
nincs hitelkartyam (nem is lesz soha, hacsak nem fegyverrel
kenyszeritenek ra), ez nekem fontos volt: RMB-t yen-re vagy dollarra
valtani. Hat oran keresztul probalkoztam bankban, utazasi irodaban,
hotelben, sikertelenul. A "szabalyaik" szerint csak annyit valtananak
be, amennyit en bevaltottam, de csak 6 honapon belul, es csak papir
elleneben. Emlekeztem ugyan homalyosan valamit, hiszen 1992-ben is
hasonlo gondjaink voltak: a fizetesunket Europaban kellett megkapjuk,
mert ha itt adjak, nem tudtuk volna hazavinni... es ez a szabaly is
valahol remlett, nem mondtak vele ujat... de valahogy idegesitett,
mert delen nincsenek ilyen gondok. A szabaly ugyan Kina-szerte
mindenhol ugyanaz (elvileg), gyakorlatilag delen megszegik a
szabalyt, es ha valakinek nagyon kell, adnak neki dollart hotelben
is, meg ha nem is ott lakik. HK-ban pedig nincs ilyen "szabaly",
szerencsere. Ez is egy ok a sok kozul, HK kozeleben lakni: mind
ceges, mind szemelyes financing sokkal egyszerubb itt, megkotesek
nelkul.
Az mar egy masik, filozofiai kerdes, hogy miert turi a vilag, hogy
Kina tele van ilyen unfair (igazsagtalan) szabalyokkal. Behozni penzt
azt lehet, kivinni nem. Kinai kulfoldon alapithat ceget, kulfoldni
Kinaban nem. Kinai kulfoldon vezethet autot, kulfoldi Kinaban nem.
Kinai kulfoldon azt mond, amit akar, kulfoldi Kinaban nem. Stb stb:
ugy nez ki, Kina meg mindig nem ebredt fel abbol az alombol, hogy o
szarta a spanyolviaszkot, es o a "zhongguo", azaz a vilag kozepe.
Jelenleg ezzel az alommal jo messze allnak a valosagtol: igazabol,
mint orszag a "futottak meg" kategoriaban vannak, Luxemburg elottuk
all a 400 ezer lakosaval, de meg Csehorszag is tud nekik ujat
mondani. Kivancsi vagyok, ki, mikor es hogyan fogja oket vegre
felebreszteni... es remelem, hogy ez bekesen fog megtortenni es nem
egy csunya atomhaboruban, mert az tuti, hogy amit okelmek itt
alakitanak, az bicskanyitogato, es minden nap olvasni olyan
velemenyeket az interneten, tobbnyire amerikaiaktol, hogy vegre mar
kene csinalni egy szep nagy parkolohelyet itt, a Gobi sivatag
mellett. Es nyilvan valamit csinalni is kell ahhoz, hogy par amerikai
hardliner agyat ennyire felhuzzak, ok nelkul ok sem mondanak
ilyeneket :-)
Na mindegy, en sokkal beketurobb, jamborabb, edzettebb vagyok,
mintsem kardot rantsak, ha valaki nem valt nekem dollart (mindig
mondogatom: AKI MARHA, EGYEN SZENAT, hisz ha nem valt, AFTER ALL,
WHOSE PROBLEM IS THAT?): elmentem hat szepen a fekete piacra, ahol
par perc alatt megoldodtak gondjaim. Azert ciki egy ilyen
csillogo-villogo, magat vilagvarosnak hivo helyrol, hogy nem valtanak
hivatalosan valutakat, hanem az egyszeri ember raszorul a
csencselokre az utcan :-) Ja, es erdekes, a HSBC is vegulis "hong
kong shanghai banking corporation", hat ennyit arrol, hogy mi a
"shanghai" szo szerepe benne, gyakorlatilag csak disznek van ott,
mert az alapitaskor ugyan toke szinten beszalltak, de azota megy a
gittegyletesdi, szabadsag nuku. A szabadsag csak HK-ban maradt meg.
Bevetel: mint Peking, itt is szinten van, vagy meg alacsonyabb is.
Aranyaiban kb ugy nez ki, hogy ha Kanton a 100%, akkor
Peking-Shanghai kb 90%, Shenzhen 200%. Azaz ha valaki employee
(beosztott) es penzt akar keresni, menjen Shenzhenbe, ott a
legmagasabbak a berek Kina-szerte. Ha pedig munkaado, esetleg belso
tartomanyok vagy SH-BJ, ott lehet embereket bagoert dolgoztatni.
Mindket varos, Peking is es Shanghai is, lakhatatlanul nagyra nott.
Azaz van egy bizonyos treshold, ami felett mar mindegy, mekkora a
varos. Pontosabban... nem mindegy.
Vannak bizonyos allandok: a nap 24 orabol all, a varosi kozlekedes
atlagsebessege a leggyorsabb modon (motorral) is csak max 30 km/ora.
Busszal, autoval ez lemegy kb 10 km/orara. Azaz egy 60 km atmeroju
varosban (Peking/Shanghai) az egyszeri halando max a keruletet fogja
megismerni. A varos legtobb reszebe soha a budos eletben nem fog
eljutni. Olcsobb es egyszerubb lesz neki elrepulni New Yorkba, mint
megismerni a sajat varosat egy kicsit reszletesebben.
Kanton kb 30 km atmeroju, es az elmult hat ev alatt sikerult szinte
az osszes utcajat bejarnom. Folyamatosan valtozik a kep, tehat
hetente update-elnem kell az ismereteimet, de vegulis nagyjabol
lefedtem a varost, nehez nekem ujat mondani (mondhatnam lehetetlen).
Nem hiszem, hogy egy 60km atmeroju varosban ezt valaha is
elmondhatnam magamrol. Ahhoz aranytalanul sok ido es benzin kene,
hogy ezt a szintu helyismeretet beszerezzem. Persze elektronikusan az
egesz vilagot le lehet fedni, de ismerjuk el: a helyismeret meg
sajnos nincs ott az interneten sehol szinte. Meg Tokioban sem.
Na, az utolso varos a listan:
Tokio
Osszkep: vegulis ugyanaz, mint legutoljara, nem valtozott sokat.
Reszletek:
Tiszta. Nem csak tiszta akar lenni, hanem tenyleg tiszta. Viszont
pont ezert pl egy egesz heten keresztul NEM TUDTAM KIDOBNI EGY PAR
CERUZAELEMET, ugyhogy vegulis visszahoztam Kinaba es itt dobtam ki.
Az environmental protection olyan szintu, hogy egyszeruen nem
talaltam olyan helyet, ahova eldobhattam volna az elemeket. Nem
semmi, de mondjuk engem kicsit idegesitett. A merleg egyik oldalan
environmental protection, a masik oldalon frusztracio, depresszio.
Iszonyatosan nagy es bonyolult metrorendszer, 3 ceg osszesen 36
vonalat tart karban. Szepek, jok (barsonyszek mindenutt, csomagoknak
hely a fej felett, futott szekek telen), de DRAGAK. Tokiobol
Okinawa-ba eljutni tobbe kerul, mint egy Tokyo-HK jegy.
Az uzletek dugig tele, de mar nem annyira, mint negy evvel ezelott.
Akkor meg volt egy-ket dolog, amit ott lehetett kapni, itt nem...
most mar fordult a kocka. Itt szinte az osszes japan cuccot OLCSOBBAN
lehet megvenni, mint ott. Ennek tobb oka is van, ha valakit erdekel,
elmagyarazom majd. De teny, hogy ha en Tokyo-ban elnek, egy repjegy
HK-ba, plusz itt megvenni egy notebook-ot, plusz vissza repjegy
olcsobb, mint ott lemenni es ott megvenni. Nevetseges...
Ugyanigy minden tobbszorosebe kerul mas araknak. Meg HK-gal
osszehasonlitva is draga, pedig hat HK sem olcso. Lakasok
megfizethetetlenul dragak (es kicsik), ettermek dragak, es meg a
Japanban keszult cikkek is viszonylag dragak. Van egy 100 yenes shop,
ahol minden 100 yen... vannak otletes dolgok, de szinte mindent, amit
ott lehet kapni, itt csinaltak Kinaban, es itt kb fele annyiba kerul.
Amugy nagyon szep, civilizalt hely Japan, en szeretem, a nyelvet is,
a kulturat is... vettem is dolgokat, amiket itt nehez talalni (foleg
konyveket es zenei cuccokat).
Na akkor most par jotanacs:
Shanghai: ha par napra megy csak az ember, erdemes hotel HELYETT egy
furdoben megszallni. Ketagyas szobat adnak 120 yuanert, plusz 68
yuanert meg kell venni a kotelezo furdot (vegulis ez a lenyeg!),
hatalmas poen, erdemes kiprobalni. Cimet ide nem irok, de ha valakit
erdekel, kuldjon emailt, mondom majd. Tehat a varos kozpontjaban 188
yuanert nagyon buli szallas, ennel olcsobbat/jobbat nem tudok
elkepzelni. A hotel arak elszalltak az egbe, nem tudom mit kepzel
magarol Shanghai, 800-1000 yuan egy szoba egy ejszakara.
Osszehasonlitaskepp: az emlitett furdos megoldas itt Kantonban 128
yuan (nem 188) es ebbe bennefoglaltatik 1 ora labmasszazs, 2 ora
testmasszazs (plusz amit meg akarsz) is. Szoval meg igy is kb ketszer
olyan draga, de hat kerem "Shanghai az Shanghai, meg kell fizetni ezt
a parbetus szot. Penzvaltas: mint az ottani magyarokkal tortent par
telefonbeszelgetesbol kiderult, ez visszatero bibi az ott elok
szamara. Javaslat: beulni egy taxiba, megmondani neki, mi a gond,
azok azonnal tudjak, hol a fekete piac. A szegeny emberekben Kinaban
meg lehet bizni, a gazdagok a hazug, szemet fajta.
Tokio: erdemes a Narita repterrol az ingyenes buszokkal (14-es
buszallomas) bemenni a legtavolabb levo Mercure hotelhez, ami
kozvetlenul a JR es Kensei vonalak Narita nevu allomasainal van.
Ezzel idot/penzt lehet megtakaritani. Meg is lehet szallni a
Mercure-ban (nem draga), de a kozelben vannak kevesbe csillagos
hotelek is, azok meg olcsobbak. Kinaiul tudok figyelem: vigyazat, a
jiudian nem hotelt jelent japanul, hanem alkohol arudat (mint a ket
karakter jelentesebol ki is lehetne talalni). A hotel japanul
"hoteru", azaz angolbol atvett jovevenyszo.
Egyebkent nagyon jo erzes volt "hazajonni" Kantonba. A repcsi meg
mindig a regi repterre szall le, ami valoban ugy nez ki, mint egy
lepusztult buszallomas. Viszont itt vegre lehet lazitani, nyakkendot
levenni, pizsamaban targyalasra menni :-)
Apropo, van itt nalunk a faluban egy nagyon jo brand ruhakeszito
gyaracska. A brand neve I THINK (wo xiang), es nagyon szep, bo lere
eresztett, kenyelmes es elegans kinai ruhakat gyartanak. Aki mar
megunta a feszes, nyugati oltonyt nyakkendovel es "gimme a break"
felkialtassal vegre szeretne kenyelmesen, ugyanakkor elegansan
oltozkodni, tudok kuldeni kepeket. Szerintem nagggyon kiraly ruhak,
en csak katonai ruhaban vagy ebben jarok (a katonai a mindennapi, ez
pedig az elegans, a fontos talalkozokra). Mint azt a Kinaban elok
tudjak, itt a ruha teszi az embert, tehat esetleg fontos lehet a jo
es kenyelmes ruha... irjatok, ha kell minta vagy kep. Ja, es raadasul
nem csak jo anyagbol van, jo a szabasa sok zsebbel, hanem raadasul
meg olcso is.
Na, most hirtelen ennyi jutott eszembe, irjon valaki mas is,
Benoe
Del
|